» Campania electorala din presa scrisa si publicitatea stradala au costat mai putin decat in urma cu patru ani.
» Pro Democratia a calculat ca in 27 de zile candidatii au cheltuit aproximativ 1,5 milioane de euro, in timp ce pentru IPP suma este dubla.
» Cristian Parvulescu este convins ca "asistam la o campanie dominata de afaceri imobiliare si nu de dezbateri politice".
Asociatia Pro Democratia a monitorizat cheltuielile candidatilor cu campania electorala pentru cateva primarii si consilii judetene din tara si a ajuns la concluzia ca partidele sunt interesate de o prezenta cat mai scazuta la vot in scopul mentinerii structurii actuale a puterii. In plus, sumele cheltuite in aceasta campanie sunt derizorii.
La nivelul Bucurestiului, cel mai mult a cheltuit pentru publicitatea electorala din presa scrisa si de pe panourile publicitare Vasile Blaga, cu putin peste un milion de lei, urmat de Dinu Gheorghe, cu peste 700.000 de lei cheltuiti, si de Ludovic Orban, cu 400.000 de lei. "Sumele care au fost cheltuite sunt derizorii… Parerea mea este ca asistam la o campanie dominata de afaceri imobiliare si nu de dezbateri politice", a declarat Cristian Parvulescu, presedintele Asociatiei Pro Democratia.
Cei trei candidati sunt urmati de Cristian Diaconescu, circa 300.000 de lei cheltuiti, Codrin stefanescu, 200.000 de lei, Aurelian Pavelescu si Sorin Oprescu, fiecare cu cate 50.000 de lei cheltuiti pentru publicitate, in timp ce Cozmin Gusa, Daniel Fuciu si Adrian Vilau ar fi folosit mai putin de 50.000 de lei in campania electorala din presa scrisa.
Situatia pe sectoare difera in functie de strategiile consilierilor politici. Razvan Mungeanu a cheltuit 600.000 de lei pentru aparitiile in presa, in timp ce Andrei Chiliman a preferat aparitiile outdoor, pentru care a platit 200.000 de lei.
In sectorul 2, campania lui Dan Cezar Ionescu a costat 300.000 de lei, in timp ce Neculai Ontanu a platit 75.000 de lei.
Pentru sectorul 3, campania lui Liviu Negoita a costat 180.000 de lei, Doru Giugula platind 125.000 de lei.
Cristian Popescu de la sectorul 4 a cheltuit 180.000 de lei, urmat de Radu Silaghi, cu 85.000 de lei.
Marian Vanghelie de la sectorul 5 a folosit in campania electorala 90.000 de lei, in timp ce promovarea lui Sebastian Bodu a costat 50.000 de lei. In sectorul 6, cei mai multi bani au fost cheltuiti de Cristian Poteras, adica 580.000 de lei, pe locul doi situandu-se Marcel Nicolaescu, acesta investind 80.000 de lei in campania electorala.
La Iasi, Gheorghe Nichita a platit pentru promovarea sa 120.000 de lei, in timp ce Cristian Adomnitei a investit 115.000 de lei. Emil Bloc a cheltuit 600.000 de lei pentru a castiga Primaria Cluj, in timp ce Gheorghe Funar a investit in imaginea sa 300.000 de lei. Pentru Primaria Craiova, Antonie Solomon a beneficiat de o campanie care a costat 180.000 de lei, Gheorghe Nedelescu cheltuind 130.000 de lei.
In Vrancea, campania lui Romeo Postelnicu a costat 120.000 de lei. Radu Mazare a investit pentru castigarea unui nou mandat la Constanta 140.000 de lei. Sumele prezentate de Pro Democratia s-au bazat pe monitorizarea a 17 cotidiene si 13 saptamanale centrale, plus o serie de publicatii locale din judetele supravegheate.
STUDII
EVALUARE
Tot ieri, Institutul de Politici Publice (IPP) a dat publicitatii concluziile unui studiu asemanator, privind cheltuielile de campanie ale candidatilor pentru alegerile locale din Bucuresti. Conform IPP, Vasile Blaga se afla tot pe primul loc la capitolul cheltuieli, cu 480.000 de euro platiti pentru publicitatea din presa scrisa si cu 180.000 de euro pentru publicitatea stradala. El este urmat de Ludovic Orban, cu un total al cheltuielilor de 203.000 de euro, de Cristian Diaconescu, 149.000 de euro, si de Cozmin Gusa, cu 77.000 de euro. Dintre primarii de sectoare, Razvan Murgeanu ar fi cheltuit 330.000 de euro, Neculai Ontanu 66.000 de euro, Doru Giugula 61.000 de euro, Adrian Inimaroiu 84.000 de euro, Marian Vanghelie 70.000 de euro si Cristian Poteras 182.000 de euro.
Din monitorizarea celor de la Pro Democratia, rezulta cheltuieli totale in valoare de 1,5 milioane de euro pe publicitate outdoor si presa scrisa pentru alegerile din Capitala. Calculele Institutului pentru Politici Publice arata ca cele 2.551 de panouri si bannere electorale ale candidatilor costa 1 milion de euro, la care se adauga 2 milioane de euro publicitate in presa scrisa.