Zilnic, sute de autoturisme strabat cei 91,5 kilometri ai Transfagarasanului, cea mai inalta sosea din Europa. Un traseu spendid, ce iti incanta ochii la fiecare metru. Salbatic si aspru, drumul necesita prudenta si cunostinte temeinice de conducere a autovehiculelor, iar daca mai sunt si gropi sau alunecari de teren, chiar si automobilistii experimentati sunt pusi la incercare.
Traseu nerecomandat incepatorilor
Transfagarasanul, sau DN7 C, incepe din comuna Arefu, judetul Arges, din „umarul” stang al Barajului Vidraru, la kilometrul 61, si se termina in comuna Cartisoara, din judetul Sibiu, la intersectia cu DN1. Are circa 91,5 kilometri lungime si doua benzi de circulatie. Pe tot parcursul sunt construite 27 de viaducte si poduri. Urcusul nu este usor, pantele sunt accentuate, curbele stranse, acest motiv nerecomandand traseul incepatorilor. Spectaculos este si tunelul Capra-Balea Lac, care strabate muntele Paltinul, intre cotele 2.025-2.042 metri, fiind constructia rutiera situata la cea mai inalta altitudine din Romania. Avand o lungime de 887 metri, tunelul de pe Transfagarasan este cel mai lung tunel rutier din tara. Galeria are 4,40 metri inaltime. Aerisirea se face natural, datorita curentilor puternici de aer ce-l strabat.
In ceea ce priveste traseul de la Casa Argesana la Piscul Negru, de unde incepe zona alpina, padurile seculare sunt pline de surprize. Nu mica va va fie mirarea daca vreuna dintre jivinele padurii va va iesi in cale, spectacolul fiind uimitor. Numarul mare de turisti care circula in aceste zile pe DN7 C face ca animalele sa fie putin speriate, dar faptul ca turmele de oi au urcat in munti le da un motiv in plus sa hoinareasca pe sosea. Deci aveti toate sansele sa dati nas in nas cu un urs morocanos, cu vreun lup singuratic sau cu vreun ras curios.
Traseul contine ametitoare serpentine dar in final, pe pisc, la Cabana Balea si Paltinu, veti primi binecuvantatul „premiu” al marii de aer bleu a cerului irizant, al vantului indraznet, dar binefacator, al Fagarasilor si al albastrului de clestar al lacului glaciar Balea.
Sosea periculoasa, plina de gauri si rupturi
Infrastructura rutiera nu a alterat frumusetea nativa a locurilor, dar, cu tristete trebuie spus, ca de sase ani pe tronsonul Casa Argesana, km 75-Piscul Negru, km 102, soseaua este plina de gropi, rupturi de carosabil, tasari si alte „capcane” care, daca nu sunt ocolite cu grija, pot genera accidente mortale. Intrebandu-i pe drumari care este motivul pentru care soseaua a fost lasata de izbeliste, ne-au raspuns ca „din anul 1999 nu am mai primit fonduri pentru reparatii, iar pentru a sustine intretinerea drumului am facut adevarate sacrificii pentru a nu-l lasa sa se degradeze, astfel incat sa poata fi deschis circulatiei. Principala cauza pentru care calea de rulare a fost afectata a fost tratamentul cu sare aplicat pe timp de iarna. Daca veti merge in zona alpina a drumului, veti vedea ca asfaltul nu are nici o gaurica”. Aceste probleme au aparut pe zona Curtea de Arges-Balea Lac. Pe zona Balea Lac-Sibiu, situatia se prezinta altfel. Si aici exista cateva gauri in carosabil, dar care au fost peticite, de bine, de rau. Mai grav este ca si acum se fac asfaltari la cateva sute de metri de Cabana Paltinu, spre Sibiu, fara ca antreprenorii lucrarii sa faca vreo presemnalizare sau semnalizare a lucrarilor. Deci, prudenta la volan, pentru ca nu stiti daca dupa urmatoarea curba nu va apare din senin vreun utilaj de la GRUP ARCONS, in plin proces de plombare a gropilor, iar spatiu de manevra nu exista, decat daca aveti automobilul dotat cu parasute. Si daca se intampla, mergeti incet, sa nu va simta, pentru ca daca-i suparati s-ar putea sa va dedice cateva „zicatori” sau sa va blocheze drumul pentru ca i-ati deranjat.