20.6 C
București
duminică, 19 mai 2024
AcasăSpecialCum a ajuns Apple modelul anticriză al Americii

Cum a ajuns Apple modelul anticriză al Americii

Pentru Steve Jobs, omul care a făcut miracolul electronic al ultimilor doi ani, recesiunea nu există. În doi ani, vânzările Apple s-au dublat, iar preţul acţiunilor s-a triplat.

Apple este economia” este acum refrenul pieţelor financiare americane care, într-o mare de şomaj şi bilanţuri în pierdere, văd un singur indice care se încăpăţânează să zboare. AAPL sunt cele patru litere care au adus în ultimii doi ani de criză severă un randament de 200%. O acţiune care valora la mijlocul anului 2008 100 de dolari valorează acum 300.

Chiar dacă toate acţiunile mai scad sau mai cresc, Apple a devenit un mit. Fiecare raport financiar arată mult mai bine decât precedentul, cu creşteri de două cifre şi profituri din ce în ce mai solide: din cinci dolari încasaţi, unul este profit net. Dar, ce-i mai important, performanţele sunt vizibile în stradă, acolo unde fiecare lansare nouă de produs formează instantaneu cozi în faţa magazinelor de electronice.

Şi acţiunile Apple mai scad, dar în ultima vreme asta se întâmplă doar dacă vreo serie de iPhone merge mai prost sau dacă apar zvonuri cum că fondatorul Steve Jobs ar fi iar bolnav.

Ultimul bilanţ, publicat săptămâna trecută pentru anul fiscal care se încheie la 25 septembrie, a confirmat ceea ce investitorii bănuiau de mult. Apple este cea mai mare companie de IT din lume, peste Microsoft, iar creşterea abia a început. Pentru orice contabil, cifrele sunt o poezie. Vânzări explozive, marje enorme de profit (şi consumatori care acceptă asta cu satisfacţie), rezerve de lichiditate cât două treimi din valoarea activelor şi trei linii de produse care s-au dovedit tot atâtea poveşti de succes şi au monopolizat tot atâtea pieţe: iPod, iPhone, iPad.   

1$ pe an este salariul lui Jobs, iar averea totală este de 6 mld. dolari.

 

STEVE JOBS (55 de ani)

1976: Înfiinţează Apple împreună cu Steve Wozniak şi Ronald Wayne. Compania a crescut repede pe noua piaţă a computerelor personale cu acum legendarul Macintosh.

1978: Jobs l-a adus în companie ca director pe John Sculley, de la Pepsi-Cola, spunându-i: „Vrei să vinzi apă cu zahăr toată viaţa sau vii cu mine să schimbăm lumea”.

1984: Sculley n-a schimbat lumea, dar a reuşit să-l dea afară din managementul companiei chiar pe Jobs.

1986: Jobs cumpără studioul de animaţie Pixar, care ulterior devine parte a Disney. 20 de ani ani mai târziu, Jobs devine cel mai mare acţionar al Disney (7%).

1996: Jobs se întoarce la Apple şi îşi reia cariera spre top. La început, se luptă să readucă compania pe linia de plutire.

2001: Apple lansează iPod, primul element din ce avea să fie revoluţia Apple.

 

CE VINDE APPLE

Apple a încasat în ultimul an fiscal 65,2 miliarde de euro, din care 9,4 miliarde reprezintă muzică, software şi periferice. Restul banilor provin din cele cinci linii principale de produse.

iPod

iPod, echivalentul de secol 21 al Walkman-ului, a fost prima diversificare a producţiei Apple şi a schimbat cu totul modelul de afaceri în distribuţia de muzică.

Vânzări: 50,3 milioane unităţi

Încasări: 8,3 miliarde dolari

iPhone

Revoluţia iPod era greu de întrecut. Steve Jobs a ales o piaţă cu volume mult mai mici şi preţuri mult mai mari, unde puţini îndrăzniseră să intre. Telefoanele aduc acum 40% din venituri.

Vânzări:40 milioane unităţi

Încasări: 25,2 miliarde dolari

iPad

Deşi nu era un concept nou, „laptopul fără tastatură” a devenit popular abia anul acesta sub marca Apple. Acum, pe piaţă intră cu întârziere zeci de competitori.

Vânzări: 7,5 milioane unităţi

Încasări:  5 miliarde dolari

Notebook

Deşi sunt semnificativ mai scum-­pe decât produsele com­petito­rilor, note-book-urile dove­desc maxima cum că Apple ar fi o firmă de marketing integrată vertical.

Vânzări:9 milioane unităţi

Încasări: 11,3 miliarde dolari

Desktop

Cândva singurul produs Apple, a ajuns să reprezinte mai puţin de 10% din afacere.

Vânzări: 4,6 milioane unităţi

Încasări:  6,2 miliarde dolari

 

REZULTATELE APPLE (2010)

65,2 miliarde de dolari au fost încasările Apple în anul fiscal încheiat la 25 septembrie 2010, de aproape două ori mai mari faţă de 2008. Microsoft a încasat 62 de miliarde.

14 miliarde de dolari a fost profitul Apple, faţă de 6,1 miliarde în 2008.

300 de dolari costă o acţiune Apple, de trei ori mai mult decât acum doi ani.

290 de miliarde de dolari este valoarea totală a companiei pe bursă. Microsoft mai valorează doar 230 de miliarde.

51 de miliarde de dolari sunt doar rezervele de lichidităţi ale com­paniei. Cu o parte din această sumă, se zvoneşte că Steve Jobs  ar vrea să cumpere o companie mare, de talia Sony, Disney sau Facebook.

4,8 miliarde de dolari, doar atât valorează proprietăţile, fabricile şi echipamentele din activele totale de 75 miliarde de dolari. Restul sunt marcă, patente şi cash.

Lucian Davidescu
Lucian Davidescuhttp://lucian-davidescu
Lucian Davidescu, sef departament
Cele mai citite

Ministerul Finanţelor: Numărul posturilor ocupate în instituţiile şi autorităţile publice a scăzut uşor în martie 2024

Numărul posturilor ocupate în instituţiile şi autorităţile publice din România era, în martie 2024, de 1.289.540, cu 425 mai puţine comparativ cu luna anterioară...

Clotilde Armand și-a lansat o carte în care descrie lupta “nevăzută” din Primăria Sectorului 1

Clotilde Armand, primarul Sectorului 1 și candidată la cel de-al doilea mandat, și-a lansat o carte pe care a intitulat-o "Din primărie. Partea nevăzută". O...

ANCOM: Veniturile raportate de sectorul telecom din România au stagnat la 3,4 miliarde de euro, în 2023

Numărul utilizatorilor de Internet fix care au ales servicii prin fibră optică a ajuns la cinci milioane, la finele anului 2023, în creştere cu...
Ultima oră
Pe aceeași temă