România rămâne țara tuturor posibilităților în materie de „execuții“ politice. Abuzul în serviciu, pe care actuala clasă politică dorește, cu tărie, să-l elimine din Codul Penal, are loc de cinste atunci când se dorește eliminarea adversarilor politici sau a celor care nu și-au exprimat, clar, opțiunea politică și nu răspund comenzilor de partid, fie ele și… ilegale uneori, de la conducerea instituțiilor de stat. În unele cazuri, nu apartenența politică reprezintă „vina“ celor excluși, ci, incredibil, competența, corectitudinea și atitudinea față de gravele nereguli ce guvernează aceste instituții.
De la ultimele alegeri, Guvernul României abundă de miniștri ce dovedesc, prin acțiunile lor, că au un rol bine definit în instaurarea „ordinii“ de partid. Numai că România nu este un partid. Această „ordine“ face loc ascensiunii unor grupări care doresc să-și ascundă activitățile ilegale. Pentru ei se fac și se desfac legi, se inventează sau se reinventează instituții de forță sub control guvernamental, se încalcă principiul fundamental al statului de drept, prevăzut în Constituția României, cu privire la separaţia şi echilibrul puterilor statului. Cu toate acestea, lor nu li se întâmplă nimic. Deocamdată! Aș putea spune că trăim cea mai cumplită dictatură: Imunitatea statului corupt.
Educația este și va rămâne un domeniu strategic. Dezvoltarea unui stat modern, bazat pe principii democratice, nu se poate face fără o educație de calitate. Paradoxul vremurilor noastre este că „lupii au ajuns paznici la oi“. Prin tot ceea ce face în ultima vreme, Ministerul Educației acționează contrar intereselor de bază ale învățământului românesc, tot ce întreprind se cufundă în ridicol, iar reprezentantul de vârf al acestui minister nu poate fi, din păcate, un model intelectual nici pentru cadrele didactice, dar nici pentru elevi. Printre acțiunile veleitare ale echipei ministeriale amintesc:
– schimbarea metodologiei de concurs în timpul concursului pentru ocuparea funcției de director și director adjunct (se întâmpla la preluarea conducerii politice a ministerului și, conform metodologiei, cei care nu promovaseră sau directorii care nu se înscriseseră la concurs nu puteau primi o numire cu delegație din partea inspectorului general);
– menţinerea eliminării din examenul naţional de Bacalaureat, sesiunea iunie-iulie 2017, la proba scrisă la disciplina „Istorie“, a doi candidați acuzați că pe lucrările lor apar scrieri/grafii diferite, chiar dacă o echipă de control din cadrul Ministerului Educaţiei Naţionale a constatat că cele două lucrări au toate aparenţele unor lucrări autentice, redactate de cei doi candidaţi în timpul probei de examen fără alte intervenţii ulterioare;
– interzicerea auxiliarelor didactice până la acreditarea acestora de către minister (normal, acreditarea unui auxiliar este dată de licențele autorilor și poate fi amendată numai de utilizatorii acestuia, nu de către o instituție);
– promisiunea, neonorată, că la începutul anului școlar elevii vor avea toate manualele pe bănci. Pe 9 august 2017, ministrul Educației, Liviu Marian Pop, declara: „Vreau să îi asigur pe toți elevii și părinții că vom avea manuale de clasa a V-a în 11 septembrie. Avem soluția de rezervă. (…) Manualele vor fi pe bănci, nu e nevoie să îmi dau demisia“. După doar nouă zile, în ședința de guvern declarația căpăta o altă valoare de adevăr: „Mai pe românește, toate manualele, cu excepția clasei a V-a, sunt deja în școli. La clasa a V-a, pentru primele două luni avem soluția de rezervă, cu îndrumarele (!) pentru fiecare elev, în așa fel încât, odată cu finalizarea contestațiilor pe care editurile le-au făcut, să integrăm manualele în timpul anului școlar“.
Ultima gafă făcută pe tărâmul ministerului are un profund iz politic. Toate funcțiile actuale de inspector general sunt ocupate în urma unor concursuri susținute de aceștia, pe o durată de patru ani. Unii inspectori generali au câștigat concursul încă din anul 2015, alții mai recent. Toți miniștrii Învățământului, care s-au ocupat cu desfășurarea acestor concursuri, s-au străduit să organizeze o competiție corectă, transparentă, deschisă și chiar dacă au mai apărut, pe alocuri, suspiciuni de favorizare a unor candidați, examenul a fixat pe post oameni îndreptățiți să ocupe această funcție pe durata mandatului lor. În ziua de vineri, 18 august, 13 inspectori generali județeni au primit, noaptea, o înștiințare prin fax prin care erau anunțați că au fost revocați din funcția pe care o ocupă. Majoritatea dintre aceștia nu sunt membri sau simpatizanți ai coaliției de guvernământ, iar motivele demiterii lor sunt de-a dreptul hilare.
„Eu şi încă 12 colegi am primit vestea aceasta. Personal, mi-a transmis adjunctul meu, care a găsit hârtia pe fax. Eu, vineri, am plecat din inspectorat la 17.30 şi încă nu intrase nimic la ora respectivă. Eu apreciez că în momentul de faţă nu există motive pentru o astfel de demitere în condiţiile în care nu s-a făcut evaluarea anuală şi, până la urmă, este doar un an de mandat. Mandatul meu a început la sfârşitul lui august 2016 şi acum suntem la sfârşitul anului 2017. Evaluarea anuală se face, conform metodologiei, prin trimiterea raportului de activitate şi a fişei de autoevaluare până la data de 31 august a anului respectiv. Suntem revocaţi începând cu data de 4 septembrie. Nota este semnată de către Gigel Paraschiv şi de către secretarul de stat Gabriel Ispas“, a declarat, pentru Mediafax, Adrian Doxan, inspector general şcolar Caraş-Severin.
„Nu este în regulă ce s-a întâmplat, nu credeam că în anul 2017 se mai poate aşa ceva, o demitere în grup din motive puerile, cum că nu ne-am îndeplinit sarcinile din fişa postului. Nu pot să îmi explic această grabă a Ministerului Educaţiei. Voi contesta decizia, voi merge în instanţă“, a spus Florina Stoian, care a câştigat concursul pentru funcţia de şef al ISJ Buzău în mai 2016.
„Ministerul Educaţiei are politica lui, poate aşa consideră că trebuie să schimbe oamenii. Când vezi motivele invocate, te pufneşte râsul. Voi contesta în instanţă decizia de revocare din funcţie, pentru că nu mi se poate reproşa că nu am avut rezultate, Brăila fiind pe primul loc la diferite examene naţionale. Eu nu am nicio implicare politică, poate trebuie să fie pe această funcţie cineva de la un partid“, a spus Cătălin Canciu pentru Mediafax.
Atitudinea acestei echipe ministeriale care a fost prezentă, în aceeași componență, la revocarea Consiliului Național de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare ce emisese verdictul de plagiat, în unanimitate, pentru Victor Ponta e comparabilă cu cea a unei găști de cartier, care lovește pe la spate atunci când simte că deține controlul.
Comportamentul neadecvat de atunci al ministrului Pop l-a determinat pe unul dintre academicieni, membru al Consiliului, să-l întrebe dacă știe cui i se adresează, iar pe altul să-l compare cu un șofer care se ceartă pentru locul de parcare.
E de înțeles ce urmează cu epurările începute la cel mai înalt nivel. Vor fi evaluările directorilor de școală, pe care le fac inspectoratele școlare, iar, apoi, evaluarea cadrelor didactice făcută de consiliile de administrație ale unităților școlare. Ministerul a dat semnalul!
Există o tensiune ridicată în rândul cadrelor didactice, exprimată pe rețelele de socializare, nemulțumite de modul cum este condus acest minister. În mare parte, acestea își exprimă neîncrederea în sindicatele din învățământ și discută despre o formă de protest la începutul anului școlar. E posibil ca acestui protest să i se alăture părinți și elevi, care sunt în egală măsură afectați de situația actuală din învățământ.