Galaţiul a devenit unul din centrele implementării unui sistem internaţional de monitorizare a transportului naval de mărfuri periculoase.
La prezentarea Proiectului „Sistem Integrat Maritim şi Fluvial pentru Monitorizarea Transportului de Mărfuri Periculoase în Sud-Estul Europei” (SEE MARINER)”, de către reprezentanţii Uniunii Porturilor Interioare Româneşti (UPIR), au fost prezenţi reprezentanţi de la Ministerul Transporturilor, Autoritatea Navală Română APDM Galaţi, Garda de Mediu, Administraţia Canalelor Navigabile, Căpitănia Galaţi, Agenţia pentru Protecţia Mediului, Universitatea Maritimă Constanţa, Universitatea „Andrei Şaguna”, Universitatea Bucureşti, Universitatea „Karabuk Safranbolu”, CERONAV, Porturile Bazinul Nou SA şi Docuri SA, Metaltrade Internaţional Galaţi, Hidrotehnica Brăila, UPIR, IDU Shiping şi Asociaţia Armatorilor şi Operatorilor Portuari Fluviali.
Proiectul este implementat în perioada 01.02.2011-31.12.2013, are un buget total de 1,9 milioane de euro, este cofinanţat de UE şi e derulat de un consorţiu de 12 parteneri din 9 ţări. Lider de proiect este Autoritatea Portuară Pireu, România fiind reprezentată de UPIR. UPIR a fost înfiinţată în 1995 şi are 8 membri, companii naţionale şi firme private, operatori maritimi şi fluviali. Începând din iunie 2007, UPIR este membru al Federaţiei Europene a Porturilor Interioare. Potrivit lui George Boga, manager de proiect şi vicepreşedinte UPIR, SEE MARINER cuprinde inclusiv 5 centre-suport la Galaţi, Varna, Veneţia, un port din Ungaria şi Pireu, unde va fi centrul de date.
Vor fi convenite instrumente de monitorizare
Printre obiectivele Proiectului SEE MARINER se numără stabilirea unor instrumente transnaţionale pentru monitorizarea în timp real a transportului de mărfuri periculoase, asigurarea, pentru părţile interesate, a capacităţii de a gestiona riscurile de mediu şi de a transmite toate informaţiile către statele din UE, îmbunătăţirea serviciului de informaţii fluviale existent. Proiectul îşi propune să îmbunătăţească prevenirea riscurilor, prin cooperare cu reţelele Safe Sea Net şi Clear Sea Net, dar şi cu alte instrumente UE, precum şi să contribuie la închiderea breşelor din sistemul existent al transportului maritim şi fluvial al mărfurilor periculoase.