» Cuvintele care se vor auzi cel mai des la Salonul Auto de la Geneva de anul acesta sunt "mic" si "hibrid". Automobilele de clasa mica, mai economice, sunt solutia anticriza a producatorilor auto, iar conceptul masinilor-hibrid, mai putin poluante, i-a cucerit pana si pe asii vitezei, ca Lotus sau Ferrari, scrie Wall Street Journal. Salonul, care se desfasoara de azi pana pe 14 martie, aduce 30 de debuturi mondiale, dar si numeroase premiere la nivel european.
Editia din 2010 reuneste cei mai importanti producatori de masini care s-au intrecut in elaborarea de concepte electrice si masini hibride care sa se incadreze in trendul ecologic din ultimii ani. Daca producatori ca Toyota sau Honda lanseaza in fiecare an noi concepte eco si aduc imbunatatiri masinilor hibride, noutatea vine anul acesta din partea producatorilor europeni precum Ferrari sau Porsche care lanseaza la Geneva versiunile ecologice ale unor masini de mare viteza.
Pe de alta parte, ambii mari producatori auto din tarile fostului lagar comunist, Dacia si Skoda, ies simultan pe piata cu cate o versiune de teren. Dacia Duster: Pentru romani e cel mai interesant model de la salon, primul SUV Dacia. Dacia Duster poate fi achizitionata in Romania la preturi cuprinse intre 10.500 de euro, inclusiv TVA, pentru varianta cu tractiune simpla si 12.300 de euro pentru tractiune integrala. Cel mai scump model, cu toate optiunile, poate ajunge la 18 mii de euro. Cateva mii de persoane s-au inscris pe listele de asteptare, iar primul cumparator va fi presedintele Traian Basescu.
Dacia Duster are 4,31 metri lungime si 1,82 m latime, iar garda la sol va fi de peste 20 cm. Greutatea masinii va fi 1.180 kg in versiunea 4X2 si 1.280 kg in varianta 4X4. In Romania, masina va dispune de trei versiuni de motorizare: 1,6 litri, 110 CP benzina, plus doua diesel-uri de 1,5 litri, cu puteri de 85, respectiv 105 CP. Dacia estimeaza ca Duster va reprezenta peste 20% din productia sa si se asteapta ca modelul sa atraga clientela feminina.
Skoda Yeti: Cehii debuteaza simultan cu Dacia pe piata SUV-urilor, cu Skoda Yeti. Masina este intr-un segment superior de pret, pornind de la 18.000 de euro, dar are si standarde mai ridicate de calitate, finisaje si siguranta. SUV-ul este construit pe aceeasi platforma ca Skoda Octavia, VW Golf sau VW Tiguan si este putin mai mic decat Dacia Duster: 4,22 metri lungime si 1,79 metri latime. In schimb, greutatea ajunge la 1,5 tone. Cel mai mic motor are 103 cai putere, pe benzina, iar cel mai mare – 168 de cai, pe motorina. Cea mai scumpa si mai bine echipata versiune a Skodei Yeti poate ajunge in jurul pretului de 30 mii de euro.
Audi A1: Germanii lanseaza cel mai mic model al marcii: A1, model care va costa de la circa 16.000 de euro, va ajunge in toamna in Romania si se vrea a fi concurent pentru Mini. Hatchback-ul in trei usi e construit pe platforma comuna cu modelele VW Polo, Seat Ibiza si Skoda Fabia, insa producatorul spune ca A1 este cel mai luxos si aerodinamic model din clasa sa. Masina va fi disponibila cu doua versiuni de motorizare pe benzina: 1,2 litri 86 CP si 1,4 litri 122 CP plus doua motorizari TDI 1,6 litri cu puteri de 90 CP, respectiv 105 CP. Germanii spun ca motorul diesel de 90 CP este extrem de economic, cu un consum mixt de 3,8 litri/100 km. Masina are 3,95 metri lungime, iar producatorul spune ca are cate ceva din liniile de design ale A8 si R8.
Noul Ford Focus: Noua generatie Focus a fost prezentata in premiera mondiala in ianuarie, la Detroit, insa a sosit si momentul premierei europene pentru noua generatie a modelului de clasa C, masina din a carei platforma vor deriva zece noi modele in urmatorii ani. Masina, ajunsa la a treia generatie, va fi in showroom de la inceputul lui 2011.
Aston Martin Cygnet: Marca engleza lanseaza un model insolit, cu totul diferit de restul gamei. E vorba de masinuta Cygnet ce are la baza cel mai mic model Toyota, iQ, masina de trei metri lungime. Masinuta va fi lansata la finele anului, dar pentru inceput va fi disponibila doar pentru cei care sunt deja clienti Aston Martin. Presa engleza estimeaza ca masina va costa 30.000 de euro.
Ferrari 599 GTB hibrid: Acum cativa ani parea greu de crezut ca vom vedea un Ferrari hibrid, insa iata ca asta se intampla. Italienii aduc o versiune hibrida a 599 GTB, care va avea un consum cu 30% mai mic decat varianta standard. Consumul mediu ar trebui sa scada de la 21 l/100 km la circa 15 l/100 km.
Hibridul Porsche: Producatorul revine in forta la Salonul de la Geneva cu un supercar concept, denumit Porsche 918 Spyder, care da un cu totul alt inteles notiunii de hibrid sportiv. Masina poate atinge 100 km/h in doar 3,2 secunde si are o viteza maxima de 320 km/h.
Lexus CT 200h: Marca de lux a Toyota aduce la Geneva masina care devine cel mai mic model al gamei. Compacta premium are la baza conceptul LF-Ch prezentat la Frankfurt si va dispune si de sistemul hibrid prezent si la alte modele Lexus.