În Medgidia, fost oraș industrial, încercat greu de perioada postrevoluționară, există Casa de Cultură „I.N. Roman”, aflată în subordinea Primăriei. Iar Casa de Cultură „I.N. Roman” din Medgidia este una dintre cele mai cu dare de mână din întreaga țară în ceea ce privește bugetele de reclamă și publicitate.
Potrivit cifrelor prezentate de Ministerul Finanțelor Publice, municipalitatea a plătit, în contul salariilor pentru acest lăcaș, în primele nouă luni ale anului, salarii de 109.845 lei, iar pentru „reclamă și publicitate” încă 70.058 lei. Cu alte cuvinte, la fiecare 10 lei dați ca salariu, 7 se duc pentru promovare. O altă cheltuială importantă este de 48.972 de lei, la capitolul ”alte cheltuieli cu bunuri și servicii”.
Directorul lăcașului de cultură nu deține ștampilă
Directorul lăcașului de cultură nu a putut explica de ce are nevoie singura casă de cultură din oraș de atât de multă promovare. „Noi ne subordonăm Primăriei Medgidia. Este un Serviciu Cultură, ca orice alt serviciu al primăriei, care se subordonează primarului. Eu nu am calitatea să vă răspund pe cifre de bani. De ce aș putea să răspund eu la o întrebare de balanță contabilă, dacă eu nu am calitate juridică. Eu nu dețin nici ștampilă, eu sunt serviciu cultură. De ce să răspund eu la întrebarea asta? Eu nu pot să vă dau răspunsuri la ceea ce nu dețin”, ne-a declarat Florin Oprică, directorul instituției. Acesta a precizat că nu el semnează contractele de reclamă și publicitate.
”Din moment ce Primăria Medgidia are un aparat administrativ, o organigramă, cu siguranță răspunsul la cine trebuie să răspundă este în organigramă. Nu cred că cineva vrea să ascundă”, a precizat Florin Oprică.
„Nu deținem informații”
Iar Primăria Medgidia nu a dorit să ne explice de ce are nevoie singura casă de cultură din oraș de atât de multă promovare. ”Urmare a cererii dumneavoastră prin care solicitați informații în baza Legii 54/2001 privind beneficiarii contractelor de reclamă și publicitate încheiate de Casa de Cultură ce aparține Primăriei Medgidia, vă informăm că nu deținem date sau informații în acest sens. Nu avem cunoștință despre data semnării lor și perioada pe care se derulează.
Nu cunoaștem motivul pentru care s-au încheiat aceste contracte”, a fost răspunsul primit de la Primărie la solicitarea „României libere”. Cu alte cuvinte, primarul Valentin Vrabie contrazice tot ceea ce afirmă directorul Florin Oprică. Am cerut ulterior și copii după aceste contracte, le așteptăm în termenul legal.
Vizibilitate redusă
În ciuda sumelor mari acordate pentru reclamă și publicitate, Casa de Cultură „I.N. Roman” din Medgidia stă prost la capitolul vizibilitate, cel puțin în mediul online. Astfel, pe pagina sa de Facebook nu s-a mai postat nimic de aproape un an (ultima postare este de pe 1 decembrie 2015). La o căutare pe Google, nu am găsit un site al instituției, iar pe prima pagină avem o singură știre din acest an, restul fiind din 2015 sau chiar 2014. Nici pe pagina de internet a Primăriei Medgidia nu apar informații despre casa de cultură. Practic, în mediul online activitatea acesteia este cvasi-inexistentă.
Coincidență sau nu, sediul de campanie al actualului primar, Valentin Vrabie, în alegerile locale, a fost chiar în sediul Casei de Cultură „I.N. Roman” din Medgidia.