Sa te fereasca sfantu' de vreun accident auto! Chiar si in cazul celei mai mici tamponari, pana apuci sa-ti vezi masina reparata trec saptamani intregi, nervii ti se intind la maximum si ajungi sa crezi ca toate persoanele pe care drumurile ti le scot in cale sunt dusmani personali, meniti numai sa-ti puna piedici. Procedurile birocratice sunt extraordinar de greoaie… asta daca ai noroc si cel care te-a lovit are un asigurator solvabil. In caz contrar, iti repari masina pe banii tai si speri ca undeva, pe la pastele cailor, iti vei recupera banii!
Piata asiguratorilor auto colcaie de firme si firmulite, care mai de care mai lipsite de importanta. Tu, ca sofer onest si atent, nu poti decat sa constati ca acestea, pur si simplu, isi bat joc de tine. De fapt, intregul sistem este astfel conceput incat iti vine sa-ti pui mainile-n cap si sa o iei la fuga. Un cititor ne-a semnalat un caz de-a dreptul bizar. Suferise un accident auto, din cauza unui sofer de taxi, angajat la firma Trans Taxi, care nu a binevoit sa opreasca la stop. Nu era nici treaba lui, nici masina lui, ci a firmei. In plus, avea si asigurare RCA, si CASCO, asa ca… il durea in cot! Soferul nostru, onest si cinstit, nici nu banuia calvarul pe care avea sa-l traiasca de acum inainte.
Drumurile te omoara
Primul drum il faci la Politie, la „Accidente usoare”, pe bulevardul Mamaia, unde, daca nimeresti intr-o zi in care conditiile meteo favorizeaza tamponarile, ai noroc daca pleci numai dupa patru-cinci ore. Coada nu este prea mare, numai zece „cupluri” in fata ta, dar birocratia este infioratoare. La fiecare caz se sta cate jumatate de ora. Politistii au dreptate, ei sunt nevoiti sa completeze cate doua procese-verbale la fiecare caz. Cu zece persoane in fata, cu jumatate de ora la fiecare caz, rezulta un timp de asteptare de cinci ore. Dupa constatare, cu manunchiul de acte te duci la firma unde soferul care te-a lovit a incheiat asigurarea obligatorie de raspundere civila (RCA), adica, in acest caz, la Carpatica Asig, membra a grupului financiar Carpatica, controlat de sibianul Ilie Carabulea, milionar in dolari.
„Nu va reparam masina!”
La Carpatica Asig apare surpriza: service-ul dealer-ului tau auto, adica Skoda, nu e agreat, pentru ca are tarife prea mari. Nu conteaza ca masina e in garantie! Ti se spune, daca ai asigurare CASCO, sa repari masina cu ajutorul acesteia, printr-o procedura numita „regres”, de care oamenii obisnuiti nu prea au auzit. Ca un om obisnuit, refuzi, insisti si te prezinti la service. Aici, alta surpriza: ti se spune ca societatea de asigurari este rau-platnica si ca nu ti se va repara masina. Pur si simplu! Drumuri, telefoane, nervi. Dupa ce toate partile accepta sa te bage in seama, incepe calvarul. O noua reevaluare a masinii, pentru daunele ascunse si o lunga asteptare, timp in care folosesti taxiul, tramvaiul sau… mersul pe jos.
Service de mantuiala
La iesirea masinii din service, dupa saptamani de asteptare, constati ca „specialistii” de acolo au facut o treaba de mantuiala, aproape in bataie de joc. Desi principiul este ca masina sa arate la fel ca inainte, niciodata nu se intampla asa. Vopseaua noua curge in valuri pe tabla, ti se spune ca s-au inlocuit piese care arata vizibil folosite, se uita unele mici amanunte, cum ar fi capacele de roti, care costa totusi cat o treime din salariul minim pe economie. In unele cazuri, trebuie chiar sa scoti bani din buzunar, pentru ca societatea de asigurare nu s-a inteles cu service-ul, si diferenta de plata e suportata de catre client.
Si reprezentantii societatilor de asigurari, si cei ai service-ului iti vor spune ca, pentru ei, cel mai important este sa apere interesele institutiei la care lucreaza. Ce s-a intamplat cu zicala „clientul nostru, stapanul nostru”? S-a ales praful de ea. Iata de ce un service isi permite sa-ti predea o masina de peste 10.000 de euro cu o vopsea de… Trabant.
Soferii kamikaze
Legea asigurarilor auto este stramba. Orice sofer inconstient se urca la volan, iti loveste masina si sta apoi linistit. Tu, pagubitul, alergi saptamani sau luni de zile de la service la asigurari. Situatia este cu atat mai grava cu cat cel care te accidenteaza este un taximetrist angajat la o societate de specialitate. In cazul de fata, vina a apartinut unui sofer de la compania Trans Taxi, despre care constantenii spun ca au numeroase accidente. Pur si simplu nu opresc la stop, merg cu viteza sau trec pe rosu. Masina nu este a lor si, in plus, are asigurare CASCO. Nu le pasa. Chiar si dupa ce nu opreste la stop, el poate fi vazut a doua zi lucrand, cu alta masina. Tu, pagubitul, nu poti decat sa te miri ca legile in tara asta sunt atat de strambe. Si sa te bucuri ca soferul kamikaze avea totusi asigurare RCA.
In caz contrar, ar fi trebuit sa-ti repari singur masina si sa-l dai in judecata. In acest caz, ti-ai fi recuperat banii la… pastele cailor.