Pachete de ţigări standardizate sau generice, fără alte indicii de identificare în afară de marcă, avertismente imagistice dure, eliminarea aromelor şi aditivilor din tutun. UE are planuri drastice pentru industria de tutun, măsuri pe care producătorii le găsesc dăunătoare atât pieţei, cât şi consumatorilor.
Pansamentul absoarbe sângele care se prelinge de pe mănuşile chirugicale ale medicilor. Inima pacientului întins pe masa de operaţie e la vedere, mai multe mâini încearcă să o readucă la viaţă. Imaginea e reprodusă pe ambele părţi ale pachetului de ţigări, pe toată lungimea lui. Mesajul inscripţionat: „Tutunul omoară”.
O nouă faţă pentru pachetele de ţigări este doar una dintre măsurile pe care Uniunea Europeană le are în vedere pentru anul 2014.
În urma unei consultări publice lansate în 2010 pentru o posibilă revizuire a directivei europene care reglementează piaţa tutunului (directiva 2001/37/CE, care se referă la fabricarea, prezentarea şi comercializarea produselor de tutun), s-au stabilit o serie de politici în domeniu: avertismente imagistice grafice foarte dure, ambalaje standardizate sau generice, eliminarea aromelor şi aditivilor din tutun, interzicerea vânzării la vedere a ţigărilor.
Motivul: „Consumul de tutun este cauza individuală cea mai importantă a îmbolnăvirilor evitabile în Uniunea Europeană şi se estimează că este cauza decesului a peste 650.000 de persoane anual în UE. La nivel mondial, Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS) estimează că aproape 6 milioane de persoane vor deceda doar în acest an ca urmare a consumului de tutun. Acest număr ar putea ajunge la 8 milioane până în 2030, în cazul în care nu se iau măsuri pentru a inversa această tendinţă îngrijorătoare”, explică un buletin informativ al Comisiei Europene.
Obiectivul noilor reglementări este reducerea consumului de tutun. Astfel, oficialii UE speră ca imaginile de pe pachete – dinţi înnegriţi, gingii sângerânde, fetuşi morţi, operaţii în desfăşurare – să-i pună pe gânduri pe fumători şi să-i determine să se imagineze pe sine în situaţiile respective. În schimb, eliminarea aromelor ar urma să-i ţină departe pe tinerii care se gândesc să se apuce de fumat.
Consultare publică record
Directiva este supusă unei revizuiri periodice, din zece în zece ani. În septembrie 2010, Directoratul General pentru Sănătate şi Consumatori al Comisiei Europene (DG SANCO) a lansat o consultare publică cu privire la posibile modificări.
Un an mai târziu, DG SANCO a publicat rezultatele: 85.000 de răspunsuri, un record al acestui tip de consultări, având în vedere că de obicei se înregistrează doar câteva sute de comentarii.
„Marea majoritate a contribuţiilor au provenit de la cetăţeni individuali, ceea ce ilustrează interesul major pe care îl suscită politica UE în materie de control al consumului de tutun”, transmite un comunicat al Comisiei Europene.
Alţi respondenţi au venit din partea industriei, a organizaţiilor nonguvernamentale, a guvernelor şi autorităţilor publice.
Contribuţiile au diferit, partizanii şi opozanţii noilor reglementări susţinându-şi punctul de vedere cu argumente:
„Răspunsurile favorabile avertismentelor imagistice obligatorii au scos în evidenţă faptul că aceste măsuri vor diminua în mod semnificativ atractivitatea comercială a ambalajului. Opozanţii, pe de altă parte, au exprimat preocupări de ordin juridic, susţinând că aceste măsuri ar avea un impact mic sau inexistent asupra adoptării obiceiului de a fuma”.
Producătorii: Va creşte comerţul ilegal
Producătorii de tutun se arată îngrijoraţi de măsurile dezbătute acum la nivelul UE şi spun că acestea nu au o bază ştiinţifică.
„Susţinem legi care impun aplicarea de avertismente de sănătate pe ambalajele unor astfel de produse de consum. Totuşi, nu sprijinim supradimensionarea excesivă a acestora. Avertismentele cu dimensiuni mai mari decât mărcile comerciale, logo-urile şi designul pachetului împiedică concurenţa prin reducerea sau chiar eliminarea capacităţii de a ne diferenţia mărcile de ale concurenţei”, au transmis oficialii Philip Morris România printr-un comunicat.
Oficialii companiilor de ţigări atrag atenţia asupra efectelor negative pe care aceste măsuri le vor atrage: competiţia îngreunată, înflorirea comerţului ilegal de tutun (un pachet standardizat e mai uşor de contrafăcut), pierderea de locuri de muncă.
„Dacă vă uitaţi îndeaproape, veţi afla că în spatele unei companii de tutun se află multe mici întreprinderi, fermieri. Măsurile vor afecta foarte mulţi oameni”, a declarat, în cadrul unei seminar susţinut în regiunea Umbria (Italia), Marc Fritsch, director Regulatory Affairs EU, Philip Morris International.
Reglementările ar putea fi introduse începând cu 2014, după dezbaterile din Parlamentul European. Ulterior, fiecare stat membru va putea introduce reglementările în propria legislaţie. România a fost printre primele state din UE care au introdus reglementările UE cu privire la inserarea primelor imagini-avertisment, aşa că este de aşteptat să fie foarte receptivă la recomandările Uniunii.