Ministerul Transporturilor a publicat un proiect intitulat „Strategia Naţională pentru Siguranţă Rutieră 2013-2020“. Documentul propune o serie de modificări care ar trebui să schimbe comportamentul şoferilor în trafic.
De ce s-a decis impunerea de noi reglementări în trafic? Deşi România a aderat la Uniunea Europeană în 2007 şi a preluat obiectivul de reducere cu 50% a numărului de victime ale accidentelor de circulaţie până în 2010, numărul acestora a scăzut, acest obiectiv nu a putut fi atins pe fondul creşterii constante a parcului auto şi a mobilităţii acestuia, în condiţiile unei infrastructuri rutiere a cărei dezvoltare nu se realizează în acelaşi ritm.
Printre măsuri se află şi acordarea unei atenţii sporite instruirii continue a deţinătorilor de permis de conducere care nu sunt atestaţi profesional în transportul rutier, persoane cu dizabilităţi sau persoane în vârstă.
Măsurile posibile în acest sens vor ţine cont de dreptul de a se deplasa al acestora, precum şi de adoptarea unor soluţii alternative.
Alte măsuri ar fi reducerea duratei de valabilitate a permisului începând cu o anumită vârstă şi obligativitatea absolvirii învăţământului minim obligatoriu pentru obţinerea permisului de conducere.
ATV, interzis pe drumuri publice
Pentru stoparea agresivităţii rutiere este necesară completarea legislaţiei rutiere cel puţin cu următoarele aspecte:
– interzicerea folosirii dispozitivelor de detectare a aparatelor radar;
– crearea premiselor pentru introducerea unor prevederi legislative privind utilizarea dispozitivului „alcolock”;
– creşterea gradului de intransigenţă a legii în ceea ce priveşte conducerea vehiculelor care circulă cu viteză mai mare decât viteza legală, prin creşterea graduală, în funcţie de cuantumul vitezei, a duratei de suspendare a permisului şi a cuantumului amenzii;
– interzicerea accesului pe drumurile publice a vehiculelor de tip ATV, cu excepţia drumurilor comunale, pentru care este obligatoriu să existe avizul autorităţilor administraţiei publice locale;
– oferirea posibilităţii şoferilor de a opta pentru recuperarea de puncte de penalizare prin participarea în centre autorizate la programe de reabilitare comportamentală/consiliere psihologică, la cursuri de conducere defensivă/preventivă sau la efectuarea în spitale a unui stagiu de asistare a victimelor accidentelor rutiere, după caz.
În România, gradul de încasare a amenzilor la regimul circulaţiei este sub 40%, în timp ce la nivelul statelor membre UE acesta este de peste 90%. Spre exemplu, în Olanda ajunge chiar la 98%.
Pentru îmbunătăţirea gradului de încasare a amenzilor contravenţionale pot fi avute în vedere analiza posibilităţii introducerii unui tichet de contravenţie care să însoţească permisul de conducere şi care să evidenţieze sancţiunile contravenţionale la regimul circulaţiei pe drumurile publice achitate. Lipsa acestuia poate dovedi neachitarea contravalorii amenzii şi, în condiţiile în care nu a fost exercitată o cale de atac împotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiei, poate atrage după sine suspendarea exercitării dreptului de a conduce autovehicule până la plata amenzii. De asemenea, se are în vedere crearea serviciului public on-line, ce va permite utilizatorilor plata amenzilor contravenţionale.