Veniti in numar mare, dar fara imbulzeala si cozi, vizitatorii au considerat "Noaptea alba a Galeriilor" un succes.
La o saptamana dupa Noaptea Muzeelor si in timp ce in Capitala are loc Bienala de Arta Contemporana, vineri a avut loc la Bucuresti Noaptea Alba a Galeriilor, al carei program a reunit 14 spatii de expozitie si mai multe evenimente speciale. Daca Noaptea Muzeelor s-a bucurat de participare in masa, Noaptea Galeriilor a adunat un public mai restrans si mai selectiv, destul de diferit de la o galerie la alta. Evenimentele din ultimul timp indica o tendinta favorabila intalnirii dintre viata de noapte si evenimente culturale speciale.
Arta angajata anti-Johannis
Galeria Anaid a venit cu un program destul de cool, la interfata culturii pop cu arta conceptuala, "arta contemporana±fashion design±muzica±carti±cafea±discutii cu artistii±bezele±99 de baloane la Anaid Art Concept Cafe". De cel mai mare succes s-a bucurat, cum era de asteptat, expozitia de fashion design (Smaranda Almasan, Melania Tucureanu, Lucian Broscatean, Dana Iuga, Codruta Luca), doua incaperi de la parterul cladirii au fost umplute cu baloane colorate si tricouri printate – cel mai simpatic dintre ele era un tricou negru care avea imprimat un contract de la Apagaz, cel mai antipatic – unul militant ecologist cu inscriptia "Fur is for animals", "Blana e pentru animale".
Din expozitia grupului Harem 6 "Antagonism cerebral" cel mai consistent mesaj a venit dintr-o incaparere semanand cu un altar ortodox si tapetata cu picturi "grosolane", facute direct pe carton, trimitand la arta anarhista de stanga – sau cu obiecte de cult integrand barbar trandafiri comunisti de plastic si simbolul crucii. Mesajul punk din aceasta sectiune a expozitiei insceneaza o furie indreptata frenetic impotriva a orice, de la Biserica Ortodoxa la primarul Johannis, infatisat ca un mic Hitler care saluta multimea cu "Heil!", iar aceasta ii raspunde, obedienta, "Heil Johannis!". Fascinatia fata de terorismul revolutionar se regaseste si in multitudinea trimiterilor, multe explicite, la Afganistan, locul unde se presupune ca s-ar ascunde Osama Bin Laden.
Din zona centrului vechi au participat la eveniment doua spatii expozitionale, Atelier 35 si Kollector, cu un afis comun si evenimente similare, legate de curatorul stefan Tiron. Am gasit cu greu Galeria Kollector pe strada Blanari; casa nu are placuta cu numar sau firma la intrare, galeria aflandu-se de altfel in interiorul unui cunoscut magazin pentru skateboarderi. Aici, mai multi street artists si ilustratori, printre care l-am recunoscut pe Ciubi-Pisica Patrata, se aflau la lucru, acoperind metodic peretii albi ai incaperii cu monstrisori si personaje hibride iesite din benzi desenate si animatii. Cei care nu asistau la creatia in progress, acompaniata de un DJ, cautau printre umerasele cu tricouri sau stateau de vorba in fata galeriei.
Doua ore mai tarziu, la Atelier 35, pe strada selari, scena arata asemanator. Spatiul de expozitie este populat de desenele si obiectele pictate de Zanga, un artist grafic de numai 17 ani, care combina o gama de culori primare cu forme aglomerate, greu descifrabile, pentru a realiza o forma de arta aparent naiva, bidimensionala, inspirata insa deopotriva de graffiti si de high art. Centrul de greutate al expozitiei e insa in partea de party, majoritatea celor prezenti preferand ritmurile mixate de DJ Zabb0 expozitiei propriu-zise. Proiectul muzical e destul de interesant, mixand sonoritatile electronice cu cele ale instrumentelor naturale (Florin Cojocaru, la flaut, pianina, si linguri) – cu atat mai mult cu cat invitat special in acest proiect este un baiat de 11-12 ani, asigurand partea de percutie.
Lumea s-a strans la H’art sa vada expozitia "Realpolitik" a lui Ion Barladeanu: colaje realizate cu tehnici rudimentare, in rame simple de lemn, din decupajele ziarelor pe care le-a pastrat zeci de ani, infatisand cuplul Ceausescu, sticle de vodka Moskovskaya, zambetul lui Iliescu, mineri, conserve de porc, tancuri si grane.
Barladeanu, cu palarie, camasa alba si geaca de piele, sta langa intrare si urmareste reactiile tinerilor. Comicul e contrastul dintre aparenta si esenta, iar colajele asta ilustreaza: amestec intre pretentiile marete, realitatea sumbra si miturile capitaliste. Contrast e si la H’art intre Barladeanu, la 62 de ani, tacut, cenusiu, cu un aer incert, intre securist si disident, si tinerii imbracati colorat, care zambesc la lucrarile sale.
Zece metri mai incolo, Galeria Digitala face un salt de 50 de ani din odiseea pop-comunista a lui Barladeanu intr-o lume tehnico-artistica.
"Vezi? Deseneaza direct pe ecran!"
Un tanar in camasa cu carouri si basca in stil comunist urban deseneaza pe monitorul sensibil la atingere un tablou intunecat de inspiratie japoneza. In coltul celalalt, un barbat de vreo 45 de ani schiteaza din linii un nud dezordonat pe o tableta grafica ce se conecteaza la un laptop. Vizitatorii ii urmaresc cu interes si discuta despre tehnici si ultimele echipamente.
La galeria Ivan, cativa tineri isi proptesc bicicletele afara si intra sa vada expozitia Getei Bratescu, proaspata castigatoare la Premiile Nationale pentru Arte. Administratorul galeriei discuta vesel cu vizitatorii: "Foarte bine organizat evenimentul, suntem incantati".
Unul dintre cele mai populare locuri a fost Atelier in Tranzitie, spatiul de langa libraria Eminescu transformat temporar intr-o expozitie combinata de pictura, fotografie, desen, stencil, film si instalatie. Aici au fost evenimente toata noaptea, unele dintre lucrari fiind realizate chiar in timpul expozitiei. A fost multa lume si la subsolul Carturestiului, care a expus povesti in desene si a pus in scena o piesa intunecata de teatru experimental.
Pentru eveniment nu au fost asigurate mijloace de transport, asa ca multi tineri au facut, in noaptea calduta, turul galeriilor pe bicicleta.