Un grup de angajati ai companiei americane Bechtel acuza constructorul Autostrazii Transilvania ca ar incerca sa "vanda" statului roman un viaduct plin de crapaturi, situat pe tronsonul dintre Bors si Suplacu de Barcau din judetul Bihor.
Angajatii Bechtel, care sustin ca lucreaza la tronsonul 3C al Autostrazii Transilvania, au trimis un email pe adresa redactiei. Ei prezinta poze care arata faptul ca pilonii de sustinere ai viaductului sunt fisurati. Ei spun ca aceste crapaturi, sub actiunea permanenta a apei, ar putea subrezi foarte rapid constructia, ceea ce ar putea sa puna in pericol vietile celor care vor circula pe viaductul realizat de Bechtel.
Autorii sesizarii sugereaza ca expertii tehnici ar fi inchis ochii asupra problemelor aparute la construirea viaductului si ca ar fi dat aprobarea pentru turnarea grinzilor de beton doar pentru ca reprezentantii constructorului american sa poata incasa de la Compania Nationala a Autostrazilor si Drumurilor Nationale (CNADNR) contravaloarea lucrarilor. Ei mai spun ca ar exista o expertiza realizata de o companie internationala de consultanta anul trecut, care ar arata ca problemele de la viaductul situat in judetul Bihor ar fi mult mai grave decat lasa sa se inteleaga documentele oficiale.
Astfel, potrivit raportului oficial de expertiza, doar 0,09 la suta din fisurile constatate la viaduct au o grosime mai mare de 2 milimetri, deci au caracter de crapatura. 86 la suta din fisuri ar avea o grosime mai mica de 0,3 milimetri, adica s-ar incadra in standardele acceptate de constructori.
Existenta unor fisuri aparute pe constructiile realizate deja de Bechtel i-a fost semnalata si ministrului Transporturilor, Radu Berceanu. Acesta a inspectat santierul Bechtel din judetul Cluj la inceputul lunii februarie, ca sa vada la fata locului despre ce anume este vorba. Berceanu a fost insotit de specialisti din cadrul CNADNR, care i-au spus ministrului ca lucrarile executate de compania americana sunt de foarte buna calitate. Berceanu a declarat, la finalul vizitei de la Cluj, ca intentioneaza sa mearga sa inspecteze si lucrarile din judetul Bihor, insa deocamdata nu a apucat sa faca acest lucru.
Reprezentantii Bechtel resping toate acuzatiile. "Proiectul Autostrada Transilvania respecta cerintele ISO 9001 privind sistemul de gestiune a calitatii. Din totalul de materiale testate in cadrul proiectului, 98% trec testele de calitate de la prima incercare. Testele sunt efectuate conform sistemului ISO 9001, care acopera toate domeniile legate de managementul de proiect, inginerie, proiectare, achizitii, constructii si dare in folosinta a constructiilor civile, si include teste pe sol, balast, umplutura de roca, ciment, armaturi, sudura, toroane de cabluri, densitate, compactare, rezistenta beton si teste Benkelman – ca sa numim numai o parte din testele efectiv realizate. Restul de doua procente din totalul de materiale se relucreaza sau se inlocuiesc fara nici un cost pentru CNADNR, astfel incat se realizeaza o rata de trecere de 100% a materialelor incorporate in lucrari.
Din toate lucrarile efectuate pana acum, numai 0,16% nu s-au incadrat in standardele de calitate. Cu alte cuvinte, 99,8% din lucrarile efectuate pana in prezent respecta standardele de calitate anticipate. Lucrarile din prima categorie vor fi remediate sau inlocuite", au spus reprezentantii companiei.