Multe accidente de circulaţie sunt cauzate de deficienţele semnalizării rutiere şi chiar dacă în ultimii ani au fost rezolvate unele dintre situaţiile care le-au făcut zile negre conducătorilor auto, la Galaţi încă mai pot fi întâlnite multe situaţii aberante.
La ultima şedinţă a Comisiei Judeţene pentru Siguranţa Circulaţiei Rutiere, prof. Constantin Cojocaru, preşedintele filialei gălăţene a Federaţiei Naţionale a Patronatelor Formatorilor din Transportul Rutier din România (FNPFTRR), a semnalat mai multe deficienţe în modul de reglementare a circulaţiei rutiere. Una dintre aceste situaţii este la intersecţia dintre Bulevardul Milcov şi strada Traian Vuia, unde cei care intră în intersecţie pe cele două sensuri de pe bulevardul Milcov întâlnesc unii indicatorul „oprire”, ceilalţi „cedează trecerea”. Cei care întâlnesc „cedează trecerea” ar trebui ca în cazul virajului la stânga, pe strada Traian Vuia, să dea prioritate, după regula priorităţii de dreapta, celor care circulă pe bulevardul Milcov, dar nu se întâmplă acest lucru.
“Acolo se creează extraordinar de multe conflicte de prioritate, în sensul că nu se respectă între ei. Între <> şi <<cedează trecerea >> este egalitate. Ar trebui ca cel care vine dinspre talcioc să cedeze trecerea celui din dreapta, ce accede dinspre Micro 40, pentru că este prioritate de dreapta, dar respectivul trece, considerând că are prioritate şi atunci se creează foarte multe probleme”, ne-a declarat Constantin Cojocaru, care a mai precizat că a propus comisiei şi o soluţie pentru rezolvarea situaţiei de la intersecţia respectivă, prin orientarea traficului ce vine pe Bd Milcov dinspre centură spre sensul giratoriu de la „Metalurgic”, aflat la 100 m distanţă, sensul giratoriu rezolvând toate problemele de orientare în zonă.
Combinaţia periculoasă: staţia de autobuz şi “zebra”
O altă situaţie extrem de periculoasă, care de-a lungul anilor a făcut multe victime, este practica frecvent întâlnită la Galaţi ca staţiile de autobuz şi maxi-taxi să fie amplasate înaintea trecerilor de pietoni: “Am mai ridicat o problemă, de această dată la Comisia de Dialog Social, de la Prefectură. Domnule, cum gândeşti tu să amenajezi staţie de autobuz exact lângă trecerea de pietoni? Vă dau un exemplu simplu. Pe Coşbuc, în faţă la Cimitirul <>, e staţia de autobuz exact lângă trecerea de pietoni. A coborât omul din autobuz, o ia pe trecerea de pietoni, prin faţa autobuzului, şi vine cel de pe banda a doua şi îl bagă în cavou. Apoi, avem staţie pentru maxi-taxi, la 3-4 metri de trecerea de pietoni. Du-o, domnule, puţin mai departe. În primul rând, pentru că nu asiguri vizibilitate la trecerea de pietoni, ca să vadă conducătorul auto trotuarul din dreapta, ca încadrament în traversare. În al doilea rând, pietonul care nu are cultură rutieră, coboară şi în graba mare traversează prin faţa mijlocului de transport şi aşa se întâmplă accidentul”, spune Constantin Cojocaru.
Indicatoare ascunse în copaci
Pe unele artere ale Galaţiului, sunt indicatoare instalate odată, cu un anume scop, dar care acum nu îşi mai justifică prezenţa: „Pe strada Traian Vuia, în Micro 39B, spre drumul de centură, este un indicator uitat, care interzice circulaţia autovehicolelor ce depăşesc trei tone. Şi sunt camioane care intră pe acea stradă. Nu se poate aşa ceva, sunt indicatoare care sunt pur şi simplu uitate”, spune profesorul Cojocaru. S-a ajuns la producerea unor accidente şi din cauză că unele indicatoare, cum ar fi cele pentru trecerile de pietoni, se pierd în coroanele arborilor. „La unele intersecţii nu se văd indicatoarele. Acum au mai <> copacii, dar în multe cazuri primăvara, vara, nu se văd, sunt indicatoare acoperite de coroanele arborilor. Sau sunt indicatoare instalate direct pe tulpina copacului”, a mai adăugat profesorul.
Dacă în oraş avem de a face cu situaţii aberante, ce reprezintă totuşi excepţii, în mediul rural situaţia este dezatruoasă. „În traficul judeţean şi mă refer la ruralul mic, în momentul în care ai o intersecţie complexă, în <>, nu ştii unde să te orientezi dacă vrei să cauţi o localitate, pentru că au rămas stâlpii total lipsiţi de indicatoare. Indicatoarele de orientare, fie au fost furate, fie nu au fost montate. Nu mai vorbim de marcaje în mediul rural. Orice intersecţie trebuie să aibă marcaje în zona de preselectare, marcaje care să te dirijeze pentru dreapta, pentru înainte, pentru stânga, dar în rural nici gând să existe aceste marcaje. Să spunem că n-ar trebui să avem pretenţii în ceea ce priveşte marcajele, dar măcar să existe semnalizarea rutieră prin indicatoare. Mă refer în primul rând la indicatoarele de reglementare de prioritate, ca să ştiu şi eu dacă am prioritate sau pierd prioritatea. Conducătorul auto după ce să se informeze la o intersecţie? De unde află gradul de prioritate? După indicatoare! Dar dacă nu am indicatoare, nu văd nimic, merg pe sistemul vechi, aplic prioritatea de dreapta considerând că nu este o intersecţie dirijată. Dar uite că nu este nedirijată şi atunci conducătorul auto se aşteaptă să îi dea prioritate cel din stânga, dar cel din stânga îi taie calea pentru că el are prioritate”, ne-a declarat preşedintele . În opinia acestuia, chiar dacă pentru semnalizarea rutieră din interiorul unei comune responsabilitatea îi revine primăriei localităţii respective, un rol ar trebui să îi revină şi Consiliului Judeţului: „Toate acestea, dacă sunt în extravilan, sunt în grădina Consiliului Judeţean. Dacă sunt în intravilan, sunt în grija primăriei locale, dar primăriile cine le controlează, nu tot Consiliul Judeţean?”, a mai adăugat preşedintele FNPFTRR Galaţi.