-0.4 C
București
duminică, 24 noiembrie 2024
AcasăSpecialAristofan Show

Aristofan Show

Cu cantec, dans si voie buna, "parintele comediei universale" isi cam pierde umorul in spectacolul de divertisment montat la TNB.

Povestea unui om inglodat in datorii si solutia pe care o gaseste sa scape de acestea pot fi bune puncte de plecare pentru un spectacol in vremuri de criza economica. Daca mai adaugam aici si cateva exemple ale discursului politic sau de marketing de tipul celor prin care sunt justificate marile fraude ale zilelor noastre, ori cum renunta oamenii la orice fel de  convingeri (inclusiv religioase) din cauza banilor sau cum disputele de idei sunt rezolvate pana la urma tot cu pumnul, putem spune ca avem de-a face cu o piesa foarte actuala. Poate din motivul asta doua teatre (Nationalele din Bucuresti si din Timi­soara) s-au gandit sa includa "Norii" lui Aristofan in repertoriul lor, in acest sfarsit de stagiune.

In piesa scrisa in urma cu 25 de secole, grecul il satirizeaza pe un alt faimos grec: Socrate. Iar Socrate din piesa lui Aristofan e foarte diferit de imaginea de intelept, cu care este asociat, de obicei, filosoful. Pentru autorul antic, Socrate si discipolii lui sunt niste pierde-vara care se ocupa cu rastalmacirea rationamentelor. Dar nu imagi­nea lui Socrate sau disputele de idei sunt importante in spectacolul lui Dan Tudor de la Nationalul bucurestean. Spectacolul se vrea a fi o simpla "comedie de public" cu "nume mari" pe afis. Din pacate, se rade putin si cam fortat, iar "numele mari" sunt ca si invizibile. De pilda, in rolul lui So­crate, Mircea Albulescu, aratand ca un aviator de la inceputul secolului XX, face teatru radiofonic. Cocotat pe schela, abia vizi­bil, el citeste textul la microfon.

Regizorul tranforma textul antic intr-un fel de spectacol de divertisment din Romania contemporana. Ceea ce, in principiu, nu e rau. O gluma, un cantecel, un dans, un playback, un prezentator "simpatic", cateva momente in care se vorbeste direct cu publicul si "gata show-ul". Numai ca show-ul asta e la fel de insipid ca emisiunile alea de divertisment de la TV din care, probabil, s-a si inspirat. Singurul moment bun  al spectacolului este disputa dintre Ra­tionamentul drept (Monica Davidescu) si Rationamentul nedrept (Ilinca Goia). Momentul coregrafic, cantecul sunt atent pregatite si actritele par sa inteleaga procesul argumentatiei. Si aceasta este o alta mare problema a textului. Oricat te-ai feri sa dai importanta in spectacol rationamentelor si modului in care acestea functioneaza, n-ai cum sa scapi de ele. Nu numai enuntul si concluzia importante, ci si modul in care se face demonstratia. De pilda, pentru ca actorii nu prea si-au batut capul cu ce spun, scenele in care discipolii lui Socrate ii demonstreaza lui Strepsiade (Alexandru Bindea) cum sta treaba cu astrologia, cu oratoria, cu dansul sau geometria isi pierd orice sens. Si, mai ales, isi pierd umorul, si asta e cel mai rau lucru pentru un spectacol de divertisment.

Comedia norilor
Drama, 1h 45min.
Adaptare dupa Aristofan. Regia: Dan Tudor.
Coregrafia: Razvan Mazilu. Cu: Alexandru Bindea, Mircea Albulescu, Razvan Oprea, Ileana Stana Ionescu, Simona Bondoc, Oana Vanatoru, Afrodita Androne.
Teatrul National "I.L.Caragiale" (Bd. Nicolae Balcescu, nr. 2, tel. 021.314.71.71).

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă