6.7 C
București
sâmbătă, 20 aprilie 2024
AcasăSpecialCFR Marfă: nou eşec după Oltchim

CFR Marfă: nou eşec după Oltchim

Potrivit hotărârii de guvern privind privatizarea CFR Marfă, termenul pentru finalizarea procesului a expirat luni, acesta nefiind prelungit de către Guvern. Decizia Executivului de a nu acorda răgazul cerut de Gruia Stoica a venit după ce preşedintele Tra­ian Băsescu a avertizat că o astfel de amânare ar fi contrară termenilor licitaţiei şi că ar putea deveni obiectul unei cercetări demarate de anchetatori.

Anexa actului normativ de vânzare a acţiunilor prevedea că transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de 51% din titluri se realizează la data îndeplinirii cumulative a cinci condiţii. Acestea erau emiterea unei decizii din partea autorităţilor de concurenţă, finalizarea de către vânzător a conversiei creanţelor deţinute de stat asupra companiei la data semnării contractului şi definitivarea structurii capitalului social al societăţii în urma operaţiunii, obţinerea de către vânzător de la finanţatorii interni şi externi ai societăţii a unui acord cu privire la modificarea structurii acţionariatului societăţii, ca efect al încheierii contractului, creditarea contului vânzătorului cu toate sumele datorate de cumpărător şi semnarea declaraţiei privind transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de acţiuni în registrul acţionarilor şi de acţiuni al societăţii.

Acuze reciproce între ­Transporturi şi Stoica

Gruia Stoica acuză statul de nerespectarea obligaţiilor ce îi revin în privinţa privatizării. Potrivit presei, la finele săptămânii trecute Transporturile i-au propus lui Gruia Stoica să plătească restul de 170 milioane de euro pentru acţiunile CFR Marfă pe 14 octombrie, conform prevederilor HG de privatizare a CFR Marfă, şi să accepte încheierea unui act adiţional la contractul de transfer până la avizul Consiliului Concurenţei. Propunerea a fost respinsă de cumpărător. „Cu regret trebuie să spun că până în ultimul moment, vineri, când am fost convocaţi de urgenţă la minister pentru rezolvarea impasului generat de incapacitatea comisiei de privatizare de a se achita la timp de responsabilităţi, atitudinea comisiei a fost una pe care o considerăm inacceptabilă faţă de un investitor serios. Noi ne-am dus să discutăm şi să căutăm soluţii la problemele vânzătorului, nu ale noastre, iar propunerile care ni s-au făcut sunt absolut inacceptabile şi nu pot fi luate în serios de o companie responsabilă, care a plătit deja 30 de milioane de euro pentru această privatizare”, afirmă Gruia Stoica.

A simulat Stoica informarea Consiliului Concurenţei?

Pe de altă parte, există posibilitatea ca Gruia Stoica să fi întârziat deliberat obţinerea avizului necesar din partea Consiliului Concurenţei. El a amânat cât a putut de mult trimiterea solicitării către CC, iar informaţiile trimise au fost incomplete. “Noi am primit o solicitare de aprobare a tranzacţiei, o notificare din partea cumpărătorului. Solicitarea nu este completă, nu conţine elemente importante legate de definirea pieţelor, şi noi avem nevoie, alături de Comisia Europeană, de aceste date pentru a putea face analiza pe fond. Ca atare, noi le-am solicitat să completeze informaţiile depuse. Aveau la dispoziţie 20 de zile pentru asta, au trecut deja zece, deci mai au maxi­mum de zece zile pentru a veni cu informaţiile respective. Cu cât vin cu ele mai repede, cu atât noi putem să demarăm analiza noastră”, a declarat la finele săptămânii trecute preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu. Până în prezent, GFR a plătit o garanţie de 10 milioane de euro şi un avans de 20 milioane de euro, reprezentând 10% din valoarea tranzacţiei. În luna iunie, GFR a fost declarat câştigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru 51% din acţiuni.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă