Pentru Autoritatea Navala Romana, anul 2006 a adus o serie de realizari, una dintre cele mai importante fiind inaugurarea, in luna mai, a sistemului VTMIS pe Dunare. Exista insa si o serie de alte proiecte finalizate prin care siguranta navigatiei si protectia marinarilor au fost imbunatatite.
Printre realizarile cele mai importante ale ANR, pe parcursul anului 2006, se numara performarea cu rezultate bune a auditului Germanischer Lloyd. In luna septembrie, compania internationala a realizat un audit pe linia managementului calitatii in cadrul ANR, vizand toate cerintele impuse de standardul ISO 9001:2000, la sediul central al ANR si la Capitania Zonala Drobeta-Turnu Severin. Auditul extern a fost incheiat cu precizarea ca nu s-au constatat neconformitati majore sau minore in cadrul ANR din punct de vedere al managementului calitatii.
Ca pe Rin
Pe parcursul anului 2006, ANR a continuat demersurile incepute de Ministerul Transporturilor in 2003, pentru recunoasterea de catre Comisia Centrala a Rinului a documentelor emise de Autoritatea Navala Romana personalului navigant pe ape interioare navigabile. Expertii ANR au inaintat materiale cuprinzand legislatia in vigoare, rapoarte de activitate si situatii statistice, astfel incat in octombrie 2006 s-a primit rezolutia Comitetului de probleme sociale de munca si formare profesionala, prin care documentele eliberate de catre ANR sunt recunoscute ca fiind echivalente cu cele de pe Rin.
Protocoale cu Japonia
O alta reusita a ANR se refera la situatia personalului navigant. Astfel, pentru asigurarea unor noi locuri de munca navigatorilor romani, cat si pentru o extindere a colaborarii dintre administratiile maritime, in baza prevederilor conventiei STCW, au fost facute solicitari si finalizate procedurile pentru semnarea protocoalelor de recunoastere cu Portugalia (in data de 27 septembrie), cu Japonia (la 8 august) si cu Belgia (la 12 aprilie). Conventia STCW, adoptata in Londra, in iulie 1978 si ratificata de Romania in 1992, reglementeaza standardele de pregatire a navigatorilor, de brevetare si atestare si efectuare a serviciului de cart.
Februarie, luna aderarii
In ceea ce priveste accederea Romaniei in Paris Memorandum, in cursul anului 2006 s-a realizat implementarea procedurilor si a formularelor necesare.
In urma inspectiilor realizate de specialisti straini, s-a obtinut acordul secretariatului Paris MoU pentru utilizarea bazei de date SIRENAC. Acest lucru permite ca toate rapoartele de inspectie Port State Control sa fie introduse zilnic si in aceasta baza de date, existand reale perspective de obtinere a statutului de membru cu drepturi depline in cursul anului 2007. Procesul de acceptare a Romaniei ca membru cu drepturi depline la Paris MoU se apropie de final, urmand ca in a doua decada a lunii februarie 2007 ANR sa primeasca vizita comisiei de audit final din partea acestui organism.
Rezultatele acestei vizite finale vor reflecta realitatile obtinute in domeniul cresterii gradului de siguranta a navigatiei, prevenirii poluarii marine, securitatii si respectarii conditiilor de munca si viata la bordul navelor, in zona de jurisdictie a Romaniei. Paris Memorandum este un acord administrativ intre autoritatile maritime din Europa si Canada. Acesta a fost incheiat pentru prima oara in anul 1978, avand ca principal scop verificarea conditiilor de viata si de munca la bordul navelor maritime.