Conducerea Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime Constanta a sustinut ieri o conferinta de presa in care a prezentat atat bilantul de activitate pentru anul in curs, cat si perspectivele lui 2007.
Directorul general al CNAPMC, Mircea Banias, a precizat ca Administratia Porturilor Maritime Constanta a avut un an foarte bun, fapt reflectat in indicatorii financiari pe care compania ii va atinge la finalul anului.
Tranzitul de marfuri a inregistrat, in acest an, o crestere de circa 44%, crestere materializata intr-un total de 11,5 milioane de tone, comparativ cu opt milioane de tone, inregistrate in aceeasi perioada a anului 2005. Traficul de containere a crescut cu aproximativ 30% fata de anul precedent, atingand, pana la data de 10 decembrie 2006, cifra de 929.240 TEU-uri, crestere care in valoarea absoluta reprezinta peste 200.000 de TEU-uri. Totodata, traficul de containere a inregistrat o crestere semnificativa de 26,6% din punct de vedere cantitativ, atingand 8,8 milioane de tone, fata de 6,95 milioane tone, in perioada similara a anului 2005. Pana la sfarsitul anului, traficul de containere este estimat sa depaseasca un milion de TEU-uri, ceea ce face din Portul Constanta cel mai important hub de containere din zona Marii Negre. Cantitatea de marfa operata aici depaseste cantitatea totala de marfa operata in toate celelalte porturi din zona.
Lipsa de interes pentru minereuri
Traficul total inregistrat pana la data de 10 decembrie a inregistrat, fata de anul 2005, o usoara scadere, de aproximativ 7%, atingand 53,6 milioane de tone. Traficul total de marfuri estimat a se realiza la finele anului 2006 este de circa 56,5 milioane tone, cu 3,5 milioane de tone mai putin decat la finele anului 2005. Scaderea se datoreaza diminuarii atat a traficului fluvial, cat si a traficului maritim. Astfel, traficul fluvial a inregistrat o scadere de circa 15%, de la 13,36 milioane tone in 2005 la 11,35 milioane tone in 2006. Traficul maritim a inregistrat o diminuare de la 43,8 milioane tone la 42,3 milioane tone. Principala cauza a scaderii traficului este cauzata in principal de scaderea traficului la grupa de marfuri „minereuri de fier, deseuri de fier si otel, zgura de furnal”, care inregistreaza o scadere de 3,84 milioane tone, adica aproximativ 32% fata de 2005. O alta grupa cu scaderi semnificative de trafic este aceea a „produselor metalice”, aici inregistrandu-se o diminuare de 34,5%. Scaderi de peste 200.000 de tone s-au inregistrat si la alte grupe de marfuri, cum ar fi ciment produse petroliere sau combustibili minerali solizi.
Cerealele, pe val
Directorul general al CNAPMC, Mircea Banias, a precizat ca se inregistreaza cresteri la unele grupuri de marfuri operate in Portul Constanta. Astfel, categoria „articole diverse” a crescut cu peste doua milioane de tone, in principal ca urmare a cresterii inregistrate de traficul de marfuri generale in containere. O crestere importanta, de 1,1 milioane de tone, au inregistrat-o si cerealele, Portul Constanta fiind locul pe unde tarile din Europa Centrala si de Est isi exporta marfurile. Acest lucru a adus si o serie de investitii de amploare in infrastructura. Referitor la acest comert exterior derulat prin Portul Constanta, raportul intocmit de specialistii CNAPMC arata ca, in perioada analizata, exporturile au totalizat 15,2 milioane de tone, iar importurile au totalizat 19,35 milioane tone.
Mai multi pasageri
O crestere importanta de trafic s-a inregistrat si la traficul de pasageri. „Consider ca acest lucru se datoreaza in parte si intrarii in functiune a noului terminal de pasageri din portul Constanta”, a remarcat Mircea Banias. Procentual, cresterea traficului de pasageri este de 32%, in anul 2006 inregistrandu-se un numar de 21.693 de pasageri. Au fost inregistrate 74 de escale ale navelor de pasageri in Portul Constanta, din care 59% au fost nave fluviale si 41% au fost nave maritime.
Profit brut de 14,5 milioane euro
Din punct vedere economico-financiar, in 2006, CNAPMC a realizat o cifra de afaceri estimativa de 170.300.000 milioane lei, adica aproape 50 milioane euro. Cifra de afaceri provine din servicii portuare, refurnizare de energie electrica si termica si refunizare apa si canalizare. CNAPMC a obtinut 23.200.000 milioane lei din alte venituri din exploatare si venituri financiare de 11.500.000 lei. Profitul brut al companiei se situeaza la 49.800.000 lei, respectiv 14,5 milioane euro.