20.8 C
București
sâmbătă, 27 iulie 2024
AcasăSpecialBijuteriile pe patru roţi ale Galaţiului

Bijuteriile pe patru roţi ale Galaţiului

Cea mai valoroasă dintre maşinile de epocă existente în colecţiile gălăţene e un  „Dion Bouton” model 1898. Automobilul a aparţinut unui consul occidental care a activat în cadrul Comisiei Europene a Dunării, al cărui sediu era la Galaţi. Automobilul a fost restaurat în anii ’80 la combina­tul siderurgic. Valoarea sa e apreciată la peste 800.000 de euro, echivalentul a două Maybach-uri. Preţul de catalog al limuzinei este puţin peste 500.000 de euro, dar japonezii de la Toyota au oferit aproape dublu pentru a o achiziţiona, intenţionând să o expună sub un clopot de sticlă în faţa sediului companiei.

 

Viteză-record de 60 km/oră

Contele Albert de Dion şi colaboratorii săi, mecanicii Georges Bouton şi Trepardoux, au construit primul automobil cu aburi în 1883. Automobilele „Dion Bouton” anticipează autovehiculele cu tracţiune integrală din zilele noastre, roţile din spate fiind acţionate de motorul cu aburi şi transmiţând mişcarea, printr-o curea, roţilor din faţă. Modelul construit în 1884 atingea o viteză de 30 km/h, iar, în 1887, mecanicul Georges Bouton a câştigat cu un astfel de autoturism  primul raliu auto organizat oficial în Franţa de revista „Velocipede”, viteza cu care a reuşit această performanţă fiind de 60 km/oră.

Automobilul expus la „Casa Cuza” este derivat din modelul de triciclu lansat la 1894 şi care a cunoscut un mare succes de piaţă, fiind produs şi vândut în 21.800 de exemplare. Caroseria modelului din colecţie este neacoperită şi este din lemn de frasin. Roţile cu butuc, janta şi spiţele echipate cu pneuri de 20 de ţoli sunt protejate de aripi arcuite, realizate din lemn de frasin modelat prin fierbere şi presare, iar şasiul este din ţeavă de oţel. Automobilul are trei viteze pentru mersul înainte şi una pentru mersul înapoi, iar frânarea se face pe transmisia cardanică. Pornirea maşinii se face cu ajutorul unei manivele, iar sistemul de lumini e compus din două faruri cu flacără, alimentate cu acetilenă de la un generator.

În perfectă stare de funcţionare

Dacă automobilul Dion Buton nu e funcţional, alte maşini de epocă funcţionează perfect. Un colecţionar din Galaţi deţine un Ford T construit în 1914, care este în perfectă stare de funcţionare, piesele originale fiind procurate din Statele Unite. Valoarea unui Ford T este între 30.000 şi 100.000 de dolari, în funcţie de starea tehnică a maşinii. În 1908, când a fost lansat, preţul unui Ford T era de 825$ şi a scăzut până la 290$ în 1924. Ultimul model T a ieşit de pe banda uzinelor Ford pe data de 31 mai 1927. În România, mai deţin Ford T în colecţiile lor Regele Mihai şi fostul premier Călin Popescu Tăriceanu. În colecţia Muzeului „Gh. Petraşcu” din Tecuci se află un automobil marca Ego, fabricat în Germania în 1924. Are 14 cai-putere, 4 locuri, e decapotabil şi are motorul în 4 cilindri, în linie. Automobilul din Tecuci a fost folosit la realizarea filmului „Restul e tăcere” al lui Nae Caranfil. 

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă