19.7 C
București
sâmbătă, 27 iulie 2024
AcasăSpecialCreditele, energia si transporturile le dau batai de cap europenilor

Creditele, energia si transporturile le dau batai de cap europenilor

Potrivit "Tabloului de bord al pietelor de consum", prezentat ieri de comisarul european Meglena Kuneva, piata creditelor bancare pentru persoane fizice impreuna cu pietele energiei si transportului urban sunt considerate cele mai problematice pentru consumatori. In Romania, cele mai multe sesizari trimise Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor se refera la serviciile financiare.

Desi serviciile sunt partea cea mai importanta a economiei europene, unele servicii-cheie sunt neperformante, precum cele de energie, banking si transport urban sau extraurban (autobuze, tramvaie si trenuri). Astfel, mai putin de 2/3 din consumatori sunt multumiti de furnizorul lor de energie, iar 3/5 din consumatori au raportat cresteri de preturi; cu toate acestea, este sectorul cu cea mai mica probabilitate de schimbare a furnizorului. Retail banking este un alt sector care necesita atentie. "Suntem constienti de situatia speciala creata de criza economica, dar asta nu este o scuza pentru felul in care consumatorii sunt tratati cand merg la agentiile bancare. Este vorba mai ales despre comisioane in crestere, netransparente. Multi consumatori au gasit foarte dificil sa compare ofertele furnizorilor. Informatii relevante se pare ca au fost ascunse consumatorilor", a mai declarat Kuneva.

Datele din raport arata ca, de exemplu, ratele dobanzilor pentru creditele de consum, ajustate pentru o perioada cuprinsa intre 1 si 5 ani, variaza intre 0,21% in Suedia si 12,12% in Estonia, ceea ce evidentiaza existenta unor divergente dupa calcularea costului capitalului. Comisarul a exemplificat cu datele furnizate de un birou comercial din Marea Britanie. Potrivit acestor date, in Marea Britanie bancile au incasat cele mai multe venituri din taxe si comisioane despre care consumatorii nu au fost anuntati.
Meglena Kuneva a mai mentionat printre sectoarele problematice pe cel de transport urban si interurban. Satisfactia in acest sector este foarte redusa, serviciile sunt considerate scumpe si se considera ca firmelor de transport nu le pasa destul de pasageri.
Piata de comert cu amanuntul a electricitatii va face obiectul unui studiu de monitorizare care va fi realizat in 2009 si se va concentra pe conditiile de consum ale gospodariilor in situatii specifice, de exemplu comparabilitatea ofertelor, practicile comerciale neloiale si modalitatile de facturare.

"Tabloul de bord" a fost lansat anul trecut de catre comisarul Kuneva ca o metoda de monitorizare a pietelor din perspectiva consumatorilor. Pe baza informatiilor existente, mai mult de 20 de sectoare (bunuri si servicii) au fost examinate in raport cu cinci indicatori-cheie pentru consumatori – volum de sesizari, preturi, rata de inlocuire, nivel de satisfactie si de siguranta –, in vederea detectarii eventualelor disfunctii in modul de functionare a pietelor.

» Ordonanta ANPC
Cele mai multe sesizari primite de ANPC se refera la serviciile financiare. Drept urmare, a fost inaintata Guvernului si adoptata o ordonanta de urgenta care limiteaza, teoretic, o serie de practici netransparente ale bancilor si se aplica contractelor nou-incheiate. Astfel, toate costurile incluse in contracte trebuie sa fie explicite si nu mai este permisa introducerea altor comisioane decat cele prevazute in contract. O alta prevedere se refera la faptul ca, daca dobanda este fixa, trebuie detaliat pe ce perioada este fixa si, daca variaza, in functie de ce factori variaza.

Valentina Grigore
Valentina Grigorehttp://valentina-grigore
Valentina Grigore, sef departament Social
Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă