Motivul zâzaniei este reprezentat de pizma dintre preoţii din Reşiţa.
Preotul şi credincioşii unei biserici din cartierul reşiţean Doman sunt în duşmănie cu şefii de la Episcopia Caransebeşului pentru… Dumnezeu. Fiecare dintre ei spune că-l au pe Dumnezeu în detrimentul celuilalt şi se acuză reciproc.
Bisericuţa de la ieşirea din cartierul Doman al Reşiţei – Domâniţa cum îi spun credincioşii – este construită pe o proprietate privată şi cu fondurile unei fundaţii. Membrilor acesteia li s-au adăugat alţi credincioşi, astfel că în şase ani acolo s-a format o comunitate foarte unită, unde fiecare cunoaşte pe fiecare. Păstoriţi de preotul Aurel Bendariu, membrii comunităţii au decis să ridice acolo, pe lângă o biserică şi un azil de bătrâni. În anul 2006 a fost sfinţită biserica de către proaspătul pe funcţie pe atunci, Lucian, episcopul ortodox al Caransebeşului. Şi aşa construcţia a intrat în circuitul bisericesc. Acolo slujeşte încă de atunci preotul Aurel Bendariu, cel care a şi ridicat bisericuţa.
Deşi fundaţia îşi doreşte să ridice acolo şi un azil, la construcţia acestuia nu este pusă încă nici piatra de temelie, în timp ce biserica este aproape şi pictată. Legat de pictură, biserica are şi un element inedit. În pronaos are pictat un sfânt catolic: Sfântul Anton de Padova, sfânt nerecunoscut de ortodocşi. În partea cealaltă a uşii, este pictat sfântul Antonie cel Mare ce parcă întinde mâna spre Anton de Padova. Pe sub aceste picturi se face accesul în biserică.
Preot fără arginţi
Tot ca o noutate este faptul că la această biserică, nimeni nu percepe nici un fel de taxe sau comisioane pentru serviciile religioase, de la botezuri şi până la înmormântări sau parastase. Acest lucru se pare că nu prea este pe placul altor preoţi, mai ales al celor din parohiile din vecinătate.
Toate au fost bune şi frumoase până când mai marii de la Episcopia Caransebeşului, au decis că este timpul ca biserica de la Doman să treacă în proprietatea directă a Bisericii Ortodoxe Române (BOR). În acest scop, reprezentanţii Eparhiei au luat de mai multe ori legătura cu părintele Bendariu, căruia i-au cerut explicit acest lucru. De aici a început necazul. Părintele este prins între credincioşii săi din cadrul fundaţiei, care nici nu vor să audă de cedarea dreptului de proprietate asupra bisericuţei, şi mai marii episcopiei. „Am spus că nu pot dona construcţia Episcopiei fiindcă nu îmi aparţine. Sunt proprietar pe teren, dar restul materialelor şi al banilor pentru tot ce s-a făcut aici aparţine membrilor fundaţiei. Sfinţiile lor de la Episcopie mă acuză de rea voinţă, dar nu am ce face. Am spus că suntem de acord pentru o folosinţă pe perioadă nedeterminată din partea Episcopiei, dar nici nu vor să audă.
Mi-au trimis în control pe sfinţiile lor protopopul Reşiţei, Mirişan, şi pe consilierul Ianchiş, dar am fost scos din biserică când s-a făcut controlul. Apoi m-am trezit că sunt acuzat că nu am respectat unele reguli stricte bisericeşti cum ar fi curăţarea antimisului de firimiturile de împărtăşanie sau că pe Sfânta Masă s-a aflat o bucăţică de ciocolată. Pentru toate acestea am fost oprit 30 de zile de la cele sfinte şi deferit consistoriului, tribunalul bisericesc. Ori iertată îmi fie îndrăzneala, eu sunt preot de aproape 50 de ani şi ştiu rânduiala celor sfinte. Nu sunt de acord cu aceste acuzaţii. Din nou, mi s-a cerut să donez biserica şi fiindcă am refuzat, din biserică a fost luat marele mir, împărtăşania şi antimisul – lucruri fără de care un preot nu mai poate sluji. Nu a contat că nu mai pot merge la bolnavi pentru spovedanie, poziţia Episcopiei este clară: ori biserica, ori represalii” spune părintele Aurel Bendariu. Preotul Bendariu mai spune că între timp a fost chemat de mai multe ori la eparhie pentru a preda biserica Episcopiei Caransebeşului, însă a refuzat.
Oameniii sunt nemulţumiţi
Credincioşii sunt extrem de nemulţumiţi pentru că nu pot avea slujbă de două duminici deja şi fac liste de susţinere a preotului Bendariu la Episcopie. Aceştia spun că atâta timp cât biserica a fost în construcţie, Episcopia nu a dat nici un ban pentru ridicarea ei, dar că acum vrea să o preia. Ba mai mult, comunitatea a fost ajutată de protopopul greco-catolic al Reşiţei, dar din partea acestuia nu a primit nici o solicitare de cedare a bisericii.
„Noi am contribuit cu donaţii importante în bani, obiecte şi chiar zile muncă pentru acest lăcaş de cult. Nu ne-a dat Episcopia nici un leu, cum de au acum pretenţii?”, spune Lucia Luca din Reşiţa. ,,Suntem alături de părinte şi îl urmăm peste tot. Este duhovnicul familiei mele de aproape 20 de ani şi nu înţeleg cum mi se poate cere de către o înaltă faţă bisericească să îmi schimb duhovnicul? Fiindcă asta înseamnă suspendarea părintelui Bendariu la urma urmei”, mai spune femeia cu lacrimi în ochi.
,,Să fie clar şi bine înţeles: această biserică este a noastră, a tuturor celor care am cheltuit bani şi sentimente aici, şi părintele nu o poate dona nici dacă ar vrea dânsul. Domnii de la Episcopie să vină să vorbească cu noi, să ne ceară nouă acest lucru” spune şi Relu Luca.
„Cum pot să vină sfinţiile lor cu asemenea pretenţii? Noi avem nevoie de linişte şi pioşenie, nu de tulburare şi supărare. Aşa ştiu dânşii să se poarte cu o comunitate? Şi atunci, ne mai miră faptul că tot mai mult credincioşi ortodocşi trec la catolici sau greco-catolici ori chiar sectele neoprotestante?” spune şi Ilie Damian. ,,Să nu îşi închipuie careva că noi ne vom lepăda de părintele nostru. Aşa cum stăm acum în curte şi cântăm şi ne rugăm, la fel îl vom urma şi în altă biserică, dacă este cazul, şi precis sunt înţeleasă ce spun şi la ce bat apropouri. Nu cred că este prea mare diferenţă între a-ţi face cruce în stânga sau în dreapta prima dată. Acesta este ecumenismul de carte se tot face atâta gălăgie în aşa-zisa ,,săptămână a ecumenismului”? Dacă vor continua la fel, sfinţiile lor de la Caransebeş s-ar putea să aibă o surpriză de care va vui toată presa, şi nu uitaţi că ei ne împing la asta”, spune Maria Anghel.
Ce spune dreptul canonic?
Prea onoratul Cătălin Mirişan, protopop de Reşiţa, spune că ,,nu încape loc de tocmeală aici. Părintele ştia bine în ce se bagă de la început. Ştia bine că odată băgate sfintele moaşte în altar şi sfinţită biserica, prin Regulament, aceasta trece automat în proprietatea BOR. Să nu uite sfinţia sa că dânsul este preşedintele fundaţiei şi cunoaşte regulile foarte bine. Sunt legi ale Bisericii de sute de ani şi aici nu încape loc de negocieri şi discuţii”. De asemenea, părintele protopop mai spune că „în afară de asta, sfinţia sa, părintele Aurel Bendariu a primit în toţi aceşti ani, salariu de la BOR. Şi îl primeşte şi în continuare. Asta a uitat să spună sfinţia sa. În afară de asta, avem aici procesul verbal de control şi constatare a neregulilor, semnat chiar de sfinţia sa. Acestea sunt acte ce nu pot fi puse la îndoială”.