20.8 C
București
sâmbătă, 27 iulie 2024
AcasăSpecialCommedia care a schimbat comedia

Commedia care a schimbat comedia

Patru spectacole realizate de doi regizori. Acestea sunt rezultatele vizibile ale unui proiect de cercetare teatrala initiat de Teatrul Masca, un proiect dedicat commediei dell’arte.

"Gemenii", "Regele cerb", "Sluga la doi stapani" si "Indragostitii" sunt cele patru titluri care compun segmentul dedicat commediei dell’arte. Primele doua sunt montate de regizorul ita­lian Michele Modesto Casarin. "Sluga la doi stapani" este o transpunere in epoca "flower-power" a celebrei piese a lui Carlo Goldoni, reali≠zata de Mihai Malaimare. "Indragostitii" si "Gemenii" sunt spectacole construite in doua sti­luri diferite ale evolutiei a ceea ce a devenit cunoscut in intreaga lume sub numele de "comedie italiana". Primul este o reconstructie in stilul secolului al XVI-lea, in timp ce al doilea abordeaza stilul de joc din secolul al XVII-lea. Dar din acest program nu puteau sa lipseasca doi autori care au dus mai departe comedia improvizata a trupelor ambulante italiene. Fiindca aveau vizi­uni diferite despre cum trebuie sa arate spectacolul de teatru, Carlo Gozzi si Carlo Goldoni au fost protagonistii unui important conflict ideatic in epoca. Goldoni isi luase ca model teatrul francez al lui Molière si voia sa reprezinte prin teatru viata contemporanilor. Pentru ca a renuntat la masti, la schemele impuse de commedia dell’ arte, Gozzi l-a invinuit pe Goldoni ca distruge teatrul italian, poezia si fantezia acestuia. Prin urmare, Gozzi s-a apucat sa rescrie basme, iar succesul acestora l-a suparat atat de tare pe Goldoni, incat a parasit Venetia si s-a autoexilat in Franta. Dar dincolo de conflictul din epoca, cei doi si-au pastrat fiecare un rol important in istoria teatrului: Goldoni ca reformator, Gozzi ca autor al unor extraordinare basme teatrale.

"Regele cerb", montat de curand la Teatrul Masca, este unul dintre aceste basme, alaturi de mai cunoscutele "Turandot" sau "Dragostea celor trei portocale". Piesa este un prilej pentru Gozzi de a combina elementele personajelor fixe ale genului (Brighella, Pantalone, Tartaglia, Smeraldina) cu intamplari fabuloase, iesind in acest fel din schematismul commediei dell’arte.

Cu masti si fundaluri pictate in tehnica "trompe l’oeil", cu cateva scene de teatru de umbre, spectacolul Teatrului Masca nu are o alta miza in afara reconstrutiei comediei de tip italian. Cu un extraordinar Pantalone (Ana Maria Paslaru in travesti), cu un veritabil tur de forta a lui Sorin Dinculescu (Tartaglia) si o foarte reusita transpunere scenica a animalelor si a transformarilor "miraculoase" realizata de coregrafa, devenita acum si actrita, Ioana Macarie, spectacolul este o reusita a intregii echipe care nu lasa nici un gest, nici o miscare la voia intamplarii. Si unde in alta parte daca nu la singurul teatru care pune accent pe gest, pe miscare scenica, se putea reali­za acest studiu asupra genului care a marcat intreaga istorie a comediei? De la filmele mute la clovni, de la desenele animate pana la gagurile actorilor din emisiunile de divertisment, tehnicile si personajele commediei dell’arte sunt inca prezente in comedia contemporana. Chiar daca poarta alt nume.

Regele cerb
Durata: 1h 30min.
Regia: Michele Modesto Casarin. Cu: Bogdan Angelescu, Dora Iftode, Ana Maria Paslaru, Sorin Dinculescu, Bogdan Untila, Diana Croitoru, Valentin Mihalache, Ioana Macarie, Ana Sivu Daponte, Alex Rizescu, Massimiliano Nugnes, Laura Dumitrascu.
Joi, 12 noiembrie. Pret bilet: 6 lei (studenti), 12 lei si 20 lei (adulti)
Teatrul Masca (Str. Uverturii nr. 70 – 72, tel. 021.430.50.69)
 

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă