Cujeanca Liana Banakas crede că deprinderea cititului nu poate fi înlocuită de utilizarea noilor tehnologii.
În secolul în care comunicațiile cunosc o dezvoltare fără precedent, comunicarea rămâne o problemă majoră. Iar în relația dintre copii și părinți, comunicarea directă și activitățile precum cititul cărților pentru copii nu pot fi înlocuite de utilizarea noilor tehnologii și a rețelelor de socializare, este de părere clujeanca Liana Banakas, specialist în PR și, totodată, autoarea mai multor cărți pentru copii. ”Comunicarea cu micuții oameni în devenire este esențială în procesul de creștere a copiilor noștri”, spune Liana Banakas. Autoarea, care a început să publice cărți pentru copii încă de acum patru ani, spune că în ajutorul său are ilustratori de carte, psihologi, dar și profesori și învățători, cu care se sfătuiește pentru conținutul cărților sale.
”Ce ne dorim de la copiii noștri? Vrem să fie primii la școală, să treacă ușor peste refuzuri, respingeri sau greutăți, să devină un fel de mici supereroi, care să facă în plus tot felul de lucruri față de ce făceam noi la vârsta lor.
Veți fi surprinși să aflați că se poate! De fapt, în măsura în care îi ajutăm, se poate!”, spune autoarea cărților pentru copii. Aceste cărți sunt, de fapt, niște povestioare care surprind evenimente obișnuite din viața unui copil, precum pierderea unui lucru important, mutatul în altă școală, cearta cu un prieten, dezamăgirea din partea unui adult, dar și cum să le facă față cu brio acestor evenimente, fără ca ele să lase urme în psihicul lor fragil.
Cărți utile pentru copii
De exemplu, cartea "Motocel are un frate" îi învață, într-un mod hazliu, pe copii cum să reacționeze atunci când un nou membru apare în familie.
"Desigur, avem multe căi de informare și de comunicare, găsim în mediul online aproape tot ce dorim, dar întrebarea este dacă se compară un joc sau o animație online cu momentul în care citești copilului tău o carte și asculți ceea ce înțelege el din ea? Copilul meu, care are 7 ani, m-a întrebat într-o dimineață când poate să aibă un cont de Facebook? Și când l-am întrebat pentru ce dorește un cont de Facebook, mi-a spus că vrea să dea share si like la jocurile lui", mai spune Liana Banakas. Deci, informațiile circulă către cei mici cu o viteză semnificativă. Un studiu social recent TRU a arătat că un procent mare de copii știe să tasteze mesaje pe telefon, dar dacă iau stiloul în mână, au dificultăți de scriere.
Neașteptat de mulți elevi din ciclul gimnazial își folosesc device-urile, inclusiv smartphone-urile și tabletele, pentru a-și face temele, au explicat cercetătorii.
Însă, în ciuda numărului mare de elevi care-și folosesc laptop-urile, smartphone-urile sau tabletele pentru a-și face temele, foarte puțini le folosesc la școală. Există o prăpastie foarte mare între folosirea acestor tehnologii acasă și folosirea lor la școală.
”În România sunt 10.000 de edituri, dintre care 4.500 sunt active, astfel că avem de unde să alegem, iar oferta de carte este variată. Lucrurile simple sunt, de multe ori, cele mai eficiente. Citești o carte cu copilul tău, afli lucruri noi despre el, aveți parte de un moment unic, al vostru, și lucrați deja, la ceea ce înseamnă viitorul lui de adult”, spune autoarea din Cluj.
Personajele din cărţile Lianei Banakas sunt imaginare şi originale, la fel si ilustraţiile care completează textul. “De exemplu fetiţelor le plac prinţesele; e simplu să-ţi vină o idee de personaj – Riţa Fiţa”, spune Liana Banakas.
Ea adaugă că ilustrațiile sunt foarte importante pentru asimilarea de către copii a ideilor din cărți. ”O imagine bună transmite deja pe jumătate un mesaj”, afirmă autoarea, care aplică în relația cu copiii pe care dorește să îi determine să citească și să îndrăgească cititul tehnicile de PR pe care le-a dobândit în cursul colaborărilor cu agenții de specialitate din Paris, Londra sau București.
”Una din bucuriile meseriei de autor pentru copii este faptul că cei mici trasmit sentimente pure către mine, fără să mă cunoască, iar admirația lor este doza mea sau pilula mea de fericire de zi cu zi”, adaugă scriitoarea. Iar această interacțiune dintre literatura pentru copii și tehnicile de PR are efecte foarte bune.
”Cel mai amuzant a fost într-o zi când m-a sunat un administrator de la o librărie dintr-un mall din Cluj-Napoca, iar eu credeam că sunt ceva probleme cu facturile sau cu stocurile… De fapt domnul cu pricina dorea să știe când scot la tipar continuarea la "Lizuca și Motocel", pentru că dorea să știe fetița lui, care citise deja volumul meu”, mai spune Liana Banakas.
Cele 14 cărţi ale sale, precum Lizuca şi motocel, Lizuca şi borcanul cu gem, Motocel şi şoricelul Ronţi, Iepuraşul Hungry Bunny, Prietenul Lizucăi, Motocel are un frate, Alex e băiat mare ori Alex şi băţul fermecat și celelalte se găsesc în prezent în librăriile din întreaga ţară, astfel că tot mai mulți copii ajung să aibă acces la aceste volume inovatoare.