British Petroleum intenţionează să construiască un gazoduct cu lungimea de 1.300 de kilometri, ce ar urma să aducă gaz din Azerbaidjan în Europa, via Bulgaria şi România, informează NewsIn.
Proiectul este un concurent nou în cursa de construcţie a unei rute de livrare a gazului din zona caspică în Europa, ce vizează reducerea dependenţei de gazul rus, relatează Financial Times.
Până în prezent, trei proiecte sunt luate în considerare – fiecare putând schimba situaţia strategiei energetice actuale, prin construirea unui coridor către câmpul gazeifer azer Shah Deniz, exploatat în prezent de şapte companii, inclusiv BP. Propunerile existente sunt Nabucco, proiect preferat de Comisia Europeană, conducta Transadriatică şi IGI Poseidor.
Noul proiect al BP, cunoscut drept ”South-East Europe Pipeline”, este prezentat înainte de un termen crucial: sâmbătă, Nabucco şi ceilalţi doi competitori ai săi vor prezenta ofertele de tarife consorţiului Shah Deniz, din care face parte şi BP. Consorţiul, din care mai face parte compania azeră energetică Socar, va decide până la sfârşitul anului ce conductă preferă.
Al Cook, vicepreşedintele BP pentru dezvoltarea Shah Deniz, a descris ‘South-East Europe Pipeline drept „o altă soluţie posibilă” şi a precizat că British Petroleum este deschis la ideea implicării directe în proiect. „Acest lucru nu înseamnă neapărat că găsim probleme la cele trei oferte. Dar este înţelept să avem o altă opţiune”, a adăugat el.
Cook a notat că BP a condus construcţia a două conducte ce leagă Azerbaidjanul de Turcia. „Acest lucru ne dă încredere că putem să o facem din nou”, a spus el.
Noul proiect BP încearcă să reconcilieze condiţiile politice şi cele comerciale. Conducta Nabucco, descrisă de un bancher drept „puternic politizată”, presupune construcţia unui gazoduct de 3.863 de kilometri lungime, din Turcia până în Austria, iar costul este estimat la 7,9 miliarde de dolari. Surse apropiate proiectului afirmă, însă, că nota de plată totală s-ar putea ridica la 20 de miliarde de dolari. În plus, Nabucco ar urma să aibă o capacitate anuală de 31 de miliarde de metri cubi, în timp ce Shah Deniz va putea furniza, din 2017, 10 miliarde de metri cubi.
Interesele strategice ale Europei explică amploarea şi costul Nabucco. Ideea este să se deschidă un nou coridor prin care continentul european să importe gaz, nu numai din Azerbaidjan, ci din întreaga regiune caspică şi Orientul Mijlociu, inclusiv din Turkmenistan şi Irak.
Conducta South-East Europe Pipeline ar urma să fie de mai mică amploare şi mai ieftină, având la bază interesele comerciale ale BP şi ale partenerilor săi, care intenţionează să imvestească 22 de miliarde de dolari în extinderea câmpului gazeifer Shah Deniz.
Gazoductul ar urma să pornească din vestul Turcia, să traverseze Bulgaria şi România şi să ajungă în estul Ungariei. De asemenea, proiectul va folosi şi infrastructura existentă pentru a lega Azerbaidjanul de Austria. În total, ar urma să aibă circa o treime din lungimea Nabucco, ceea ce îl va face mult mai ieftin.
De asemenea, ar urma să aibă circa o treime din capacitate, comparabil cu cele 10 miliarde de metri cubi de gaz pe care îi va putea livra Azerbaidjanul.
Însă proiectul ar urma să fie suficient de flexibil pentru a i se putea creşte capacitatea, în condiţiile în care va apărea o nouă sursă de gaz.
„Este în interesul tuturor să găsească numărul magic, care să facă această conductă atât viabilă din punct de vedere comercial, cât şi interesantă din punct de vedere politic”, a declarat şeful departamentului pentru energie şi resurse naturale al Băncii Europene pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare.