» Firmele de catering isi dubleaza activitatea in perioada sarbatorilor, cand pe piata creste cererea de mese festive.
» Tichetele de masa stimuleaza afacerile companiilor care furnizeaza mancare in locurile alese de clienti.
» Cateringul aerian si cel "de garnizoana" sunt mai rentabile decat servirea mesei de pranz, sustin firmele de profil.
Piata serviciilor de catering creste de la un an la altul, insa nimeni nu cunoaste cu exactitate valoarea ei, datorita numarului mare de companii care furnizeaza mancare in locurile solicitate de clienti. Marii jucatori din acest domeniu arata ca in perioada sarbatorilor afacerile tuturor firmelor de catering se dubleaza. Castiga din cresterea volumului activitatilor nu numai restaurantele unor prestigioase hoteluri, ci si firmele de apartament, care isi fac musterii fideli in timpul anului.
Masa la 11.000 de metri, cea mai rentabila
"In perioada sarbatorilor, majoritatea firmelor de catering isi dubleaza activitatea si veniturile le cresc proportional. Majorarea incasarilor este de 30-50% pentru o firma medie, care poate ajunge sa castige cateva zeci de mii de lei", a declarat Teofil Vultur, presedintele Asociatiei de Catering din Romania. In opinia sa, cel mai rentabil serviciu de catering este cel aerian. "Cel mai rentabil este cateringul aerian, deoarece este constant, are comenzi ferme. Cateringul de eveniment, solicitat cu ocazia conferintelor, a meselor festive si a altor ocazii, ofera 50% din veniturile firmelor de profil. Cateringul de pranz este cel mai putin rentabil, el asigura doar venituri de supravietuire pentru firme", a explicat Vultur. La dezvoltarea cateringului de pranz au contribuit atat tichetele de masa folosite de angajati pentru a servi hrana calda la serviciu, cat si dezvoltarea noilor cladiri de birouri, situate in afara zonelor rezidentiale, in care lucreaza numeroase persoane care-si comanda on-line sau prin telefon mancarea. Un alt serviciu profitabil este furnizarea meselor pentru angajatii unor intreprinderi, pentru spitale sau pentru garnizoane, asa-numitul catering industrial. "Firmele de catering industrial au avantajul unor contracte pe termen lung si castiga din volumul activitatii", a precizat Iulian Crangu, de la firma Gustibus. "Profitul din cateringul de eveniment depinde de numarul evenimentelor atrase, de reclama pe care ti-o faci. In general, aceasta reclama este din gura in gura. Daca un client este multumit de modul in care te-ai prezentat, transmite acest lucru si altora. Daca este nemultumit, transmite din nou. O alta modalitate de a ne face reclama este site-ul Internet", a aratat Georgiana Diaconul, de la societatea Adprod.
Siguranta alimentara, o problema
Pe piata exista la ora actuala atat firme mari si serioase care presteaza servicii de catering, cat si firme de apartament, la care indeplinirea normelor de siguranta alimentara este problematica. "Din totalul firmelor existente in sectorul serviciilor, maximum 15% sunt firme de catering. Pe piata exista 28-30 de firme mari si o serie de restaurante mai mici sau unitati de alimentatie publica care nu fac numai activitati de catering. Exista, de asemenea, restaurante ale unor hoteluri prestigioase care au activitati de catering, pentru ocazii festive sau pentru diverse evenimente. Toate acestea respecta bunele practici in domeniul sigurantei alimentare. Firmele de apartament nu pot respecta conditiile de igiena", a subliniat presedintele Asociatiei de Catering din Romania. El neaga totusi posibilitatea ca unele firme de apartament, care ofera catering la pranz angajatilor companiilor, sa prepare supa in cada sau sa incalce alte norme elementare de igiena: "Totusi, firmele care ofera catering de pranz sunt serioase, au site-uri Internet si pot fi verificate de Protectia Consumatorului". Nici alti jucatori din piata nu au o parere buna despre firmele de apartament. "Ma indoiesc ca ele pot respecta anumite conditii de igiena, pentru ca trebuie sa ai un flux de productie, un minimum de anexe necesare", a spus Georgiana Diaconul.