19.7 C
București
sâmbătă, 27 iulie 2024
AcasăSpecialBătălie în presă pentru cucerirea elitelor americane

Bătălie în presă pentru cucerirea elitelor americane

În anul 2007, când magnatul australian Rupert Murdoch a cumpărat cotidianul The Wall Street Journal, s-a spus că a declarat război ziarului numărul 1 al Americii, The New York Times. Acum, se pare că Murdoch câştigă.

„Mogulul” de presă prin ex­ce­­len­ţă, Murdoch a cumpărat Wall Street Journal la sfârşitul anului 2007 pentru 5 miliarde de dolari plătind aproape dublu, faţă de cotaţia bursieră, pentru o acţiune a companiei-mamă, Dow Jones. În 2008, când criza economică a lovit presa din plin, ziarele au început să piardă masiv veniturile din publicitate. New York Times, companie deţinută de familia Sulzberger, a pierdut 11% din veniturile din pu­blicitate şi a raportat o pierdere de 335.000 dolari în primul tri­mestru. 100 de oameni au fost concediaţi.

Între timp, Murdoch a început să investească în tipografii, a stabilit parteneriate cu alte publicaţii din SUA pentru ca ziarul să fie tipărit în mai multe locuri din ţară, astfel încât să fie distribuit mai repede şi termenele-limită să fie mai mari, dar, mai ales, a schimbat layout-ul şi conţinutul publicaţiei. Wall Street Journal fusese dintotdeauna Biblia oamenilor de afaceri şi agenţilor de bursă şi con­ţi­nutul ziarului se rezuma la zona afacerilor şi tranzacţiilor bur­siere. În aprilie 2008, ziarul a fost relansat cu o primă pagină care acorda mult mai mult spaţiu ştirilor politice interne şi internaţionale, o primă secţiune dedicată ştirilor generale. Au fost adăugate o secţiune dedicată culturii şi chiar o pagină de sport şi a fost lansată o revistă săptămânală.

Această reinventare a fost considerată încă de la lansare drept o declaraţie de război adresată de Rupert Murdoch celui mai prestigios ziar al Americii, The New York Times. Astăzi, tirajul NYT scade continuu, în vreme ce WSJ a devenit ziarul cu cel mai mare tiraj din Statele Unite. Arthur Sulzberger a declarat pentru revista Vanity Fair că scopul NY Times nu este să devină cel mai mare ziar din ţară ci, mai degrabă „liderul intelectual” al presei americane. Sulzberger obişnuieşte să aducă în sprijinul său numeroasele premii Pulitzer câştigate de jurnaliştii de la Times, în vreme ce WSJ nu a reuşit să obţină nici măcar unul de la venirea lui Murdoch. Dar, remarcă Vanity Fair, Murdoch îşi propune acelaşi scop: dominaţia intelectuală asupra elitelor americane. Ambiţia lui Murdoch este să influenţeze dezbaterea politică şi puterea.

Posturile sale de televiziune, precum Fox News, avansează deschis o agendă conservatoare, fiind printre mass-media americane care au ajutat la popularitatea Tea Party. Dacă NY Times este ziarul elitelor intelectuale liberale, a ceea ce are mai bun stânga americană, WSJ este cel mai valoros produs al elitelor conservatoare. Prin intermediul Wall Street Journal, Rupert Murdoch încearcă să atace însuşi eşafodajul politic şi intelectual al stângii americane. Vanity Fair îl citează pe fostul editor al The Sunday Times (care, alături de The Times, face parte din imperiul britanic al lui Murdoch) Andrew Neal: „Întotdeauna şi-a dorit să facă asta, dar până acum era un general fără armată. Nu avea nimic cu care să atace New York Times. Acum, când are Wall Street Journal, şi-a dobândit armata şi mărşăluieşte către citadelă”.  

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă