Piata auto constanteana a cunoscut, in anul 2005, o apreciere accentuata, pe fondul cresterii vanzarilor de autoturisme noi. Modalitatile de finantare, fie ca este vorba de leasing sau rate, au fost mai accesibile decat in 2004, desi ratele dobanzilor si ale comisioanelor au ramas exorbitante in comparatie cu cele practicate in tarile occidentale. Cu toate acestea, nimic nu a putut infrana apetitul constantenilor pentru autoturisme noi. Potrivit statisticii realizate de catre Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Autoturisme, in primele 11 luni ale anului trecut in Constanta s-au vandut 9.996 de masini, cifra care a situat judetul nostru pe locul trei pe tara, intr-un clasament condus, de departe, de Bucuresti. Daca excludem locul doi, ocupat de Arges, judetul unde se afla uzinele Dacia-Renault si unde vanzarile din aceste marci se fac direct de la sursa, putem afirma ca locuitorii Constantei ar trebui sa ocupe locul doi in clasament. Lucrurile stau insa mai prost in ceea ce priveste masinile vandute raportate la mia de locuitori, judetul Constanta clasandu-se de-abia pe locul sase, cu o medie de 14 autoturisme.
Clienti sofisticati si pretentiosi
Dealerii auto locali spun ca majoritatea cumparatorilor au devenit avizati si pretentiosi. In momentul in care vor sa cumpere un autoturism, ei se intereseaza, in afara de pret, si asupra dotarilor acestuia. Printre principalele optiuni cerute de constanteni se numara aerul conditionat, geamurile electrice si airbag-ul. De-abia pe locurile urmatoare se situeaza ABS-ul si alte sisteme electronice care imbunatatesc siguranta la volan. Unii constanteni au invatat chiar sa nu mai ia de-a gata oferta dealerilor, nemaiacceptand astfel casetofoanele cu care este dotata standard masina la preturi de doua sau trei ori mai mari decat se gasesc in magazinele de specialitate. Clientii care se adreseaza claselor de lux isi echipeaza masinile si cu faruri cu xenon, pilot automat sau incalzire in scaune. Dupa un an bun insa, specialistii asteapta un recul al vanzarilor in anul 2006. Acesta va avea loc daca dealerii auto nu vor gasi noi modalitati de a-si atrage clientii.