Bugetul Capitalei pe 2012, în valoare de 4,6 miliarde de lei, va ajunge doar pentru continuarea investiţiilor în infrastructură începute în anii trecuţi. Majoritatea acestora sunt în mare întârziere din diverse motive, unul dintre ele fiind lipsa de finanţare.
Cea mai mare parte a bugetului pe 2012 a fost alocată pentru susţinerea celor două regii ale primăriei – RADET şi RATB – şi pentru continuarea proiectelor de investiţii începute în anii trecuţi. Multe dintre acestea ar fi trebuit de mult finalizate, însă de fiecare dată s-au găsit motive pentru tărăgănarea lucrărilor.
Unele proiecte au ajuns să se desfăşoare pe timpul mandatelor a trei primari, cum ar fi cel de modernizare a 100 de şcoli, început pe vremea când şef al municipalităţii era Băsescu, continuat pe vremea lui Videanu şi apoi Oprescu.
Inaugurate, dar neterminate
La fel şi în cazul Pasajului Basarab, care deşi a fost dat în folosinţă, nu a fost finalizat integral, iar lucrările vor continua şi în acest an, în acest scop alocându-se 67 de milioane de lei. După ce darea sa în folosinţă a fost amânată cu doi ani, în 2011 a avut loc marea inaugurare, însă constructorii au continuat apoi să lucreze la staţia RATB de pe pasaj, după care va urma un trotuar rulant care va face legatura cu peronul I al Gării de Nord.
Un alt proiect important care a fost deja inaugurat, însă nu este gata, e Arena Naţională, la care se va mai lucra la amenajarea unei parcări cu 1.300 de locuri, costurile ridicându-se la 34,8 milioane lei. În plus, datoriile restante şi înlocuirea gazonului vor mai scoate de la buget alte 150 de milioane de lei.
Bani pentru continuări
Consilierii au mai decis să aloce 13 milioane de lei pentru continuarea pasajul pietonal de la Piaţa Revoluţiei şi lărgirea Şoselei Siseşti. Alte 30 de milioane de lei vor merge pentru străpungerea Doamna Ghica-Bd.Chişinău.
Lucrarea ar fi trebuit să fie finalizată în urmă cu patru ani, însă ultimul termen a fost stabilit pentru 2012. Şantierul a fost abandonat când lucrarea ajunsese la jumătate, iar primăria s-a judecat cu firma constructoare, după care a încheiat contract cu alţi constructori.
O sumă ceva mai mică, de doar 3,8 milioane lei, s-a alocat pentru străpungerea Nicolae Grigorescu-Splai Dudeşti, care va face legătura cu Autostrada Bucureşti – Constanţa, şi alte 3,1 milioane lei pentru penetraţia Prelungirea Ghencea-Domneşti.
Continuarea lucrărilor la diametrala Buzeşti-Berzei va costa în acest an 116 milioane de lei. Proiectul ar fi trebuit început în 2006 şi să fie finalizat în 2008, însă lucrările au început foarte târziu, abia în 2010. Bulevardul ar urma să facă legătura între nordul şi sudul Capitalei, oraşul putând fi traverat într-un interval de timp mult mai scurt decât în prezent.
Tot în 2012, vor continua lucrările la Pasajul Muncii şi Podul Băneasa. Străpungerea Splaiul Independenţei – Ciurel – A1 va costa anul acesta 6 milioane lei. Ea ar fi trebuit să fie gata încă din 2008, dar lucrările au fost începute cu întârziere şi se estimează că se vor termina în 2013. Lucrarea începe la intersecţia dintre Splaiul Independenţei şi strada Piatra Craiului şi se va termina pe A1, la Podul Ciorogârla.
Pasajul de la Piaţa Sudului
Consilierii au mai decis să aloce patru milioane lei pentru pasajul rutier de la Piaţa Sudului, pentru care se anunţase că va exista finanţare din fonduri europene. Până în prezent însă, nu s-a semnat niciun document în acest sens, după cum a declarat Călin Murg, preşedintele de şedinţă de la CGMB. Pasajul Pipera a primit finanţare de 17 milioane de lei, deşi se anunţase iniţial că la începutul acestui an trebuia să fie gata. În 2012, vor continua lucrările şi la Pasajul Mihai Bravu
Autostrada rămâne “suspendată”
În bugetul pe 2012 nu au fost cuprinse fondurile necesare pentru construirea autostrăzii suspendate anunţate de primarul Oprescu încă din campania electorală. Suma imensă cerută, de 1,6 miliarde de euro, i-a făcut pe consilierii generali să dea înapoi, mai ales că ea nu a fost justificată temeinic. “Ni s-a spus că proiectarea costă 5 milioane, iar pentru alte cheltuieli sunt necesare 170 de milioane de euro. Nu mi se pare normal, pentru că atât a costat Pasajul Basarab”, a declarat Călin Murg, preşedintele de şedinţă al CGMB.
Probleme legale
Problemele de finanţare s-ar putea prelungi dacă primarul nu va semna bugetul sau îl va ataca în contencios administrativ. “Nu cred că va refuza să semneze bugetul, e ca şi cum premierul nu ar vrea să semneze bugetul aprobat de Parlament, e un fel de război fără sens. Consiliul General al Municipiului Bucureşti (CGMB) este un parlament local care a votat un buget, iar primarul trebuie să-l pună în aplicare. Chiar dacă îl va ataca în instanţă, acesta se va aplica până justiţia se va pronunţa”, a declarat Călin Murg, preşedintele de şedinţă al CGMB.