Piloţii cursei Air France 447 care s-a prăbuşit în oceanul Atlantic acum doi ani ar fi fost distraşi de indicatorii defecţi ai vitezei şi nu au reuşit să gestioneze corect restul sistemelor vitale ale avionului, potrivit unor surse apropiate de cercetările din caz, citate de ediţia electronică a The Wall Street Journal.
Conform rezultatelor preliminare, ultimele momente din carlinga avionului Airbus 330 indică faptul că piloţii păreau zăpăciţi de alarmele primite de la diversele sisteme automatizate de control al zborului în timp ce avionul se confrunta cu turbulenţe tipice rutei dintre Rio de Janeiro şi Paris. Totodată, piloţii s-au confruntat şi cu îngheţul puternic la aproape 11.000 de metri înălţime. Îngheţul este renumit pentru defectarea indicatorilor de viteză şi al altor senzori externi ai avioanelor.
Potrivit anchetei, deşi carlinga funcţiona normal, echipajul nu a reuşit să urmeze procedurile standard pentru menţinerea sau creşterea reacţiei şi menţinerea la acelaşi nivel a botului avionului, în timp ce aşteptau ca senzorii de viteză şi funcţiile adiacente să-şi revină.
Informaţiile au ieşit déjà la lumină, deşi autorităţile le vor prezenta oficial doar vineri. Înregistrările din cutiile negre sugerează că avionul a încetinit periculos după deconectarea pilotului automat. Piloţii s-au confruntat aproape instant cu o serie de erori ale sistemelor automatizate sau întreruperi legate de probleme ale senzorilor de viteză, spun sursele WSJ.
Echipajul a încercat să răspundă avertismentelor însă a avut greutăţi în a sorta mesajele de avertizare în timp ce monitorizau şi semnele vitale ale avionului: puterea motoarelor şi traiectoria avionului.
Air France şi Airbus nu au dorit să comenteze detaliile anchetei. Totuşi, Airbus a afirmat săptămâna trecută că studierea preliminară a întregistrărilor nu impune o „recomandare imediată” în ceea ce priveşte siguranţa aparatelor A330. Anchetatorii au a rătat că descoperirile iniţiale nu sugerează erori majore de sistem care puteau cauza accidentul fatal.
Informaţiile WSJ sugerează că piloţii nu erau antrenaţi să se confrunte cu situaţii similare celor întâmplate. Toţi cei 228 de oameni de la bordul cursei 447 au murit.
Deşi raportul de vineri nu va trage concluziile finale ale anchetei, datele de până acum sugerează Air France nu şi-a pregătit angajaţii pentru probleme cu sistemele automatizate, coroborate cu pierderile de viteză la mare altitudine. Compania a pus accent pe asemenea exerciţii după accidentul din 2009.