Lucrarile la autostrada Transilvania sunt in intarziere. Guvernul nu are bani ca sa ii plateasca pe cei de la Bechtel, iar angajatii companiei americane lucreaza cu frana trasa. Teoretic, in acest an ar trebui sa fie gata circa 45 de kilometri de autostrada. Cu toate acestea, ieri, pe parcursul a 10 kilometri, de la intrarea in satul Vlaha si pana aproape de tabara Bechtel, numita Camp Savadisla, doar un buldozer si cateva camioane lucrau. In rest, muncitorii mai masurau terenul, mai trimiteau cate un SMS sau se odihneau. Cu toate acestea, motii din Apuseni se pregatesc de rascoala pe motiv ca utilajele Bechtel le distrug casele, iar praful ridicat de masini le transforma plamanii in niste saci cu noroi.
Purtatorul de cuvant al Bechtel, Bogdan Sgarcitu, spune ca intarzierile trebuie trecute in contul Guvernului. "Contractul prevede ca tronsonul Gilau-Campia Turzii ar urma sa fie gata in anul 2010. Cei de la AND au cerut sa terminam o portiune anul acesta. Nu stiu daca va fi posibil acest lucru. Ei trebuie sa ne puna la dispozitie terenurile, descarcate de sarcini, cu utilitatile mutate, insa anul acesta nu au facut nici un fel de exproprieri si nici nu au platit muzeele pentru descarcarile de sarcina arheologica. Valoarea contractuala a lucrarilor pentru acest an ar fi de 440 de milioane de euro.
Parlamentul a alocat doar 136 de milioane de euro", spune Bogdan Sgarcitu. El le mai promite motilor ca vor scapa de majoritatea utilajelor Bechtel, pentru ca acestea vor fi deviate pe un drum tehnologic, care va include un pod peste raul Aries.
Un drum ingust, plin de noroi, pe care circula camioane de dimensiuni impresionante, se pierde printre colinele pline de pomi inmuguriti de la poalele Muntilor Apuseni. Pe portiunile uscate, drumul pietruit are culoarea galbena, asemanatoare cu cea a glucozei. Drumul este strajuit de niste terasamente care par niste ziduri de cetate. Acest drum este "samburele" viitoarei Autostrazi Transilvania.
Teoretic, primul tronson de autostrada, lung de 45 de kilometri, intre Gilau si Campia Turzii din judetul Cluj, ar urma sa fie gata in acest an. Insa deocamdata nu exista nici macar un kilometru pe care soferii sa poata circula. Mai mult, muncitorii, imbracati in costume reflectorizante de culoare portocalie si cu casti de protectie pe cap, nici nu par ca s-ar grabi prea mult sa termine lucrarile. Lucreaza agale, pentru ca muncitorii de la Bechtel, aidoma lui Ilie Moromete, stiu ca timpul are rabdare cu oamenii.
Putine dintre utilajele Bechtel lucreaza la intreaga lor capacitate. In rest, buldozerele, macaralele si excavatoarele stau nefolosite ore intregi in fiecare zi. Pe parcursul a 10 kilometri, de la intrarea in satul Vlaha si pana aproape de tabara Bechtel numita Camp Savadisla, doar un buldozer si cateva camioane lucrau ieri. In rest, muncitorii mai masurau terenul, mai trimiteau cate un SMS sau se odihneau. In apropierea Camp Savadisla, lucrurile erau cu totul diferite. Utilajele Bechtel munceau pe rupte. Camioanele care aduceau diferite materiale de transport stateau la coada. Deocamdata, nimeni nu stie cand va fi gata cu adevarat autostrada, chiar daca autoritatile au inceput sa-si faca deja planuri legate de terenurile ocupate in prezent de Bechtel. In Savadisla, baza companiei americane a fost organizata pe fosta pasune a satenilor din Viisoara, in suprafata totala de 200 hectare de teren.
Parc industrial in loc de Camp Savadisla
Potrivit primarului din Savadisla, Andras Tamas, aici ar putea fi creat parcul industrial Tetarom IV. Una dintre firmele interesate sa investeasca la Savadisla este chiar gigantul german Mercedes, care s-a interesat si de posibilitatea de a investi in comuna Jucu, in apropierea parcului industrial detinut de compania finlandeza Nokia, cel mai mare producator de telefoane mobile din lume. Avantajul acelui teren ar fi faptul ca a fost viabilizat partial de Bechtel, care a construit drumuri pietruite de acces de la drumul judetean, dar care pot fi asfaltate foarte usor. Apoi, viitorul parc industrial este situat chiar langa viitoarea Autostrada Transilvania. Deocamdata, compania Bechtel a inchiriat cele 200 hectare de teren pana in luna august, spune primarul din Savadisla, Andras Tamas. El crede ca, probabil, Bechtel va avea nevoie de o prelungire a contractului de inchiriere, pentru ca primarul din Savadisla este de parere ca autostrada Gilau-Campia Turzii nu prea are cum sa fie gata pana la sfarsitul verii.
Acesta ar putea fi si unul dintre motivele pentru care investitorii interesati sa inceapa afaceri la Savadisla au decis sa reia discutiile abia dupa alegerile locale. Presedintele Consiliului Judetean Cluj, Marius Nicoara, a afirmat ca terenul Bechtel ar fi important deoarece pe viitoarea autostrada, atunci cand va fi gata, viitorii investitori vor avea acces rapid la forta de munca din zona Turda-Campia Turzii. "Aceasta este o zona cu somaj mai mare decat in restul judetului. Oamenii vor la doar sapte minute departare de fabrica, daca locuiesc in Campia Turzii, si la doar cinci minute, daca vin din Turda", a spus presedintele Consiliului Judetean Cluj. Marius Nicoara nu a fost insa in masura sa spuna cand va fi gata primul segment al autostrazii.
