Domeniul construcțiilor navale pare să fie în afara crizei care afectează alte industrii, pentru că graficul de producţie de la Şantierul Naval „Damen” din Galaţi este aglomerat, fiind acoperit cu comenzi pentru 2015, după ce anul trecut au fost livrate 27 de nave, cu patru mai multe decât în 2013. Există deja perspective bune de contractare a unor noi comenzi pentru anii 2016 și 2017, structura portofoliului șantierului gălățean fiind în continuare aceeași, de nave specializate, din segmentul offshore, nave de patrulare și nave miliare, remorchere. La „Damen” sunt construite și yahturi, prima nava cu vele construită la Galați, „Orchid”, fiind nava școală a Marinei Omanului.
„Portofoliul navelor lansate sau livrate în 2014 la Galaţi este foarte diversificat. Şantierul a continuat seria recentă de nave pentru aprovizionarea platformelor maritime (PSV-uri) cu încă două nave de acest tip, a încheiat construcţia navei pentru instalarea cablurilor submarine Damen Offshore Carrier 7500 Nexus, a unui corp de yacht, dar şi a unui număr semnificativ de remorchere tip ASD 2810 şi ASD 3212”, a declarat Florin Spătaru, directorul de Resurse Umane şi Afaceri Corporatiste al Damen Galaţi.
Potrivit acestuia, în cursul anului trecut șantierul a făcut angajări, această politică de personal fiind continuată și în acest an: „În 2014, şantierul din Galaţi a înregistrat o creştere a numărului de personal de la 2.200 la 2.400, intenţia noastră fiind ca anul acesta să mai angajăm încă aproximativ 150 de persoane. În ianuarie am înfiinţat încă două clase de formare pe specialităţile lăcătuş constructor naval şi sudor, politica de formare urmând a continua în acelaşi ritm”. „Damen” va continua și cooptarea de absolvenți de la Facultăţile de Arhitectură Navală şi Mecanică de la Universitatea „Dunărea de Jos”.
„Şantierul Naval Damen Galaţi derulează un program de recrutare şi dezvoltare a carierei pentru angajarea în cadrul companiei, program care se adresează studenţilor Facultăţii de Arhitectură Navală din cadrul Universităţii Dunărea de Jos Galaţi. Vom continua să atragem absolvenţi, atât ai Facultăţii de Mecanică, cât şi ai Facultăţii de Arhitectură Navală pentru a acoperi necesarul de talente din cadrul organizaţiei”, a precizat Spătaru. Şantierul Naval de la Galaţi a intrat în componenţa grupului olandez “Damen Shipyards Group” la privatizarea din 1999. Compania olandeză, înfiinţată în 1927, deţine peste 45 de şantiere navale, şantiere de reparaţii şi companii în domeniul industriei navale din întreaga lume.
Ce se întâmplă pe șantierele din Constanța
Șantierul Naval din Constanța anunță, pe pagina sa de internet, că este în căutare de specialiști care să lucreze în producție. Sunt doriți ingineri de mai multe tipuri, de la navaliști la electroniști, lăcătuși mecanici, sudori, electricieni, tubulatori navali. SNC a încheiat anul 2013 cu o pierdere de 8 milioane lei, dar anul 2014 a consemnat un reviriment. Datele financiare pe 2014 nu au fost însă încă publicate. În ceea ce privește șantierul naval DMHI din Mangalia, controlat de coreeni, pagina lor de internet arată că deocamdată nu fac angajări.