După ce a fost lansată în 2010 peste Ocean, controversata aplicaţie pentru smartphone UBER a ajuns şi în România la începutul acestui an, Bucureştii fiind primul oraş în care funcţionează platforma de transport al pasagerilor.
Compania americană UBER a lansat, în luna februarie a.c., serviciul numit UberX şi pe piaţa locală, aceasta fiind o platformă care pune în legătură şoferii cu pasagerii prin intermediul unei aplicaţii pentru smartphone, fiind asemănătoare activităţii de taximetrie.
Aplicaţia a fost interzisă în mai multe ţări din lume şi a atras critici dure în rândul companiilor de taxi şi de asigurări, în condiţiile în care asigurătorul este expus unui risc mai mare în situaţia în care autoturismul asigurat este folosit pentru transportul persoanelor, spre deosebire de cazul utilizării acestuia pentru uz personal, poliţele fiind calculate după criterii diferite.
Serviciul UBER a fost interzis complet sau parţial în oraşe din ţări precum Germania, Olanda, Danemarca, Spania, Franţa, Belgia, Polonia, India, Australia sau Thailanda. Spre exemplu, în Franţa, o instanţă de judecată a decis, în octombrie 2014, că serviciul UBER este ilegal, iar compania a fost amendată cu 100.000 USD pentru „practici înşelătoare”. Aplicația a fost interzisă anul trecut şi în capitala Germaniei, argumentul fiind preocuparea privind siguranţa pasagerilor, pentru că poliţa de asigurare nu ar acoperi pasagerii care folosesc acest serviciu în cazul unui accident. Mai mult, şoferii şi vehiculele care folosesc UBER nu sunt licenţiaţi să transporte persoane.
De asemenea, taximetriştii din mai multe ţări au organizat ample proteste împotriva acestei activităţi de transport persoane. Nici în România aplicaţia nu este agreată de jucătorii din domeniul taximetriei, aceştia considerând că şoferii UBER nu respectă legislaţia în vigoare, fiind interzis transportul de persoane fără autorizaţie.
Ce spun asigurătorii locali?
Firmele de asigurare spun că prima de asigurare trebuie calculată în mod corespunzător cu riscul asigurat. Pentru a putea activa în cadrul acestui sistem, un autoturism trebuie să aibă încheiată o poliţă de asigurare de răspundere auto obligatorie (RCA). Ca şi în cazul autovehiculelor folosite ca TAXI, unul dintre criteriile de tarifare ţine cont de modul de folosinţă a vehiculului, respectiv Transport sau TAXI, deci prima este calculată în mod corespunzător cu riscul asigurat, explică aceştia.
Pentru poliţele facultative CASCO, aplicaţia UBER nu prevede obligativitatea încheierii unei astfel de asigurări. Oricum, în cazul în care un asigurat doreşte o poliţă CASCO, în cadrul procesului de ofertare se completează un formular (Cerere de Asigurare) în care specifică şi modul de utilizare a vehiculului. De asemenea, ca şi la RCA, un criteriu de tarifare îl reprezintă acest aspect, fiind prevăzute prime specifice riscului asigurat. Acest criteriu de tarifare se aplică atât persoanelor fizice, cât şi persoanelor juridice care activează ca Taxi. De asemenea, în cadrul condiţiilor de asigurare sunt trecute clauze ce se aplică în cazul în care un asigurat a „omis” să declare modul real de utilizare a vehiculului, existând cazuri în care în urma unei daune să primească doar o parte din despăgubire.
Referitor la solicitarea cu privire la regimul asigurărilor auto obligatorii pentru autovehiculele ai căror proprietari sau utilizatori practică activităţi de transport al unor persoane ce i-au contactat prin intermediul aplicaţiei UBER, asigurătorii precizează că în acest moment cadrul legal nu conţine nicio referire la această categorie de autovehicule.
În absenţa unei reglementări care să se adreseze acestei categorii de autovehicule, asigurătorul nu poate trata în mod special autovehiculele ai căror proprietari sau utilizatori preiau clienţi prin intermediul aplicaţiei UBER, au adăugat aceştia.
Totodată, oficialii firmelor de asigurare au precizat că activitatea desfăşurată de către UBER este cea de taximetrie, numai modalitatea este una diferită, deci, din punct de vedere al riscului la care este expus un asigurător, este acelaşi, fapt pentru care tratamentul va fi acelaşi, egal pentru toată lumea, respectiv activitatea de taximetrie va influenţa aparte expunerea la risc a asigurătorului.
Această aplicaţie reprezintă un lucru pozitiv din punct de vedere al conectării între cerere şi ofertă (pasager şi transportator), în condiţiile unei pieţe relativ sufocate şi care în ultimul timp nu a mai oferit aspecte noi în evoluţia acestei activităţi. Credem că această aplicaţie poate revigora acest segment de piaţă, dar, în acelaşi timp, din punct de vedere al asigurării, riscul rămâne acelaşi, respectiv unul ridicat din punct de vedere al expunerii.
Cum se foloseşte aplicaţia
Paşii pe care un bucureştean trebuie să-i facă pentru a putea folosi serviciile UBER sunt:
să descarce aplicaţia pentru iOS (din App Store) sau Android (din Google Play Store) şi să se înregistreze;
să creeze un cont şi să se înregistreze cu un card de credit. Creatorii aplicaţiei spun că datele personale ale utilizatorilor sunt în siguranţă;
să stabilească, prin aplicaţie, adresa de unde să fie luaţi cu maşina, iar drumul parcurs de şofer poate fi urmărit în timp real prin aplicaţie;
ajunşi la destinaţie, aceştia nu au nevoie de numerar pentru a plăti cursa (se achită automat cu cardul) şi nu trebuie să lase bacşiş.
UBER e primul program de ridesharing la nivel local. Orice şofer peste 21 de ani, care are un permis de conducere valid, nu are cazier şi este proprietarul unei maşini asigurate conform legii, poate transporta persoane.
Cât costă?
Tariful este de 1,39 lei pe kilometru plus 0,23 lei pe minut. Taxa minimă pentru o destinaţie este de 6 lei, aceasta fiind şi suma pe care utilizatorul o achită în caz de anulare a comenzii. Prima cursă este gratuită în limita a 30 lei, conform campaniei promoţionale care se desfăşoară până pe 25 aprilie a.c.
Câteva exemple de tarife în funcţie de destinaţii sunt:
Aeroportul Henri Coandă – Piaţa Universităţii: 40 de lei
Centrul Vechi – Drumul Taberei: 18 lei
Calea Floreasca – Gara de Nord: 11 lei.
Plata se realizează automat, prin card bancar, UBER primind 20% din sumă, în timp ce şoferii afiliaţi primesc 80%.
Reprezentanţii UBER precizează că aplicaţia se află, în România, într-o fază de început, așadar disponibilitatea mașinilor este limitată și timpul de sosire poate să fie ceva mai lung.
Compania UBER Technologies a fost lansată în anul 2009 de antreprenorii americani Garrett CAMP şi Travis KALANICK, iar aplicaţia mobilă UberX a fost lansat în 2010, în San Francisco, şi a ajuns să fie prezentă în peste 200 de oraşe din peste 50 de țări la nivel global. Valoarea de piaţă a companiei a fost estimată la peste 40 miliarde USD.