Planurile lui Basescu de a realiza in Capitala investitii in valoare de aproape un miliard de euro au fost predate actualului primar general, Adriean Videanu. Acesta are de partea sa Consiliul General al Municipiului Bucuresti, cel care trebuie sa aprobe realizarea fiecarui proiect important pentru bucuresteni. Cea mai mare parte a proiectelor sunt deja aprobate, asa ca Videanu trebuie sa treaca la punerea in practica a investitiilor. Mai ales ca bucurestenii asteapta inca de la sfarsitul lui 2000 sa vada ceva palpabil.
Din cauza certurilor interminabile si a opozitiei dintre Basescu si consilierii generali PSD, majoritari la acea vreme, primarul de atunci a reusit sa realizeze putine lucrari importante fata de cat isi propusese. Sanse mai mari are Videanu, care deja a anuntat inceperea unor investitii importante, iar pentru altele se negociaza obtinerea de finantare. In total, este vorba despre aproape un miliard de euro, suma pe care nu a mai avut-o la dispozitie nici un primar general pentru a schimba fata Bucurestiului.
Printre primele proiecte care vor incepe in acest an se afla reabilitarea centrului istoric pentru care s-au alocat 9,5 milioane euro, cu ajutorul unui credit acordat de BERD. Edilii vor sa mai obtina pana la 50 de milioane de euro pentru a schimba complet infatisarea actuala a centrului istoric, o zona nedemna de o capitala europeana. Din toamna, muncitorii vor demara reabilitarea retelelor edilitare si extinderea celor existente, astfel incat imobilele sa fie bransate la utilitati. Drumurile vor fi refacute, iar proprietarii de imobile vor fi incurajati sa le renoveze, dupa ce vor fi evacuati locatarii ilegali, in majoritate tigani.
Pasajul Basarab si parcarea de la gara trebuiau terminate din 2004
Un alt mare proiect la a carui realizare a tinut foarte mult fostul primar Basescu este cel al Pasajului suprateran de la Basarab. Acesta costa 67,8 milioane de euro si va lega Bd. Nicolae Titulescu de zona Orhideelor-Podul Grozavesti. Proiectantii se gandesc la doua solutii diferite de realizare, dintre care o vor alege pe cea mai buna. Lucrarile sunt programate sa inceapa in primavara viitoare, desi anterior se prevazuse ca lucrarea sa fie gata inca din 2004. Pentru ca edilii nu s-au inteles asupra utilitatii proiectului, odata obtinuta finantarea, pasajul este si acum doar pe hartie. La fel s-a intamplat si cu parcarea de la Gara de Nord, care ar fi trebuit sa fie gata tot in 2004, dar se afla si in prezent la stadiul de proiect. Parcajul respectiv costa 23 de milioane de euro, iar lucrarile vor incepe peste cateva luni.
O problema importanta cu care se confrunta bucurestenii este cea a locurilor de parcare. Specialistii au constatat o depasire de 10 ori a volumelor de trafic fata de nivelul inregistrat in 1990, utilizandu-se aceleasi retele de infrastructura subdimensionate in raport cu solicitarea. Pentru numarul de masini care creste de la un an la altul nu s-au construit suficiente parcari, iar cea care se va realiza la Gara de Nord nu este suficienta. Din aceasta cauza, trebuie construite cat mai multe parcari pentru a face fata cererii. Amplasamentele prioritare pentru construirea de parcaje subterane pentru care municipalitatea va folosi credite externe sunt: cel deja amintit de la Gara de Nord (1700 locuri de parcare), Piata Obor (1200 de locuri) si Piata Sudului (300 de locuri). Concomitent cu realizarea acestor parcaje au fost prevazute si proiecte pentru ameliorarea ambuteiajelor din aceste intersectii. Municipalitatea va realiza parcari si in alte locuri aglomerate ale Capitalei.
Peste 1800 de strazi periferice, modernizate
Unul dintre cele mai costisitoare proiecte ale Primariei este cel de reabilitare si modernizare a peste 1800 de strazi de la periferie. Pentru realizarea acestor lucrari este nevoie de aproape 500 de milioane de euro, suma care va fi obtinuta probabil dintr-un credit de la BEI. Si acest proiect a fost mult discutat pe vremea primarului Basescu si a intarziat la fel ca si celelalte. Locuitorii de la marginea Bucurestiului inca asteapta sa aiba si ei strazi asfaltate, retele de utilitati si sa nu mai simta ca traiesc ca la tara.
Sistem unic de taxare
In cursul acestui an va fi implementat sistemul unic de taxare la metrou si pe autovehiculele RATB in valoare de 14 milioane de euro. Acesta va permite calatorilor sa utilizeze o singura cartela pe mai multe mijloace de transport, subteran sau suprateran. Proiectul prevede introducerea unui sistem automat de taxare care va duce la reducerea fraudei la transportul in comun de la 20% la sub 10%. Autovehiculele RATB vor fi dotate cu un sistem de pozitionare globala prin satelit (GPS), iar circulatia va fi fluidizata cu ajutorul unui sistem de management al traficului. Acesta va asigura prioritatea transportului public si reducerea timpului de deplasare si asteptare, reducerea consumului de combustibil si a poluarii, precum si sincronizarea semafoarelor in sistem de unda verde. Inceperea acestor investitii va transforma Capitala intr-un santier care va dura cativa ani, iar la finalizarea lui bucurestenii vor putea aprecia avantajele.