20.8 C
București
sâmbătă, 27 iulie 2024
AcasăSpecialBezna ratiunii naste monstri

Bezna ratiunii naste monstri

Acum trei ani, foarte seriosul Christopher Nolan (Memento, Insomnia) restarta franciza Batman lasata aproape un deceniu in limburi de isteriile kitsch ale lui Joel Schumacher din Batman & Robin, alegand calea gravitatii hiper-realiste. Batman Begins il punea pe Christian Bale in costumul pro-blematicului justitiar si se chinuia, cu sprijinul co-scenaristului David S. Goyer (seria Blade) sa exploreze psihologizant aparitia si evolutia alter-ego-ului intunecat al milionarului Bruce Wayne.

Un buget de 180 de milioane de dolari, incasari ce au sarit deja de 450 de milioane, o distributie stelara – toate au facut din The Dark Knight blockbusterul anului. Adaugati unei uriase campanii de promovare dorinta lui Nolan de a revizita nemesis-ul numarul unu al "omului-liliac", Joker-ul jucat in primul Batman al lui Tim Burton de Jack Nicholson, si tragedia mortii absurde si premature a lui Heath Ledger si hype-ul imens devine, intr-o masura explicabil.

"Batman n-are limite" proclama sententios protagonistul scindat al acestui film de doua ore si jumatate care reuseste performanta de a fi simultan aparent tensionat cap-coada si obositor-plicticos in mai tot acest timp. Caci, pentru a-i da dreptate, sobrii scenaristi (fratii Christopher si Jonathan Nolan) ciuruiesc notiunea de blockbuster cu pretul abandonarii cerintei primare a genului-divertismentului.

 

Patruns de propria importanta, solemn si nihilist pana la indigestie, atat de dens ca poveste incat devine haotic, lasand multe fire si personaje (literalmente) in aer si expediind momente-cheie (precum transformarea lui Harvey Dent), filmul se vrea o abordare temeinica a subtextelor intunecate ale povestii "cavalerului negru" – caruia ii alatura si opune figura luminoasa a unui justitiar mai traditional si onest, procurorul Dent – jucat nuantat de mai mereu fascinantul Aaron Eckhart.

 

Problema? Dincolo de faptul ca unul dintre personajele esentiale, Rachel Dawes (Maggie Gyllenhaal) pe care si-o disputa Wayne si Dent, exista doar ca dispozitiv narativ, e tonul ales – rigiditatea asta poate doar sa dea impresia de profunzime, iar sapaturile tributare pseudo-psihologiei pop in dualitatea fiecarui personaj duc pana la urma la aceleasi clisee din filme care se iau mult mai putin in serios; teza enuntata de agentul haosului, Joker-ul anarhist Ledger (intr-o performanta inspaimantatoare, de departe cea mai vie si memorabila a filmului, dar greu de privit din pricina contextului) fiind aceea a echivalentei si oglindirii morale dintre erou si antagonist. Dialogurile sforaitor-emfatice si o coloana sonora pompieristic-redundanta ce ineaca mai toate cadrele semnate de tandemul Hans Zimmer-James Newton Howard (acelasi de la Batman Begins) nu fac decat sa sporeasca senzatia ca asisti la o lectie de morala unde adancimile sunt mai curand in mintea realizatorilor decat pe ecran. Iar incompetenta crasa a lui Nolan in articularea secventelor de actiune – montate fie aberant si grosolan cu gandul la toti cinefilii suferinzi de ADD (o prima confruntare intre Batman si o serie de sosii), fie scolareste-repetitiv, nu ajuta nici ea. Ca si mesajul care penduleaza nehotarat intre apologia autoritarianismului, a odioasei traditii vigilantiste si o critica la fel de confuza a acestora. si nici marii actori care vin cu propria prestanta (Caine, Freeman, Oldman), nici efectele sau intunecimea nu schimba faptul ca atunci cand vrea sa-ti tina predici, unul ca Spielberg macar nu uita sa te si distreze. In timp ce Nolan s-a multumit cu o mucava impresionanta poate, dar nu mai putin gaunoasa.

Cavalerul Negru
(The Dark Knight)

 

Productia: SUA, 2008  Regia: Christopher Nolan In distributie: Christian Bale, Heath Ledger, Aaron Eckhart, Michael Caine Distribuit de InterComFilm Distribution

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă