Directorul general al Companiei Nationale Administratia Canalelor Navigabile, Valentin Zeicu, a prezentat ieri bilantul primului an de cand se afla in fruntea institutiei. Potrivit acestuia, CNACN a inregistrat pe data de 31.12.2005 venituri de 30 milioane de lei noi, totalul cheltuielilor fiind de 27 milioane ROL. Astfel, profitul brut inregistrat a fost de 3,2 milioane de lei.
Din el s-au acoperit pierderile pe anii precedenti: 870.976 lei costuri pentru aplicarea pentru prima data a standardelor internationale de contabilitate, 115.982 lei minusuri din anul 2003 si 185.194 lei pierderea din 2004. Tot din profit s-a constituit rezerva legala, in valoare de 185.154 lei. 10% din diferenta a fost folosita in scopul participarii la profit, 50% au reprezentat dividendele la bugetul de stat si 40 constituirea de surse proprii de finantare. Redeventa platita statului s-a ridicat la 891.426 de lei.
Tarife regandite
Valentin Zeicu a punctat realizarile din ultimul an. „Cel mai important este ca am reusit sa avem o echipa de management care lucreaza intr-un mediu performant, a precizat acesta, multumindu-le tuturor salariatilor pentru efortul depus. O alta realizare se refera la stabilirea unui parteneriat real cu operatorii de trafic, cu autoritatile locale din localitatile invecinate canalului, cu Prefectura si cu Hidroelectrica Buzau, in ceea ce priveste prevenirea inundatiilor. De asemenea, in ultimul an CNACN a realizat o reasezare a tarifelor de tranzitare; impactul resimtit a fost pozitiv, dovada cresterea traficului pe canal, care a ajuns in 2005 la aproape 32 de milioane tone capacitate realizate. Au fost inregistrate realizari si in ceea ce priveste mediul, poluarile fiind depistate si anihilate din vreme.
Lucrari intarziate
In ceea ce priveste capitolul nerealizari, Valentin Zeicu a mentionat derularea contractului de reparare a taluzurilor incheiat cu firma Deltacons. Lucrarile au fost scoase la licitatie din pricina ca prevederile din caietul de sarcini nu au fost respectate. Astfel, s-au pierdut cateva luni de zile si, din suma totala de 60 miliarde de lei vechi s-au cheltuit numai 25 de miliarde. Astfel, in acest an sunt alocati pentru aceasta investitie numai 40 miliarde de lei, restul urmand sa fie suportati din bugetul companiei.
Vestul vine tare din urma
Traficul pe canalele navigabile a inregistrat cresteri record la inceputul anului 2006, in special in ceea ce priveste rutele externe. Astfel, in luna februarie s-a atins o cifra de 802.381 tone capacitate, aproape dublu fata de februarie 2005, cand s-au inregistrat numai 433.560 tone. Principalele tari care au folosit canalul de la inceputul anului sunt Ungaria, cu 280.000 tone marfa, si Serbia Muntenegru, cu 241.600 tone marfa. O crestere importanta se remarca la operatorii bulgari, care au tranzitat pe canalele navigabile romanesti 54.900 tone de marfa in primele doua luni ale anului, spre deosebire de 24.500 in perioada similara a anului precedent.
Directorul CNACN a precizat ca se manifesta un interes din ce in ce mai mare din partea operatorilor austrieci. „Chiar azi (ieri – n.r.) am avut o scrisoare de intentie din Austria pentru transportul containerelor in regim de linie, pe ruta Austria-Constanta”, spune Valentin Zeicu. In prezent Austria ocupa locul trei in ceea ce priveste operatorii straini care tranziteaza canalele navigabile romanesti, in anul 2006 inregistrandu-se 58.200 tone de marfa.