2.8 C
București
sâmbătă, 16 noiembrie 2024
AcasăSpecialCampania "nicio masă fără peşte", reluată cu fonduri UE

Campania „nicio masă fără peşte”, reluată cu fonduri UE

Aparent, pe malurile Dunării, la Galaţi şi Brăila, pare să existe un trend de implementare a unor proiecte legate de peşte şi pescuit şi care s-ar constitui în tentative de relansare a unei ocupaţii tradiţionale în această zonă. De fapt, în cea mai mare parte, avem de-a face cu abordări festivaliere, de genul „Festivalului Scrumbiei”, sau campanii de promovare precum celebra ofensivă propagandistică „Nicio masă fără peşte!”, din anii ’80.


Declinul pescuitului ­profesionist

La Dunăre şi Prut, pescuitul profesionist a intrat în declin în ultimul deceniu, din cauza incoerenţelor legislative şi a indeciziei cu care autorităţile au pus în practică armonizarea legislaţiei româneşti cu cea a UE. S-au dat războaie grele între asociaţiile de pescari profesionişti, în care miza era concesionarea zonelor de pescuit, pentru că o mare parte din peştele capturat era comercializat la negru.

Tot pe fondul unor astfel de dispute, Lacul Brateş, de 2.120 ha, care ar putea produce anual 2.000 de tone de peşte, este abandonat din anii 90. Deşi au fost specialişti care au depus proiecte la Ministerul Agriculturii pentru relansarea producţiei piscicole la Brateş, interferenţele politice au blocat orice astfel de iniţiative.

Un proiect unicat, în Lunca Prutului

După ce organizarea asociaţiilor de pescari profesionişti în Lunca Prutului a fost ratată din cauza unui lung şir de controverse, Camera Agricolă Galaţi a lansat implementarea proiectului „Grup de lucru pentru gestionarea durabilă a fondului piscicol în judeţul Galaţi, zona pescărească Lunca Prutului Inferior”. Valoarea totală a proiectului este de 133.435 lei, din care 119.700 lei reprezintă finanţarea din Programul Operaţional pentru Pescuit (POP), Axa prioritară 5 – Dezvoltarea durabilă a zonelor pescăreşti. Cofinanţarea este alocată de la bugetul CJ Galaţi, care este  partener la dezvoltarea proiectului. Lunca Inferioară a Prutului este una din cele mai importante zone piscicole din estul ţării, aici existând 4.925 ha de lacuri, bălţi naturale şi zone umede.

Proiectul din Lunca Prutului este în derulare şi, din păcate, este unic. Lipsesc proiectele care să schimbe radical şi să determine o relansare a pescuitului profesionist. Din 2003 se vorbeşte de înfiinţarea unei pieţe de peşte, dar dincolo de intenţii nu se întâmplă nimic concret.

Proiecte festivaliere

La Galaţi, este organizat din 2003 „Festivalul Scrumbiei”, care este din ce în ce mai puţin atractiv. Se rezumă la grătare cu scrumbii, mici şi cârnaţi şi un concert al unor trupe de duzină. La Brăila este relansată campania „Nicio masă fără peşte!”, dar într-un context nou, european! Consiliul Judeţului (CJ) Brăila a adoptat, cu unanimitate de voturi, parteneriatul CJ în cadrul unui proiect prin care se intenţionează relansarea consumului de produse din peşte, respectiv  Proiectul „Promovarea consumului de peşte şi a produselor din peşte la nivelul Regiunii Sud-Est, România”.

Finanţat în cadrul POP, proiectul urmăreşte dezvoltarea acvaculturii în judeţul Brăila prin accesarea fondurilor europene nerambursabile alocate României, în perioada 2007-2013, în domeniul pescuitului şi acvaculturii. Proiectul va fi implementat de către CJ Brăila, în parteneriat cu Asociaţia Centrul de Informare şi Documentare pentru Integrare Europeană şi Dezvoltare Durabilă Brăila. Valoarea totală a proiectului este de 1,68 milioane lei, din care cheltuieli eligibile 1,35 milioane lei.

Obiectivul general al proiectului este stimularea consumului de peşte şi produse din peşte de către populaţie la nivelul Regiunii Sud-Est. Mai precis, „de creştere a nivelului de informare a populaţiei cu privire la efectele benefice ale consumului de peşte proaspăt, creşterea frecvenţei de consum a peştelui sau produselor din peşte şi stimularea activităţilor piscicole în zonele pescăreşti cu tradiţie la nivelul Regiunii Sud-Est”. Adică şi în Delta Dunării! Tehnic, obiectivele generoase vor fi puse în practică prin realizarea de campanii de promovare regionale şi organizarea şi desfăşurarea de expoziţii sau târguri de profil. Adică o serie de festivaluri, în genul „Scrumbiei” de la Galaţi.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă