8.5 C
București
vineri, 8 noiembrie 2024
AcasăSpecialConstanta, punctul terminus al autostrazii maritime

Constanta, punctul terminus al autostrazii maritime

Ministerul Transporturilor organizeaza, astazi, un seminar informativ pentru promovarea programului Marco Polo in randul agentilor economici implicati in domeniul transportului. Cu aceasta ocazie vor fi prezentate conditiile de finantare si actiunile eligibile ale acestui program.
Programul Marco Polo, lansat de Comisia Europeana in anul 2003, prevede, pe scurt, transferul marfurilor de la transportul rutier catre alte moduri de transport, avand drept obiectiv reducerea aglomerarilor rutiere, protejarea mediului si promovarea intermodalitatii. Programul a beneficiat de o finantare de circa 100 de milioane de euro, in perioada 2003-2006, banii fiind directionati exclusiv catre imbunatatirea serviciilor de transport marfuri, cu exceptia celor rutiere. Institutiile constantene implicate in promovarea si buna desfasurare a programului sunt Autoritatea Navala Romana, Administratia Porturilor Maritime si Administratia Canalelor Navigabile.

Coridorul VII

„Sistemul de transport european se va confrunta, in urmatorii zece ani, cu numeroase dificultati. Previziunile arata o crestere cu 60% a transportului rutier in Uniunea Europeana, pana in anul 2013, si o dublare a acestuia, pana in 2020, in cele zece noi state membre”, se arata in propunerea Comisiei Europene inaintata Parlamentului European privind programul Marco Polo. De asemenea, pentru completa infrastructura necesara crearii unei retele de transport transeuropene sunt necesari 600 de miliarde de euro. Rolul Romaniei in aceasta ecuatie este extrem de important, pentru ca aici este punctul de plecare a trei coridoare de transport paneuropene. Dintre aceste, coridorul VII, care se confunda cu cursul Dunarii, este vital pentru Europa. El incepe din Portul Constanta si se termina in inima Europei, constituind una dintre cele mai ieftine cai de transport pentru marfurile care vin si pleaca in si dinspre Orient.

Grija pentru mediu

Raportul Comisiei Europene spune ca transportul rutier este dependent in intregime de combustibilii fosili, ceea face ca sistemul de transport sa fie vulnerabil la schimbarile mondiale legate de resurse. In plus, combustibilii fosili sunt principala sursa de dioxid de carbon. „De aceea, un sistem energetic mai eficient din punct de vedere energetic este in interesul Uniunii Europene, atat in ceea ce priveste mediul inconjurator, cat si in termenii unei transport mai economic”, se arata in raport.

Beneficii de cinci miliarde de euro

Programul Marco Polo prevede si o a doua etapa, prevazuta pentru perioada 2007-2013. Fondurile alocate sunt de 740 de milioane de euro, adica aproximativ 106 milioane de euro pe an. Printre actiunile eligibile sunt cele de transfer modal, de stimulare a cooperarii pe piata logisticii, pentru imbunatatirea cooperarii si raspandirea know-how-ului, precum si cele de creare a autostrazilor maritime. Expertii Comisiei Europene spun ca, prin acest program, de pe soselele batranului continent vor disparea 140 de miliarde de kilometri-tona, adica echivalentul a sapte milioane de TIR-uri care ar efectua curse de 1.000 de kilometri fiecare (distanta medie pentru un transport rutier in Europa). Acest fapt va reduce si emisiile de dioxid ce carbon cu 8.400 milioane kilograme. Beneficiile, avand in vedere reducerea pagubelor aduse mediului inconjurator si infrastructurii si scaderea consumului de combustibil, se ridica la cinci miliarde de euro. Fiecare euro investit prin programul Marco Polo va genera sase euro, in termeni de beneficii sociale si de mediu.

O sansa unica pentru Romania

Prevederile programului Marco Polo se potrivesc Romaniei ca o manusa. Portul Constanta, al doilea ca marime din Europa, are sansa de a fi principala poarta de intrare a marfurilor care ajung pe batranul continent, via Orient. Traficul de containere a cunoscut o dezvoltare nemaintalnita, astfel ca, in acest an, pe aici se vor tranzita aproximativ un milion de TEU-uri. Constanta a devenit deja cel mai important hub de containere din regiune. Aceasta marfa ajunge in Europa centrala pe calea ferata, pe sosea sau pe Canalul Dunare-Marea Neagra.
Programul Marco Polo va pune in valoare avantajul acestui canal, ca ruta cea mai ieftina de transport spre hinterland si, de asemenea, cel mai putin poluanta.

Cele mai citite

Românii aleg tot mai mult viața la țară: aproape 63.000 de orășeni s-au mutat în mediul rural în 2023

Anul 2023 a marcat un record pentru migrarea din orașe spre sate, cu aproximativ 63.000 de români care au ales să abandoneze viața urbană...

Accident Caraș-Severin. Două TIR-uri implicate, iar o persoană a murit

Accident Caraș-Severin. O tragedie rutieră a avut loc vineri după-amiază pe drumul național DN 6, între localitățile Armeniş și Sadova, județul Caraș-Severin, în care...

„FCSB n-a avut un jucător de nivelul lui”, spune Raul Rusescu după ce a văzut meciul cu Midtjylland

Daniel Bîrligea, atacantul de 24 de ani al FCSB-ului, continuă să impresioneze în Europa League. După ce a marcat în victoria echipei sale împotriva...
Ultima oră
Pe aceeași temă