De altfel, autoritatile locale critica ritmul incet al Bechtel. Consilierul local din Cluj-Napoca, Adrian Gurzau, reprezentant al PD-L, spune ca intarzierile la autostrada se regasesc in incetinirea ritmului de dezvoltare a comunitatilor locale care ar trebui deservite de aceasta cale de acces: "Conform contractului, o parte din autostrada trebuia sa fie deja gata". Consilierul local a mai adaugat ca terminarea rapida a tronsonului Gilau-Campia Turzii este vitala pentru Cluj-Napoca, deoarece ar duce la scoaterea traficului greu din oras.
Motii se pregatesc de rascoala
Daca lucrarile de constructie propriu-zise se desfasoara incetisor, aprovizionarea cu materiale de constructie este pe cale sa starneasca o revolta in Muntii Apuseni. In comuna Iara, oamenii spun ca utilajele Bechtel, care transporta piatra pentru construirea autostrazii, le-au transformat satul intr-un cosmar. "Suntem mineri pensionari, care suferim de silicoza. Praful pe care il ridica zi si noapte masinile Bechtel ne baga in mormant", spun satenii. Masinile companiei americane transporta piatra din zonele din apropiere pe drumul judetean care traverseaza centrul comunei Iara. Oamenii spun ca inghit mai mult praf decat arabii din desert, pentru ca tot colbul este ridicat permanent de masinile care trec in viteza. Femeile din sat, intr-un gest inutil, incearca sa stropeasca cu apa strada, in speranta ca va scadea cantitatea de praf ridicata in aer.
Mai mult, primarul Dorin Popa a spus ca drumul principal din comuna a fost distrus de utilaje. "Oamenii se plang ca traficul greu a distrus drumul in asemenea hal incat cei care si-au luat masini noi nu se indura sa mearga cu ele la Cluj, de teama sa nu ramana cu vreo roata prin gropi. Trepidatiile de la masinile supraincarcate au distrus si fundatiile de piatra ale caselor. Sunt batrani care si-au ridicat casele acum 50 de ani si care se tem acum ca va pica tavanul peste ei", a adaugat primarul din Iara. Motii din comuna au blocat in repetate randuri drumul judetean folosit de utilajele Bechtel. Ei au cerut devierea traficului greu pe un drum privat, construit de societatea Holcim din Turda, care se aprovizioneaza cu calcar tot din zona lor. Reprezentantii Holcim au refuzat sa permita accesul masinilor Bechtel pe motiv ca drumul lor ar putea fi ireparabil stricat in scurt timp. Daca traficul Bechtel nu va fi deviat pana la data de 15 aprilie, motii ameninta ca vor bloca – cu tractoare, carute si bolovani – drumul judetean care trece prin Iara si ca nu vor mai permite circulatia utilajelor Bechtel. Ei spun ca nu vor da inapoi nici daca Guvernul ar trimite tancurile impotriva lor. Primarul Dorin Popa i-a atentionat pe oameni ca risca sa se aleaga cu dosare penale, insa motii spun ca mai bine merg la inchisoare decat sa ajunga in mormant din pricina silicozei si a prafului.
Purtatorul de cuvant al Bechtel, Bogdan Sgarcitu, a recunoscut, anul trecut, in noiembrie, ca ar exista intarzieri serioase fata de graficul programat al lucrarilor. Atunci, Bogdan Sgarcitu dadea vina pe subcontractorii romani, care nu ar fi asigurat in timp util materialele de constructie. Justificarile Bechtel au starnit nemultumirea ministrului Transporturilor, Ludovic Orban, care a facut aluzii la rezilierea contractului cu compania americana. Totusi, Guvernul a alocat pentru prima parte a anului suma de 140 milioane de euro pentru finantarea lucrarilor la autostrada. Numai ca banii
s-au terminat deja, a anuntat, in urma cu trei saptamani, directorul Companiei Nationale a Drumurilor si Autostrazilor, Mihai Grecu. El a declarat ca pentru continuarea lucrarilor este nevoie de o rectificare de buget prin care fondurile sa fie suplimentate.
Oamenii se plang ca traficul greu a distrus drumul in asemenea hal incat cei care si-au luat masini noi nu se indura sa mearga cu ele la Cluj, de teama sa nu ramana cu vreo roata prin gropi. Trepidatiile de la masinile supraincarcate au distrus si fundatiile de piatra ale caselor." Dorin Popa
CONTRACT
Controverse
Contractul pentru construirea Autostrazii Transilvania a fost controversat de la bun inceput. Fostul guvern PSD a acordat lucrarea companiei Bechtel, fara licitatie. Acest lucru a starnit iritarea oficialilor europeni. Mai mult, Bechtel a inaugurat festiv lucrarile in plina campanie electorala, in iunie 2004, pentru a aduce un plus de imagine candidatului PSD de atunci la Primaria Clujului, Ioan Rus. Lucrarile efective au inceput abia in luna septembrie. In anul 2005 lucrarile au fost blocate, deoarece ministrul PD al Transporturilor, Gheorghe Dobre, a impus renegocierea contractului. Aceste noi negocieri au dus la intarzierea realizarii proiectului, spun reprezentantii Bechtel. Autostrada ar urma sa coste peste 2,8 miliarde de euro. Teoretic, ea ar urma sa fie gata in anul 2013. Practic, insa, deja exista intarzieri serioase in realizarea proiectului.