» Producatorii din Asia si-au luat inima in dinti si au inceput sa ceara preturi mai mari pentru anumite componente electronice. Primele si cel mai semnificativ afectate urmeaza sa fie ecranele pentru televizoare si computere, in special cele pentru laptopuri.
Acest lucru nu va ramane fara urmari in piata. Chiar si in plina criza, cu un volum mult scazut al vanzarilor, cei mai multi dintre retaileri, chiar si cei din Romania, ar putea sa fie nevoiti, la un moment dat, sa-si ajusteze preturile de raft.
"Deja, pentru televizoare sunt cerute preturi cu 15-20% mai mari", a declarat ieri Adrian Olteanu, director de Operatiuni al Flamingo International. "La fel se va intampla cu toate produsele mai sofisticate, care inglobeaza tehnologii de ultima ora. Insa efectul se va simti mai putin in cazul electrocasnicelor, pentru ca unui frigider nu ii poti aduce mari imbunatatiri din sase in sase luni, cum este cazul unui televizor, unde salturile tehnologice se succed unul dupa altul."
Tendinta, confirmata si de retailerii romani
Aceasta tendinta a fost confirmata si de ceilalti mari jucatori din piata, Altex si Domo.
Cristian Cotoanta, directorul de Marketing si Vanzari al Altex, spune ca aceste miscari ale producatorilor asiatici au inceput sa se simta o data cu primele semne de revigorare a unor piete regionale. "China continua sa creasca si, in acelasi timp, angajatii chinezi nu mai vor sa lucreze atat de ieftin ca pana acum", a declarat acesta. "In plus, toti au simtit ca poate fi vorba despre o usoara revigorare in urmatoarele luni, si atunci incearca sa recupereze ce se mai poate recupera pana la sfarsitul anului, fie ca este vorba despre producatori sau de distribuitori. Astfel ca electronicele si electrocasnicele s-ar putea scumpi cu 10-15% in varf de sezon toamna-iarna, primele afectate urmand sa fie televizoarele cu plasma si LCD, precum si laptopurile sau monitoarele – produsele in care ecranele joaca un rol principal."
serban Stanoiu, Chief Product Manager al Domo Retail SA, estimeaza o crestere a preturilor pentru toate categoriile de produse electronice, electrocasnice si IT. "Motivul principal il reprezinta scaderea stocurilor in ansamblu, de la inceputul anului pana in prezent, si deci o anticipare de catre producatori a cresterii cererii, mai ales in ultimele luni ale anului", a explicat reprezentantul Domo.
Exista posibilitati de contracarare
Acestea sunt doar estimari pentru lunile ce vor urma, fiecare retailer urmand sa-si faca propriile calcule si sa vada in ce masura va putea sa contracareze aceasta tendinta de majorare a preturilor, pe o piata in care vanzarile au atins minimul istoric.
"Este clar, nu va mai fi vorba despre reduceri de preturi in general, dar nici nu am luat in calcul majorari ale acestora", a declarat Stefan Treiber, noul CEO al Flamingo International. "Noi intentionam sa ne mentinem la nivelul de acum si sa continuam promotiile aflate acum in desfasurare." Dragos Simon, presedintele aceleiasi companii de retail, a explicat ca acest lucru este posibil. "Noi putem face acest lucru, intrucat ne-am supravegheat costurile mai bine, pe parcursul intregii perioade", a spus Simion. "si, oricum, daca vor exista, aceste cresteri de preturi anuntate de producatori vor fi sezoniere, pe perioada varfului de cerere, care se inregistreaza de obicei la sfarsit de an."
Pana atunci, retailerii vorbesc de o oarecare revenire a pietei. Flamingo International a raportat pentru luna iulie o crestere de peste 30% a vanzarilor, comparativ cu luna precedenta, electrocasnicele si produsele IT fiind cel mai bine vandute produse, cu cresteri de pana la 50% fata de luna precedenta. La randul sau, Altex a inregistrat in iulie vanzari cu 15% mai mari decat luna precedenta.
Pe ansamblu insa, in primul semestru al acestui an, cele doua companii s-au confruntat cu scaderi dramatice : de 60% Altex si de 50% Flamingo.
» Cererea creste, iar numarul liniilor de productie a scazut
Sunt tari, chiar si in Europa, unde vanzarile de electronice si produse IT au continuat sa creasca, chiar daca intr-un ritm mult scazut (de exemplu, cu 3% in Germania). La nivel mondial, populatiile tarilor aflate in plina dezvoltare, cum ar fi China, genereaza o cerere la care liniile de fabricatie, in numar mai mic acum decat in urma cu doi ani, pot emite pretentii de majorare a preturilor pentru a-i raspunde integral. Isi pot permite chiar sa urmareasca si sa obtina, in fine, un profit, dupa ce recesiunea prin care trecem cu totii le-a afectat puternic, multe fabrici fiind inchise.