Smartphone-uri de 150 de dolari sau dispozitive mobile pentru acces la internet de 99 de dolari – acestea ar fi urmatoarele arme cu care producatorii de terminale mobile vor iesi la atac in urmatoarele luni.
Succesul fulminant pe care l-au repurtat producatorii de computere cu laptopurile low-cost este un exemplu pe care vor sa-l copieze acum si producatorii de terminale mobile. La Mobile World Congress, care se desfasoara in aceste zile la Barcelona, au fost lansate deja platformele pe care se vor putea dezvolta smartphone-uri de 150 de dolari sau dispozitive mobile pentru acces la internet – asa numitele MID-uri – de 99 de dolari.
Baterie pentru cateva zile
Primul anunt de acest fel a fost facut de compania americana Nvidia, a carei platforma dezvoltata pe baza seriei de procesoare de tip "computer pe cip" Tegra permite realizarea rapida si lansarea pe piata a unor dispozitive mobile pentru internet cu un pret final incepand de la 99 de dolari.
Spre deosebire insa de limitarile care au marcat aparitia primelor laptopuri low-cost, noile dispozitive mobile vor oferi, chiar si la acest pret, o functionalitate superioara, precum redarea video in format de inalta definitie – de 720p sau 1080p, conectivitate wireless si 3G, hardware optimizat pentru aplicatiile specifice web 2.0 si o experienta de utilizare similara calculatoarelor desktop si o solutie software completa.
Un alt avantaj major promis de platforma Tegra este durata de viata a bateriei, care ar urma sa asigure o autonomie de cateva zile cu o singura incarcare.
ICD, un producator ODM (original design manufacturer) de top, a anuntat deja ca va produce acest tip de dispozitive cu noua platforma a Nvidia. "ICD a anticipat aparitia unei noi generatii de dispozitive portabile inovatoare, a declarat David Hayes, presedinte si CEO al companiei. Dezvoltarea unor astfel de dispozitive pe platforma Tegra va oferi utilizatorilor o functionalitate superioara la preturi incepand de la 99 de dolari."
Telefon cu procesor de 600 MHz la 150 dolari
Qualcomm, un alt producator de top, a anuntat ca pregateste o solutie completa pentru telefoane inteligente, care vor ajunge astfel sa coste aproximativ 150 de dolari.
Aceasta va intra in curand in productia de masa si cuprinde un procesor de 600MHz, grafica accelerata hardware cu capabilitati 3D, bluetooth 2.1 si GPS – toate acestea intr-un pachet ce masoara 12×12 milimetri.
Cu numele de cod MSM (Mobile Station Modem) 7227, noua platforma va putea sa functioneze pe Android, Windows Mobile sau Symbian (Nokia anuntandu-si deja intentia de a folosi aceasta solutie pentru unele din terminalele sale incepand cu anul viitor).
Aplicatii mai multe, clienti mai multi
O alta reteta de succes pe care marii producatori de terminale mobile si de aplicatii pentru acestea s-au aratat gata sa o copieze este cea consacrata de compania americana Apple.
Samsung, Microsoft, Nokia si RIM (Research in Motion, care produce terminalele Blackberry) sunt companiile care au anuntat in cadrul GSM World Congres faptul ca vor permite accesul utilizatorilor de telefoane mobile la magazine online de aplicatii. Dupa ce in 2007, Apple a lansat iTuness App Store, iar la inceputul acestui an a anuntat un profit de 100 milioane de dolari numai din aceasta noua divizie, si aceste companii s-au gandit sa aplice aceasta reteta. Din prezentarile de la Barcelona se pare ca cel mai bogat magazin (in aplicatii) va fi cel al Nokia, urmat de Microsoft. Insa analistii spun ca nici RIM si nici Samsung nu sunt de neglijat. Se pare ca la capitolul aplicatii marele absent de la Barcelona este Sony Ericsson.
Noi lanturi de magazine
Daca pana acum compania americana Microsoft se baza foarte mult pe reteaua sa globala de distribuitori, anul acesta se va reorienta si va crea o retea de magazine proprii, dupa modelul Apple. Anuntul a fost facut chiar de directorul executiv al Microsoft, Steve Ballmer, la o conferinta desfasurata in cadrul evenimentului de la Barcelona. Microsoft doreste cateva spatii cu un design simplu, dar atragator, un loc unde clientii sa fie imbiati pentru a testa playerele Zune, consolele XBox, dar si alte dispozitive hardware ale companiei.
In acelasi timp, clientii urmeaza sa aiba la dispozitie toata gama de software, chiar daca compania incurajeaza descarcarea lor (si plata) online. Angajatii magazinelor vor putea oferi si asistenta pentru cei care au probleme cu diversele programe create de companie, inclusiv cu sistemele de operare. Balmer, care nu a precizat unde se vor deschide primele magazine, a spus ca lantul comercial isi va deschide portile in a doua jumatate a acestui an.