2.8 C
București
sâmbătă, 16 noiembrie 2024
AcasăSpecialCe pericole pândesc drumul expres Litoral-Delta Dunării

Ce pericole pândesc drumul expres Litoral-Delta Dunării

 

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) va cheltui până în 2020 aproximativ 1,3 miliarde euro din fonduri mixte, europene şi naţionale, pentru construirea unui drum expres între municipiile Constanţa,Tulcea şi Brăila şi a unui pod peste Dunăre. Drumul expres se dovedeşte a fi o risipă în condiţiile în care între cele trei localităţi circulă zilnic doar a zecea parte din traficul necesar realizării unei autostrăzi.

Românii ar putea avea până în 2020, an în care se va încheia actualul exerciţiu financiar al UE, o rută modernă care să lege nordul ţării, Delta Dunării şi Litoralul. Ministerul Transporturilor promite să construiască o autostradă Buzău-Brăila-Galaţi, un pod de traversare a Dunării la Brăila şi un drum expres spre Tulcea şi, mai departe, spre Constanţa. Proiectul este în faza elaborării unor noi studii de fezabilitate sau de reactualizare a celor vechi însă prezintă nenumărate necunoscute.

Elaborarea studiului de fezabilitate pentru drumul expres Brăila-Tulcea-Constanţa va costa până la 6,2 milioane de euro, în timp ce construcţia propriu-zisă, incluzând şi un pod peste Dunăre la Brăila, va costa 1,3 miliarde de euro. Necesitatea construirii unui drum expres care să coste sute de milioane de euro (calculele anterioare arătând că podul poate costa între 150 de milioane euro şi 300 de milioane euro) nu este însă clară. Potrivit ultimului studiu de trafic între Constanţa şi Tulcea pe actualul DN22 circulă de 1.600 de vehicule (medie zilnică anuală). Între Tulcea şi Brăila traficul este şi mai mic, respectiv 1.000 de vehicule în medie zilnic. “Este deocamdată un trafic prea mic care să justifice realizarea unui drum expres. În cinci ani până vor începe efectiv lucrările traficul însă ar putea creşte. Este însă bine să se facă proiecte pentru a le putea prezenta Comisiei Europene pentru absorbţia fondurilor nerambursabile”, spune specialistul unei firme de consultanţă proiectare de drumuri.

Argumentele CNADNR sunt că actualul drum naţional nu îndeplineşte standardele necesare unui drum expres. „Necesitatea şi oportunitatea investiţiei rezultă din caracteristicile tehnice şi de exploatare ale drumului naţional DN22, pe sectorul km 287+400 – km 86+356, care nu corespund normelor tehnice în vigoare prevăzute pentru un drum naţional expres”, spune compania. Şoseaua modernizată care va include însă şi secţiuni noi se va conecta la varianta de ocolire Constanţa în nodul rutier de la Ovidiu şi la podul peste Dunăre în zona Brăila-Măcin, potrivit caietului de sarcini aferent procedurii.

Proiectul prevede lărgirea actualului drum naţional, mărirea razelor de curbură pe lungimi de ordinul sutelor de metri pentru a creşte viteza de circulaţie la standardul de drum expres, dar şi construirea unor sectoare de drum necesare ocolirii localităţilor traversate în prezent de DN22.

Necunoscutele proiectului

Proiectul de conversie a actualului drum naţional într-o şosea expres va fi cu totul inutil dacă nu se va realiza şi un pod de traversare a Dunării cu ajutorul căruia traficul dinspre Constanţa și Tulcea să ajungă la Brăila şi mai apoi la Galaţi şi Buzău. În vara acestui an, CNADNR a scos la licitaţie reactualizarea studiului de fezabilitate pentru construirea podului. În luna octombrie au fost primite 5-6 oferte, însă CNADNR nu a desemnat câştigătorul licitaţiei. Fără pod, drum expres va fi inutil. Maşinile ce ajung la capătul şoselelei nu vor avea decât să apeleze la serviciile firmelor ce deţin bacuri de traversare a Dunării, programul acestora sfârşindu-se la orele serii.

Chiar şi construit un pod peste Dunăre la Brăila lucrurile nu vor fi suficiente. “Proiectul mai include aproximativ 20 de kilometri de drum naţional care să facă legătura cu autostrada Buzău-Brăila-Galaţi”, spune specialistul indicat. Fără acest drum naţional dedicat, traficul se va vărsa pe străzile înguste ale cartierului mărginaş în vecinătatea căruia se va afla podul. Traseul drumului expres nu a fost definitivat. Cel mai probabil însă acesta va pleca din centura Constanţa, va urma traseul DN22 prin nordul municipiului Tulcea va ajunge în localitatea Jijila de unde se va îndrepta spre Dunăre, în nordul localităţii Smârdan. În zona Jijila va fi construită o secţiune de şosea spre localitatea Măcin şi, mai apoi, spre Dunărea veche unde va exista o altă trecere, de data aceasta însă spre Insula Mare a Brăilei. Podul va fi în construcţie suspendată pentru a nu împiedica circulaţia navelor pe Dunăre.    

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite

Soacra lui Silviu Prigoană a făcut accident vascular cerebral

O nouă tragedie a lovit familia Prigoană, în urma morții afaceristului Silviu Prigoană, care a decedat din cauza unui infarct în timp ce se...

Statele Unite resping acuzațiile ONU privind genocidul în Gaza și critică raportul Human Rights Watch

Statele Unite au condamnat ferm concluziile unui comitet special al ONU care a sugerat că metodele utilizate de Israel în Fâșia Gaza „corespund caracteristicilor...

Zona Euro, tot mai în urmă față de SUA în cursa economică

Economia zonei Euro continuă să piardă teren în fața Statelor Unite, potrivit unui raport al Comisiei Europene publicat vineri. Prognoza de creștere pentru Zona Euro...
Ultima oră
Pe aceeași temă