UPDATE 12.00: Aeronava prăbușită în urmă cu aproape doi ani în Munții Apuseni s-a confruntat cu un givraj care a afectat capacitatea motoarelor, nepermițând să atigă altitudinea minimă pentru un zbor de siguranță, arată raportul Centrului de Investigaţii pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS), publicat luni. Astfel, raportul arată că pilotul Adrian Iovan ar fi greșit, întrucât nu avea experiență de a pilota un astfel de aparat de zbor, mai puțin performant, și a luat mai multe decizii eronate.
CIAS a emis 10 recomandări de siguranță.
Eugen Suciu, investigator în cadrul CIAS anunță concluziile raportului:
– Conform regulamentelor internaționale, suntem obligați să informăm toate statele care sunt posibil implicate. Statul de fabricație, Marea Britanie și cel de producere a mortoareleor, SUA. Apelăm la organismele de invesitage din aceste state.
– Există un moment în care comandatul de echipaj comunică controlorului de trafic faptul că are probleme de givraj, dar fără a declara stare de urgență.
– La 14.35 pe radarul de control al controlorului de trafic s-a declanșat alarma ceea ce înseamnă că aeronava funcționa sub altitudinea minimă. Controlorul de trafic a luat legătura c comandantul și i-a cerut să crească altitudinea de zbor.
– Comandantul comunică faptul că va intra în legătură cu FIT București. În acel moment aeronava nu va mai beneficia de control radar și pilotul își asigură responsabilitatea și că echipajul putea să își stabilească poziția. Asta era după ce trecuse Carpații Meridionali.
– Potrivit membrilor comisiei de anchetă, pasagerii aeronavei prăbuşite în Munţii Apuseni s-au aşezat în avion după cum au dorit şi doar medicul Radu Zamfir purta centura de siguranţă. „Pasagerii s-au aşezat cum au dorit ei. Nimeni nu a purtat centura de siguranţă, în afară de pasagerul din rândul cinci, doctorul Radu Zamfir. La momentul impactului, pasagerul care stătea lângă Zamfir a fost aruncat în rândul doi şi a decedat. Este vorba despre Aura Ion”, a declarat Eugen Suciu.
– Aeronava era pilotată de Răzvan Petrescu, dar pilotul Adrian Iovan era comandant, iar acesta a luat mai multe decizii eronate, între care continuarea zborului în condiții care au favorizat givrajul sever.
– Pe noi nu ne interesează dacă cineva a greşit, pentru că noi nu căutăm vinovați. Pentru noi, foarte important este ca recomandările de siguranţă să îşi atingă scopul şi pe viitor să prevenim un asemenea accident. Dar inclusiv în manualul operațional al operatorului este specificat foarte clar cine are puterea de decizie, inclusiv asupra unei asemenea hotărâri, şi anume comandantul de echipaj şi acest lucru este normal. Deci nu are nicio legătură cine este comandant de echipaj cu cine pilotează. Comandantul de echipaj era domnul Iovan.
– Adrian Iovan nu avea experiență de a pilota un astfel de aparat de zbor, mai puțin performant, și a luat mai multe decizii eronate: ”Prima dintre ele a fost evaluarea eronată a factorilor de risc specifici desfășurării acestui zbor, datorată întreruperii mari de la zbor și lipsei de experiență a echipajului pe acest tip de aeronavă”, a spus Suciu.
– Aici este problema și noi am ajuns la concluzia că evaluarea eronată a fatorilor de risc este datorată lipsei de experiență, dar și de antrenament pe această aeronavă. Nu ne referim la stiluri de pilotaj sau la modul în care sunt acționate comenzile de zbor, ci strict la evaluarea fatorilor de risc în cadrul acestui zbor – faptul că după 11 luni s-au urcat într-o aeronavă pe care nu au mai vazut-o de 11 luni, au plecat într-o misiune comercială cu pasageri la bord, dar, repet, și rețineți, perfect legal.
–––
Ancheta în cazul accidentului aviatic din Apuseni, în care şi-au pierdut viaţa pilotul Adrian Iovan şi studenta Aura Ion, a fost finalizată. Raportul inspectorilor de la Centrul de Investigaţii pentru Siguranţa Aviaţiei Civile va fi prezentat la ora 12:00, informează digi24.ro.
Ancheta a cuprins multe expertize, inclusiv la prodcătorul aeronavei care a stabilit că motoarele avionului funcționau normal la momentul producerii accidentului. De asemenea, a fost investigată starea epavei dar și locul în care s-a produs accidentul.
S-a mai discutat cu cei de la ROMATSA privitor la dirijarea traficului, dar și modalitatea în care s-a intervenit prin acel serviciu de salvare coordonat de instituție.
Înaintea prezentării oficiale a raportului final privind accidentul din Apuseni, acesta va fi prezentat rudelor victimelor.
Știre în curs de actualizare.