4.9 C
București
joi, 7 noiembrie 2024
AcasăSpecialAmenzi de 5 milioane de euro pentru cartelul din Portul Constanța

Amenzi de 5 milioane de euro pentru cartelul din Portul Constanța

Consiliul Concurenţei a constatat existenţa unor înţelegeri şi a abuzului de poziţie dominantă, care au dus la eliminarea concurenţei în porturile Constanţa, Midia şi Mangalia.

Consiliul Concurenței a finalizat o anchetă de proporții în Portul Constanța, care a durat patru ani, iar rezultatele au fost pe măsură. Au fost amendat șapte companii de pe piaţa serviciilor de pilotaj şi remorcaj de manevră a navelor maritime, cu suma totală de 22.317.212 de lei, adică aproape cinci milioane de euro. Este vorba despre Canal Sea Services SRL, Black Sea Pilots SRL, Maritime Pilot SRL, Black Sea Services SRL, Compania de Remorcare Maritimă Coremar SA, Logistic Remo Services SRL, dar și Compania Naţională „Administraţia Porturilor Maritime“ SA Constanţa (CN APMC), care este subordonată Ministerului Transporturilor. Investigaţia a fost declanşată încă din luna noiembrie 2012.

Consiliul Concurenţei a constatat existenţa unor înţelegeri şi a abuzului de poziţie dominantă, care au dus la eliminarea concurenţei în porturile Constanţa, Midia şi Mangalia. Acest lucru a condus la blocarea intrării pe piaţă a altor operatori, susţin inspectorii. Astfel, potrivit anchetei, în anul 2012, CN APM ar fi încheiat contracte cu trei operatori independenţi: Canal Sea Services, Black Sea Pilots şi Maritime Pilot. Aceştia s-ar fi înţeles între ei să excludă orice formă de concurenţă, atât din partea altor companii, cât şi între ei. „Practic, s-au înţeles să-şi coordoneze activitatea prin intermediul unui pilot-şef şi să folosească în comun pilotinele. Mai mult, exista o clauză de penalizare care prevedea ca operatorul care iese din înţelegere să plătească 5 milioane de euro”, se arată în comunicatul transmis de Consiliul Concurenţei.

În consecinţă, cele trei companii au fost amendate cu 2.3 milioane de lei. Dar încălcările de lege au mers chiar mai departe, susţin inspectorii de concurenţă. „Printr-o altă înţelegere, cele trei companii s-au asigurat că sunt singurele care vor furniza servicii de remorcaj. Prin înţelegerea încheiată, Canal Sea Services, Black Sea Services şi Coremar s-au asigurat că niciuna dintre ele nu va ieşi din asociere, în caz contrar, o companie care ar fi optat pentru această acţiune fiind obligată să plătească despăgubiri de 10.000.000 de euro către celelalte două”, au precizat reprezentanții Consiliului Concurenței, în documentul menţionat. Pentru aceasta, instituţia de anchetă a sancţionat cele patru companii cu alte opt milioane de lei 8.025.480 de le.

Ce vină are CN APM

Reprezentnații Consiliului Concurenței spun că, deşi CN APM a încredinţat serviciile de pilotaj unor operatori privaţi, compania facturează aceste servicii, dar nu prestează în mod direct nicio activitate. Din sumele încasate, CN APM îşi reţine 25%, împărţind restul în mod egal operatorilor, indiferent de numărul de manevre executate de fiecare, au precizat inspectorii. Din acest motiv, consiliul a sancţionat compania cu o amendă de 11.9 milioane de euro (2.649.419 euro) pentru abuz de poziţie dominantă pe piaţa serviciilor de pilotaj maritim. 

Siguranţa pilotajului, mai importantă

Am încercat să contactăm reprezentanții companiilor amendate. Am sunat la proprietari și directori, am trimis emailuri și mesaje pe rețelele de socializare (unele dintre companii nu au pagini de prezentare pe internet și nici adrese de email), dar în zadar. Neoficial, aceștia declară că serviciile de remorcaj și pilotaj țin de siguranța navigației și că aceasta ar trebui să fie principala preocupare a autorităților, nu raporturile de concurenţă. Tot ei spun că, dacă s-ar aplica regulile prețului cel mai mic și s-ar deschide piața către oricine dorește, acest lucru ar afecta siguranța pilotajului și remorcajului și, în final, siguranța navigației.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă