Senzorii pe care primarul general a dat vina pentru întârzierea inaugurฤrii pasajului Basarab au fost montaลฃi deja. De fapt, constructorii mai au de lucrat cel puลฃin 45 de zile.
Primarul general al Capitalei, Sorin Oprescu, a dat pentru Pasajul Basarab, întârziat deja doi ani, un termen de finalizare care „nu avea treabฤ cu stadiul lucrฤrilor”, spune viceprimarul general Mircea Raicu. La sfârลitul lunii martie, când ar fi trebuit inaugurat pasajul, Oprescu a fฤcut o vizitฤ pe ลantier ลi a spus cฤ obiectivul nu este gata, pentru cฤ mai sunt de montat senzori seismici. Totuลi, oficiali ai primฤriei au declarat ieri pentru România Liberฤ cฤ pasajul are deja „senzori seismici conectaลฃi la Institutul Naลฃional pentru Fizica Pฤmântului de la Mฤgurele ลi senzori de trafic, la nivelul solului”. Mai trebuie fฤcutฤ conexiunea între sistemul de management al traficului ลi dispeceratul de la Institutul pentru Fizica Pฤmântului, iar softul care transmite informaลฃia pentru a fi afiลatฤ pe panourile de avertizare trebuie upgradat.
Raicu a confirmat cฤ nu senzorii sunt motivul real pentru care a fost amânatฤ deschiderea pasajului. „Motivul real este cฤ nu s-au terminat lucrฤrile, acum se munceลte la montarea parape-ลฃilor ลi mai dureazฤ cel puลฃin pânฤ la 15 aprilie”, a spus viceprimarul. Mai mult, Raicu a precizat cฤ senzorii se puteau monta ลi dupฤ ce pasajul era gata.
Asocierea Astaldi-FCC Construcccion, care se ocupฤ de construirea pasajului, spune însฤ cฤ lucrฤrile vor dura chiar mai mult. „Acum se lucreazฤ la pretensionarea hobanelor de la pod, iar la sol se lucreazฤ în zona Orhideelor. Mai avem lucrฤri de finisare la poduri, viaducte, iluminat public ลi arhitectural”, spune Grigorie Verenciuc, director executiv la Astaldi-FCC Construcccion. „Dupฤ ce vom primi undฤ verde de la proiectant, se va trece la montarea cฤii de rulare pentru tramvaie ลi amenajarea staลฃiei RATB. Finalizarea lucrฤrilor depinde de momentul la care proiectantul ne dฤ ok-ul pentru podul hobanat, de atunci va mai dura aproximativ o lunฤ, o lunฤ ลi jumฤtate”, a adฤugat el.
Senzorii sunt utili pentru a-i avertiza pe ลoferi cu câteva zeci de secunde înainte de producerea unui seism important. Informaลฃia ar urma sฤ fie afiลatฤ pe mai multe panouri instalate pe pasaj, pentru a se evita ca podul lung de doi kilometri sฤ fie foarte încฤrcat cu maลini în momentul producerii cutremurului, potrivit primฤriei. Modelul a fost preluat din Japonia, unde s-a observat cฤ în acest fel se poate reduce numฤrul eventualelor victime. Pe de altฤ parte, Victorin Toader, directorul Institutului de Seismologie Aplicatฤ, spune cฤ senzorii de pe pod nu i-ar ajuta direct pe ลoferi sฤ afle despre cutremur, ci le vor fi de folos constructorilor, pentru a ลti cum a fost afectatฤ structura de rezistenลฃฤ a pasajului dupฤ un seism major.