Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România (CNAIR) a anunțat că Tribunalul Bucureşti a admis cererea de suspendare a inspecţiei economico-financiare referitoare la contractul cu Bechtel, astfel că „nu se mai pune problema unei executări silite” împotriva CNAIR.
Decizia Tribunalului București a fost luată la data de 1 martie 2017.
Suspendarea este dispusă până la pronunţarea instanţei asupra acţiunii privind anularea dispoziţiei obligatorii. Această soluţie a instanţei nu este definitivă, având ca termen de recurs cinci zile de la comunicare.
„În concluzie, prin această soluţie pronunţată de către instanţa judecătorească, în prezent, dispoziţia obligatorie este lipsită de orice efect juridic şi nu se mai pune problema unei executări silite”, precizează comunicatul CNAIR.
Povestea celui mai păgubos contract semnat vreodată de statul român a început pe 18 noiembrie 2003. Atunci, Guvernul României, condus de premierul Adrian Năstase, a emis Ordonanța de Urgență nr. 120 prin care mandata fosta Companie Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) să negocieze direct cu firma americană Bechtel International Inc. contractul pentru proiectarea și construirea autostrăzii Brașov-Cluj-Borș.
La mijlocul lunii februarie, CNAIR a formulat o plângere prealabilă la Ministerul Finanţelor Publice împotriva raportului prin care se solicită recuperarea a 525 milioane de euro, sumă considerată a fi prejudiciul adus statului român prin derularea contractului Bechtel.
În raportul întocmit de Inspecţia economico – financiară din Ministerul Finanţelor Publice sunt identificaţi ca responsabili toţi foştii directori generali ai Companiei care erau în funcţie începând cu momentul încheierii contractului cu Bechtel şi până la momentul încetării acestuia.
După cum a relatat ziarul România Liberă, contractul pentru construirea Autostrăzii Transilvania a fost reziliat în data de 29 mai 2013, printr-un Acord de Încetare și Tranzacționare. În perioada 2004-2013, americanii de la Bechtel au reușit să construiască doar 52 de km de autostradă pentru care au primit suma de 1.214.652.646 euro, la care se adaugă TVA în valoare de 670 milioane lei.