Pentru Santierul Naval Daewoo Mangalia Heavy Industries, anul 2006 a fost unul excelent, atat din punct de vedere al productiei, cat si al rezultatelor financiare. Integrarea Romaniei in Uniunea Europeana nu inseamna pentru DMHI decat o alta sansa de a-si demonstra valoarea si de a lupta de la egal la egal cu marile santiere din vest. Atuurile romano-coreenilor din Mangalia in „razboiul” cu concurentii occidentali sunt rigoarea si disciplina coreenilor, dar si inventivitatea si puterea de munca a romanilor Ð calitati care au facut din santierul din Mangalia un reper mondial al constructorilor de nave.
In acest an, Daewoo-Mangalia Heavy Industries SA implineste zece ani de existenta. Un deceniu in care a derulat numeroase lucrari, in care a contractat proiecte de executie din ce in ce mai sofisticate si in care, prin calitatea muncii si prin seriozitatea cu care si-a respectat termenele-limita, a reusit sa convinga cei mai importanti armatori ai lumii ca in Mangalia se pot construi nave la fel de bune, poate chiar mai bune si mai ieftine decat in batrana Europa sau chiar decat pe santierele asiatice. Dovada a increderii de care se bucura DMHI, pe langa proiectele de anvergura deja livrate, este faptul ca lista actuala de comenzi are termene de livrare care se intind pana la sfarsitul anului 2009!
Primii pasi spre succes
Daewoo-Mangalia Heavy Industries SA a fost constituita in ianuarie 1997 ca o societate mixta romano-coreeana, cu un capital social de 103,92 mil. USD, din care 53 milioane (51% din actiuni) apartinand Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co. Ltd. si 50,92 milioane USD (49% din actiuni) apartinand societatii 2 Mai Mangalia SA. Transferul de know-how si programe de specializare pentru 4.000 de angajati, precum si vastul program de investitii au asigurat capacitatile de productie optime si implementarea tehnologiei avansate de constructii noi de la DSME – Coreea de Sud, constituind astfel o baza solida pentru calitate si productivitate.
La momentul potrivit
Parteneriatul romano-coreean a luat fiinta intr-un moment nu tocmai favorabil pentru industria romaneasca de specialitate, transferul de know-how si stransa colaborare dintre cele doua companii contribuind semnificativ la succesul de mai tarziu, succes despre care se poate vorbi in prezent. Ca rezultat al managementului performant, in ultimii zece ani capacitatea de constructii noi a companiei a crescut in mod impresionant, iar standardele de calitate si productivitate ale navelor livrate au facut ca DMHI sa devina unul dintre cele mai importante si renumite santiere din Europa.
120 de constructii noi
Unul dintre oamenii-cheie ai santierului este vicepresedintele Eugen Pricopie, primul roman din ierarhia de conducere a DMHI. „Strategia noastra, care are la baza tehnologia avansata, metodele superioare de conducere ale DSME, facilitatile excelente si avantajul geografic, concretizat in situarea langa Marea Caspica si Marea Mediterana, a condus la sporirea increderii din partea clientilor nostri si la recunoasterea numelui companiei noastre pe piata mondiala a constructiilor de nave”, a precizat acesta. Cifrele sunt edificatoare: de la infiintarea parteneriatului si pana in prezent, Daewoo-Mangalia Heavy Industries a livrat catre clientii sai aproape 120 de proiecte de constructii noi, de la pontoane, docuri plutitoare si barje la portcontainere, petroliere, nave de aprovizionare si costiere.
Investitii de 50 de milioane USD
„Investitiile in innoirea si imbunatatirea performantelor tehnice ale facilitatilor de care dispune societatea noastra reprezinta o cerinta critica pentru a face fata in primul rand concurentei acerbe care exista pe piata constructiilor noi, dar si pentru a raspunde noilor reglementari europene la care Romania trebuie sa se alinieze odata cu integrarea in Uniunea Europeana”, a precizat Eugen Pricopie. Si de data aceasta vom lasa cifrele sa vorbeasca. Intre data la care a luat fiinta Daewoo-Mangalia Heavy Industries si anul 2006, peste 50 milioane de dolari au fost investiti in santierul din Mangalia.
Dublarea vanzarilor
Pentru anii 2006/2007, marirea capacitatilor de productie este subiectul prioritar al programului de investitii al societatii Daewoo-Mangalia Heavy Industries. In acesti ani, valoarea totala a investitiilor se va ridica la aproape 20 milioane de dolari, bani care vor fi folositi in special pentru largirea halei de debitare/asamblare si construirea unei noi hale de sablare/vopsitorie.
Astfel, datorita planului curent de investitii, pana in 2008 DMHI va reusi sa isi dubleze volumul vanzarilor. De asemenea, DMHI planuieste sa investeasca mai mult de cinci milioane de dolari intr-un program de asistenta sociala si bunastare a comunitatii locale, prin construirea de case si apartamente pentru angajatii societatii, sperand astfel sa determine forta calificata de munca sa ramana fidela companiei.
Vanzari de un miliard de dolari
Daca, in urma cu aproximativ doi ani, DMHI isi definea strategia sa pe termen mediu si lung, strategie intitulata „Vision 5”. Prin aceasta se stabilea o tinta a vanzarilor de peste 500 milioane de dolari in cinci ani si ocuparea pozitiei de „Cel mai bun santier naval din Europa”. In martie 2005, DMHI si-a redefinit strategia, stabilindu-si un nou nivel al volumului de vanzari, in valoare de un miliard de dolari pana in anul 2010. In aprilie 2005, volumul comenzilor atingea, pentru prima oara in istoria santierului, valoarea de un miliard de dolari. Prin semnarea noilor contracte cu partenerii germani de la Hamburg Sud, Daewoo-Mangalia Heavy Industries nu a facut decat sa confirme inca odata ca viziunile sale strategice, de investitii si management au fost fundamentate corect.
