5.5 C
București
marți, 27 februarie 2024
AcasăSpecialCriza globală a educației

Criza globală a educației

Cu ocazia unei vizite recente la o tabără pentru refugiați sirieni din Turcia, am fost martor la unele dintre cele mai puternice manifestări ale rezistenței umane, dincolo de ceea ce ne-am putea imagina. Și totuși, dintre toate poveștile despre traumă și pierdere, cel mai mult m-a impresionat setea nepotolită a acestor familii refugiate pentru educație.

Copiii cu care am vorbit mi-au spus despre dorința lor de a învăța în școala improvizată din tabără, îngrămădiți în clase în care li se predă în schimburi, de la răsărit până după ce se lasă întunericul. Părinții lor mi-au vorbit despre speranța pe care și-o pun în puterea transformatoare a educației.

Siria se mândrea cândva cu educația universală. Acum, cu mai mult de patru milioane de persoane forțate să-și părăsească locuințele din cauza violenței care le distruge țara, a devenit unul dintre multele locuri ale lumii care suferă de ceea ce poate fi descris pur și simplu ca o criză globală a educației. Se estimează că, la nivel mondial, există circa 58 de milioane de copii de școală primară care nu au parte de educație, iar celor afectați de conflicte sau dezastre naturale le este cel mai greu să ajungă la școală.

Mai rău, numărul copiilor refugiați neșcolarizați – din zone precum Nepal, Myanmar și Yemen – crește cu o rată alarmantă. În cazul în care comunitatea internațională nu acționează pentru a îngriji și educa acești copii, ciclul sărăciei și conflictului va fi reluat pentru multe generații de acum înainte.

Tocmai faptul că atât de mulți copii nu mai au acces la educație constituie un eșec clar pentru o parte dintre guvernele lumii care au promis în 2000, când au fost adoptate Obiectivele de Dezvoltare Milenară (ODM), că vor asigura accesul la învățământul primar pentru toți copii până în 2015. Pentru a atinge această țintă nu e suficient de a înscrie copiii la școală, ei trebuie să fie ținuți acolo și trebuie să beneficieze de o educație de calitate. UNESCO estimează că cel puțin 250 de milioane dintre copiii lumii de vârsta școlii primare nu sunt capabili să citească, să scrie ori să realizeze calcule aritmetice de bază. Comunitatea internațională a avut o șansă, săptămâna trecută, să facă ceva cu privire la această scandaloasă stare de lucruri. Politicienii din toată lumea s-au întâlnit în Coreea de Sud la World Education Forum, pentru a se pune de acord cu privire la țintele globale pentru educație care vor înlocui ODM.

E cu adevărat potrivit că acest forum este găzduit de Coreea de Sud, deoarece această țară este considerată adesea un model cu privire la beneficiile investiției în educație. Circa 8% din PIB-ul Coreii sunt cheltuite pentru educație, iar UNESCO estimează că fiecare dolar investit în învățământul primar generează 10-15$ care se întorc în economie. Coreea de Sud, care s-a ridicat singură de la nivelul celor mai sărace țări ale lumii la nivelul celor mai bogate în doar două generații, este dovada vie că educația dă roade.  Noile Obiective de Dezvoltare Durabilă care au fost agreate anul acesta subliniază provocările pe care guvernele lumii trebuie să le rezolve până în 2030. Insist că educația universală primară de calitate trebuie să fie una dintre prioritățile de vârf. Accentul este aici pe calitate. Succesul nu este măsurat doar prin numărul de copii pe care-i înregimentăm în școală, nici prin reușitele lor la testele standardizate. Cel mai important rezultat este impactul tangibil și intangibil al educației în calitatea vieții elevilor. Aceasta este o treabă neterminată a ODM.

Oriunde călătoresc cu fundația Education Above All (Educația mai presus de toate – n.t.) întâlnesc copii deștepți, motivați, cărora li s-a refuzat șansa de a învăța. Pe măsură ce lumea trece către noi priorități, nu putem uita responsabilitatea noastră față de cei care au fost abandonați din cauza mulțumirii noastre de sine. Treaba nu e terminată. Trebuie să rămânem angajați în a atinge această țintă a educației primare de calitate pentru toți copiii – nu doar o parte, și nici cea mai mare parte – indiferent unde locuiesc. 

Sheikha Moza bin Nasser, președintele fundației Education Above All, este însărcinatul special al UNESCO pentru educație primară și superioară și membru al grupului de advocacy pentru ODM al ONU.

Copyright: Project Syndicate, 2015.

www.project-syndicate.org

Cele mai citite

Uzbekistan: 23 de persoane au fost condamnate după moartea a 68 de copii ce au fost tratați cu sirop de tuse

Siropurile pentru tuse contaminate au fost produse de compania indiana Marion Biotech. Procesul a durat șase luni, relatează Reuters, preluat de orange.ro. Inculpații au fost...

ONU avertizează că asistența umanitară în Gaza se va încheia în cazul unei ofensive la Rafah

Secretarul general al ONU, Antonio Guterres, a avertizat luni că programele de asistenţă umanitară din Fâşia Gaza se vor încheia în cazul unei ofensive...

Boom imobiliar în Buzău după desființarea ariei protejate a Pădurii Crâng

Județul Buzău a devenit subiectul unui scandal major în urma desființării pădurii și parcului Crâng, cea mai mare pădure parc din estul Europei,...
Ultima oră
Pe aceeași temă