Președintele Patronatului Român din Industria de Morărit, Panificație și Produse FăinoaseROMPAN), Aurel Popescu, a declarat, marţi, că patiserii și brutarii români au produs, în această iarnă, aproximativ opt milioane de cozonaci, datorită creșterii exporturilor și a cererii pe piața internă, dar și ieftinirii produselor alimentare odată cu reducerea TVA de la 24% la 9%, informează Agerpres.
„Anul acesta ieșim pe piață cu 8 — 8,1 milioane de cozonaci, peste cifra de anul trecut de 7,3 milioane, datorită creșterii exportului, dar și cererii pe plan național. Trebuie să fim realiști, cozonacul este și mai ieftin anul acesta cu 12% datorită reducerii TVA de la 24 la 9%. Suntem bine poziționați și în ceea ce privește exporturile de cozonaci care s-au dezvoltat foarte bine în această perioadă premergătoare Crăciunului. Am ajuns la o cifră de 700 — 800.000 de cozonaci ceea ce înseamnă aproape 10% din producția națională”, a precizat Aurel Popescu.
Potrivit sursei citate, cozonacul românesc ajunge „pe tot globul”, exporturile dezvoltându-se foarte bine în Germania, Marea Britanie, țările nordice, dar mai ales în țările unde sunt comunități importante de români.
„Mergem la export cu cozonaci pe tot globul. Acesta s-a dezvoltat foarte bine în Germania, Marea Britanie și țările nordice, dar se menține foarte bine în Spania și Italia și mai nou în Australia, SUA și Canada, peste tot unde sunt comunități de români. Noi mergem cu produsele tradiționale românești și trebuie să fim foarte atenți să ne adresăm și comunităților locale din fiecare țară în așa fel încât să fie apreciat cozonacul și de populația din țările respective”, a explicat șeful ROMPAN.
Popescu a afirmat că patiserii români au câștigat ‘războiul în fața cozonacului de import”, în condițiile în care mai mult de 80% dintre consumatorii români preferă cozonacii tradiționali în defavoarea celor din import, care sunt oferiți mai mult pentru cadouri, decât pentru consumul propriu, deoarece au un termen de valabilitate mult mai mare.
„Am câștigat războiul totalmente în fața cozonacului de import. Acești cozonaci sunt luați mai mult de firme pentru cadouri, pentru protocol, pentru că au o durată de valabilitate mai mare, dar românii clar doresc cozonacul românesc. Eu consider că mai mult de 80% dintre români vor cozonaci românești ca și la pâine de altfel. Ei preferă gustul și aroma pâinii și a cozonacului românesc”, a adăugat Popescu.
Deși au prins foarte bine pe piața locală, dar și la export, cozonacii cu arome și umpluturi diverse, mai mult sau mai puțin tradiționale, cel mai bine vândut pe piața locală rămâne în continuare cozonacul cu nucă și cacao.
„Ca să satisfacem cerințele consumatorilor facem o gamă diversificată de cozonaci, cu umpluturi diverse: nucă, stafide, cacao, rahat, dar cel mai căutat atât pe plan național cât și extern este cel cu nucă și cacao. Noi vrem să satisfacem cerințele tuturor consumatorilor, astfel încât omul să poată să aleagă dintr-o gamă largă de produse”, a menționat președintele ROMPAN.
Potrivit sursei citate, la ora actuală există peste 70 de rețete tradiționale de cozonac consacrate, înregistrate la Ministerul Agriculturii, iar cererea producătorilor de a înregistra astfel de rețete este foarte mare.
„În România sunt foarte multe rețete tradiționale consacrate pentru cozonaci și sunt foarte multe cereri din partea producătorilor de înregistrare pe programul MADR cu rețete consacrate. Majoritatea încearcă să readucă în activitate ceea ce se făcea odată. În momentul de față avem 70 de astfel de rețete”, afirmă Popescu.
Cozonacii pot fi cumpărați în această perioadă cu sume cuprinse între 5 și 50 de lei/bucata, în funcție de gramaj.
ROMPAN este prima asociație constituită în România în 1990 și cuprinde 300 de societăți din toate domeniile industrie. Cota de piață este de 65% pe morărit, 40% la panificație, 70% la paste făinoase și 55% la biscuiți.