Cele mai mari portcontainere de la Marea Neagra
Proiectele de constructii noi ale DMHI cuprind sase portcontainere de 6.300 TEU pentru Hamburg Sud. Acestea vor fi cele mai mari nave comandate la Mangalia, mai mari chiar decat cele sase nave comandate anterior, tot de catre Hamburg Sud. Comenzile incheiate cu partenerul german sunt cele mai mari portcontainere contractate vreodata de un santier naval din Marea Neagra, avand o valoare totala in jur de 600 milioane USD.
Armatorii germani, clienti fideli
Una dintre companiile care colaboreaza excelent cu DMHI este Hamburg Sudamerikanische Dampfschifffahrts – Gesellschaft KG. Fondata in 1871 ca o companie mixta de catre reprezentantii a unsprezece case comerciale din Hamburg, Hamburg Sud a atras in timp interesul familiei Oetker, una dintre cele mai bine cunoscute familii de oameni de afaceri din Germania. Din anul 1934, familia Oetker a jucat un rol decisiv in dezvoltarea companiei. Grupul Hamburg Sud este azi unul dintre furnizorii principali de transport oceanic si de solutii logistice care sa satisfaca cerintele clientului. Pozitia puternica pe care compania o are pe piata de comert dintre cele doua emisfere, nord si sud, se datoreaza mai intai de toate expansiunii masive si preluarii, in ultimii ani, a numeroase linii de shipping.
In topurile mondiale
Grupul Hamburg Sud se situeaza printre primele 20 de companii mari de transport containerizat din lume si este unul dintre furnizorii de frunte in domeniul transportului de bunuri refrigerate. Avand 4.000 de angajati in toata lumea, aproximativ 90 de nave portcontainer, peste 200 de birouri si agentii situate in toate locatiile principale si peste 40 de linii de navigatie, compania comanda o retea care se intinde pe tot globul. Grupul de transport maritim opereaza patru marci distincte: Hamburg Sud, ca transportator sub pavilion german; Alianta, o companie maritima braziliana ce opereaza nave sub pavilion brazilian; Ybarra y C’a.
Sudamerica SA (Ybarra Sud) care opereaza pe rutele de transport maritime pe directia Vestul Mediteranei si Coasta de Est a Americii de Sud; FANZL Fesco Australia New Zealand Liner Services, care opereaza pe rutele de transport maritime pe directiile Australia, Noua Zeelanda, Asia, precum si pe rutele Australia, Noua Zeelanda, America de Nord. In anul 2005, Grupul Hamburg Sud a operat aproape 145 de nave si a realizat o cifra de afaceri de trei miliarde de euro. Hamburg Sud face parte din Grupul Oetker, in prezent proprietatea celei de-a patra generatii. In afara de transporturi maritime, Grupul Oetker desfasoara si alte activitati-cheie, cum ar fi cele din industria alimentara, de bere, vinuri spumoase, servicii financiare, hoteluri europene de prima clasa, dar si alte afaceri.
DMHI in cifre
Data infiintarii: 22 ianuarie 1997
Parti sociale:
– Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co, Korea, 51%
– 2 Mai Mangalia Shipyard SA, Romania, 49%
Scopul afacerii:
– constructii nave
– reparatii/conversii nave
– inginerie maritima
– alte structuri de otel
Capacitatea facilitatilor:
– Constructii: 100.000 tdw Ð 6 vapoare pe an
– Reparatii: 40 de vapoare pe an
Date tehnice
Suprafata totala: 1.000.000 mp
Structuri acoperite: 68.000 mp
Capacitate de stocare acoperita: 6.500 mp
Capacitate prelucrare otel: 200.000 m/luna; 8.000 t/luna
Adancimea apei: 8-11 m
Inaltimea valurilor: 0,2 m
Nivelul: 3 metri deasupra nivelului marii
Temperatura medie: 18 grade Celsius
Docul 1 (constructii noi): L=304 m, l=48m, h=9m
Docul 2 (constructii noi): L=322m, l=48m, h=18m
Docul 3 (reparatii): L=360 m, l=60m, h=13m
Succesele santierului
– Decembrie, 1997 – Livrarea primului proiect de constructii noi sub titulatura DMHI;
– 1999 DMHI obtine certificarea internationala ISO 9001;
– Septembrie 2000 – Livrarea proiectului de constructii noi cu nr. 50;
– 2002 – DMHI obtine certificarea internationala ISO 9001/2000;
– August 2002 – DMHI livreaza primul sau proiect de constructii noi, complet saturat de catre santier, catre un client din SUA Ð este vorba de docul plutitor de 40.000 Capacitate Tone Forta;
– Septembrie 2004 – Livrarea proiectului de constructii noi cu nr. 100;
– Aprilie 2005 – Prin semnarea ultimelor contracte pentru nave portcontainer cu cei doi parteneri germani, DMHI a reusit sa stabileasca un volum al comenzilor ce depasea un miliard USD;
+ Iunie 2005 – DMHI livreaza primul proiect complet de tip Tanc Petrolier de 69.000 dwt cu doua luni mai devreme decat era prevazut. Livrarea acestui proiect a facut ca DMHI sa fie primul santier naval de la Marea Neagra care a livrat cea mai mare nava completa din secolul XXI.