Compania Bechtel, constructorul american al Autostrazii Transilvania, a fost amendata cu suma de 10.000 lei de catre Inspectoratul Teritorial de Munca din Cluj dupa ce a refuzat sa puna la dispozitia inspectorilor actele necesare in ancheta mortii unor muncitori pe santierul autostrazii.
Conducerea companiei Bechtel a primit o noua amenda de la angajatii Inspectoratului Teritorial de Munca (ITM) din judetul Cluj. Sanctiunea, in cuantum de 10.000 de lei, a fost data – potrivit unor surse din cadrul ITM – dupa ce Bechtel nu a eliberat o serie de documente necesare in cazul anchetei accidentelor mortale ce au avut loc la inceputul lunii octombrie pe santierul Autostrazii Transilvania, pe tronsonul Turda-Gilau. In doar doua zile, intre 7 si 9 octombrie, pe santierul Bechtel s-au inregistrat trei accidente de munca. Doua persoane au murit atunci, la Craiesti si la Luna.
Unul dintre angajati, care lucra la montarea unor borduri la un viaduct pe santierul autostrazii, a decedat dupa ce a cazut de la o inaltime de peste 20 de metri. Colegii lui au sesizat Serviciul 112, iar un echipaj SMURD sosit la fata locului a incercat timp de peste 40 de minute sa il resusciteze, fara succes insa. Muncitorul avea 47 de ani.
In aceeasi zi, un alt accident de munca mortal avea sa se petreaca pe santierul Autostrazii Transilvania: un muncitor care lucra la un pod in zona Craiesti a fost ranit grav dupa ce a cazut de la o inaltime de 7 metri. Transportat de urgenta la spital, muncitorul a decedat in cursul noptii. Barbatul avea 44 de ani si lucra la o firma subcontractanta a Bechtel. Tot in acele zile, o alta persoana a fost ranita grav dupa ce a cazut de pe un viaduct de la kilometrul 50. Muncitorii companiei americane sustin, sub protectia anonimatului, ca accidentele s-au produs pentru ca angajatii au fost nevoiti sa lucreze multe ore suplimentare din cauza presiunilor facute de politicienii romani, care vor sa inaugureze tronsonul de autostrada dintre Turda si Gilau pe data de 1 decembrie.
Amenda primita acum nu este prima pe care compania americana o incaseaza de la inspectorii de munca din Cluj. Firma Bechtel a fost sanctionata si dupa ce a adus sute de muncitori straini care lucrau ilegal pe santierul autostrazii. Insa pana in aceasta toamna nu au existat accidente mortale de munca pe santierul Autostrazii Transilvania. Lucrarile la acest proiect au inceput in luna septembrie 2004, desi Bechtel a inaugurat oficial santierul in luna iunie din acel an pentru a-l ajuta in campania electorala la alegerile locale pe candidatul PSD de-atunci la Primaria Clujului, Ioan Rus.
Contractul pentru construirea autostrazii fusese acordat companiei americane, fara licitatie, de catre guvernul Adrian Nastase. Tronsonul de autostrada dintre Turda si Gilau, de 42 kilometri, ar urma sa fie inaugurat de Ziua Nationala a Romaniei, desi nu vor fi gata toate bretelele de acces de la cele doua noduri ale autostrazii. Drept reactie la amenda data de ITM Cluj, compania americana Bechtel sustine ca de fapt a solicitat amanarea prezentarii unor documente, solicitare care "este una obisnuita", fiind vorba despre un raport de expertiza tehnica.