Mulţi antreprenori evită să folosească Facebook în scopuri de afaceri, plecând de la premisa că Facebook-ul este o reţea de socializare, nu o comunitate de business. Este ca şi cum ai spune că nu foloseşti publicitatea stradală pentru că strada este pentru a te deplasa de acasă la serviciu, şi nu pentru a te informa despre anumite produse şi servicii. Într-adevăr, oamenii nu sunt pe Facebook pentru a fi bombardaţi cu mesaje publicitare, dar asta nu înseamnă că nu ne putem promova pe această reţea.
Facebook Ads oferă oportunităţi excelente de promovare a afacerilor mici şi mijlocii. Platforma Facebook da posibilitatea derulării mai multor tipuri de campanii, prin care firmele pot să îşi facă un nume în piaţă sau să genereze piste calificate de vânzări. În acest articol mă voi concentra asupra campaniilor care îşi propun generarea unor piste noi de vânzări şi asupra principalelor greşeli care trebuie evitate pentru a avea succes. Scopul meu în acest material nu este să dau instrucţiuni pas-cu-pas pentru realizarea unei campanii, ci să ofer câteva repere importante pentru o strategie corectă.
De ce Facebook Ads?
Facebook oferă acces la peste 1 miliard de utilizatori la nivel global şi peste 8 milioane de utilizatori în România.
Prin platforma Facebook, poţi selecta foarte precis audienţa pe care o doreşti folosind diferite criterii de targetare: criterii demografice, interese, comportamente.
O campanie bine gândită de reclame Facebook îţi poate aduce click-uri „bune“ pe pagina de Internet în care creezi interes pentru oferta ta la preţuri foarte mici (costul pentru un click variază în funcţie de industria ta, şi poate ajunge chiar şi sub 10 cenţi).
3 greşeli pe care vrei să le eviţi când începi campanii Facebook Ads
1. Nu îţi gândi reclamă că pe o vânzare directă
Potenţialii tăi clienţi, oricât de interesaţi ar fi în general de oferta ta, când stau pe Facebook, vor filmuleţe cu pisici, poze din vacanţele prietenilor sau să tragă cu ochiul în viaţa vedetelor favorite. Nimeni nu intră pe Facebook pentru a găsi cea mai bună ofertă pentru anumite produse sau servicii. Reclama ta nu trebuie gândită în sensul unei vânzări directe. Rostul ei este de a crea interes pentru oferta pe care doreşti să o promovezi. Cea mai bună abordare este să porneşti de la nevoia clientului şi să „vinzi“ prin reclama ta de pe Facebook un articol educaţional despre cum îşi poate împlini acea nevoie potenţialul tău client.
Exemplu: o firmă care oferă training în domeniul fotografiei va aduce potenţialul participant la curs într-un articol de blog de tipul „5 metode să îţi îmbunătăţeşti fotografia de stradă“. Utilizatorul de Facebook va reacţiona pozitiv la acest conţinut educaţional, pentru că informaţiile vor fi livrate doar acelor utilizatori care sunt interesaţi de fotografie (targetare prin interese). În schimb, o invitaţie directă la workshop-ul de fotografie are şanse mici să aibă succes, întrucât oamenii nu sunt pe Facebook să cumpere. Abia după ce citeşte articolul, potenţialul participant va fi invitat la atelierul de fotografie. Altă variantă este ca invitaţia să fie lansată printr-o a doua reclamă care este servită printr-o campanie de retargeting tuturor potenţialilor care au ajuns pe pagina cu articolul educaţional.
2. Nu îţi limita prea mult audienţa prin criterii de targetare excesive
Facebook oferă o sumedenie de criterii de targetare, dar nu toate criteriile sunt la fel de utile. Îngustarea excesivă a audienţei este o idee la fel de proastă că lipsa de delimitare a audienţei. În primul caz, reclamele nu vor avea suficient „reach“ şi nu vor fi „servite“ (arătate audienţei). În al doilea, bugetul campaniei de Facebook Ads va fi irosit pe lead-uri necalificate. O strategie sănătoasă de delimitare a audienţei este să începi prin definirea intereselor utilizatorilor şi apoi să îngustezi audienţa treptat, folosind „comportamentele“. În acest sens este ideal să defineşti cu echipa ta care comportamente sunt obligatorii, care sunt “de dorit“ şi care sunt contraindicate. Un alt aspect important: evită criteriile care te pot induce în eroare, de tipul informaţiilor profesionale. De multe ori, utilizatorii de Facebook nu îşi declară profesia şi angajatorul real. Este bine să te axezi pe „interese“ şi „comportamente“, întrucât acestea sunt obiective, pe când criteriile de tipul profesiei nu sunt completate sau sunt completate de multe ori în glumă de utilizatori.
Exemplu: Firma care promovează un atelier de fotografie poate folosi criterii legate de locaţie (persoane din Bucureşti), vârstă (19-65 ani), interese (fotografie, fotografi, Adobe Photoshop, DSLR, Canon, Nikon) şi comportamente (photo uploaders). Nu are sens să adauge criterii profesionale (profesia: Fotograf) întrucât interesele şi comportamentele delimitează suficient de bine audienţa.
3. Nu îţi irosi bugetul într-o singură campanie
Mulţi antreprenori renunţă la Facebook Ads după ce îşi consumă tot bugetul de marketing într-o campanie cuprinzând una-două reclame care nu dau rezultate. Secretul este să nu investeşti tot bugetul într-o singură campanie. În Facebook Ads trebuie să începi cu paşi mici şi să testezi diverse mesaje, targetări, imagini, titluri, etc.
Campania ta va fi gândită în mai multe subcampanii (adsets) şi fiecare subcampanie va avea mai multe reclame care vor fi testate. Reclamele sunt pornite pe bugete mici. Abia după ce verifici rezultatele şi costurile pentru fiecare reclamă vei mări bugetele reclamelor cele mai performanţe. O testare corectă înseamnă testarea de fiecare dată a unei singure variabile.
Exemplu: În urma testării mai multor categorii de vârstă pentru o anumită reclamă,organizatorii atelierului de fotografie vor constata că reclama are rezultate foarte bune pe segmentele de vârstă 19-25 şi 45-55.
Dacă ar fi investit din start tot bugetul pe segmentul generic 19-65, rezultatele ar fi fost slabe, cu costuri mari pentru fiecare click. Experimentând în paşi mici, adunând suficiente informaţii despre grupurile care răspund cel mai bine la reclame şi majorând bugetul doar pentru acele adsets care au un target optim, se va obţine maximum din campanie.
Ai întrebări despre cum poți aplica această tactică pentru dezvoltarea afacerii tale? Scrie-ne, folosind căsuța de comentarii de mai jos, iar Ozana îți va răspunde personal.