19.7 C
București
sâmbătă, 27 iulie 2024
AcasăSpecialBarometru Soros: Mobilizarea la vot a electoratului a facut diferenta intre partide...

Barometru Soros: Mobilizarea la vot a electoratului a facut diferenta intre partide la europarlamentare

Mobilizarea la vot a propriului electorat a facut diferenta intre partide la europarlamentare. PRM si PNG au ratat atingerea pragului electoral, iar PD a obtinut un scor mult inferior propriului potential tocmai pentru ca nu au reusit sa-si convinga simpatizantii sa mearga la urne. In schimb, PLD, comunitatea maghiara, dar si PNL au castigat peste asteptari tocmai pentru ca si-au mobilizat admirabil alegatorii. Acestea sunt concluziile unui raport al Fundatiei Soros pentru Romania, facut public in aceasta dimineata.

Raportul Fundatiei Soros porneste de la diferentele substantiale dintre Barometrul de Opinie realizat in octombrie si rezultatele scrutinului europarlamentar din 25 noiembrie.

Rezultatele arata ca au avut castig de cauza partidele care si-au mobilizat mai bine la vot propriul electorat si au pierdut cele cu care nu au reusit acest lucru.

Astfel, cu o luna inainte de scrutin, PRM si PNG erau cotate peste pragul electoral de 5%, insa voturile obtinute la alegeri au fost sub acest procent. Motivul: cei mai multi dintre simpatizantii acestor partide – oameni putin interesati de politica si dezamagiti in general de toate fortele politice – nu s-au prezentat la vot. Si PD era cotat la 45%, dar a obtinut putin peste 28%. Electoratul democratilor este unul volatil, de circumstanta, greu de mobilizat la vot.

La polul opus, marele castigator a fost PLD, cotat la 2% inainte de alegeri, si care a obtinut 7,78% din voturi. Succesul se datoreaza unei campanii vizibile, centrate pe figura unui lider: Theodor Stolojan. Si UDMR si-a dublat capitalul electoral tocmai datorita mobilizarii la vot a comunitatii maghiare. UDMR si candidatul independent Laszlo Tokes erau cotati cu 4%, dar au obtinut 8,96% din voturi.

PSD a inregistrat o crestere de un procent fata de sondajul preelectoral, iar PNL o crestere de aproape 3,5 procente – succese explicabile prin prezenta masiva la vot a simpatizantilor.

Potrivit raportului, diferentele nu se explica prin faptul ca sondajele mint, ci prin comportamentul respondentilor: buna parte dintre cei care declara ca merg la vot nu se tin de cuvant. De aici si concluziile analizei: exista partide ai caror simpatizanti sunt mai putin hotarati sa mearga la vot si este nevoie de implicare mai mare in campanie pentru a-i convinge ca exista o miza.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă