22.1 C
București
vineri, 26 iulie 2024
AcasăSpecialBecali - un produs mediatic, cu a treia sansa la prezidentiale

Becali – un produs mediatic, cu a treia sansa la prezidentiale

In doar un an si jumatate, liderul PNG, Gigi Becali, a reusit sa stranga in „contul” optiunilor de vot peste noua procente. Si aceasta in ciuda faptului ca nu vine in fata oamenilor cu un proiect politic si un discurs coerent. Potrivit barometrului de opinie, Becali reuseste sa se plaseze pe pozitia a treia in ceea ce priveste preferintele persoanelor cu drept de vot, strangand 10,5%, cu doar trei procente mai putin decat ocupantul locului doi, Corneliu Vadim Tudor. Rolul esential in ascensiunea lui Becali l-a jucat suprareprezentarea, in special in spatiul tv. Doar in plan secundar se poate vorbi despre mesajele transmise de acesta, simple, dar tintind spre diferite categorii sociale.
Barbat tanar (maximum 34 de ani), necasatorit, cu maximum 10 clase sau scoala profesionala, care traieste intr-un oras de peste 100.000 de locuitori, asa ar suna, in cateva cuvinte, portretul-robot al votantului lui Gigi Becali. Neincrederea in institutiile statului, pasiunea pentru fotbal si liberalismul moral sunt principalele trasaturi ale electoratului acestuia.
Potrivit sociologilor si politologilor care au realizat barometrul, liderul PNG a cules procente din zone foarte diferite ale electoratului, nu doar din randul sustinatorilor lui CVT, dar si din ran-dul celor care, la ultimele alegeri, si-au acordat votul lui Traian Ba-sescu si, respectiv, Adrian Nas-tase. Potrivit sociologului Mircea Comsa, Becali a luat aproximativ 10% din voturile lui CVT, 9% din cele ale lui Nastase si 7% din cele ale lui Traian Basescu.
De remarcat ca in „tabara” sustinatorilor lui Becali intra si tinerii care ar vota pentru prima data, in randul carora liderul PNG consti-tuie a doua optiune de vot, fiind devansat doar de presedintele Traian Basescu. Paradoxal insa, Becali s-ar bucura, in caz de alegeri, de sustinerea celor care se de-clara liberali din punct de vedere moral, in ciuda discursului sau centrat pe valori crestine tradi-tionale. Cu alte cuvinte, Becali are priza tocmai la categoriile al caror profil valoric este esentialmente incompatibil cu discursul promo-vat. Concret, liderul PNG este mai popular in randul celor care pri-vesc cu relaxare si chiar detasare valorile traditionale: merg la bi-serica o data pe an sau chiar mai rar (17,3% intentia de vot in ran-dul acestora), nu s-au spovedit niciodata, nu considera imorale relatiile sexuale in afara casatoriei, considera sexualitatea foarte im-portanta si nu considera ca ar trebui interzisa pornografia.
Nu in ultimul rand, trebuie men-tionat ca Becali este mai popular in randul celor care isi extrag informatiile politice din programele posturilor private.
Cel mai important resort de imagine al lui Becali este, neindoielnic, fotbalul, sport popular de care liderul PNG se foloseste pentru a transmite imaginea de competenta manageriala. In ceea ce priveste calitatile pe care respondentii declara ca le apreciaza la Becali, se observa darnicia (22,1%), omenia (8,2%) si credinta (4%), in timp ce sunt in-dexate ca defecte lipsa de cultura si de studii, vulgaritatea expri-marii si laudarosenia.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă